Pres på professionen
Center for Journalistik og Demokrati
Hvilken rolle spiller journalistikken for demokratiet – nu og i fremtiden?
Center for Journalistik og Demokrati
Centret for journalistik og demokrati har til formål at understøtte forsknings- og udviklingsprojekter i relationen mellem journalistik og demokratisk offentlighed, herunder at identificere journalistikkens samfundsmæssige vilkår og udvikle journalistikkens demokratiske funktioner. Centret skal bidrage til forskningsinformeret udvikling af undervisning og praksis samt skabe og formidle viden om demokrati og journalistik med henblik på at kvalificere og informere professioner, medier, borgere og beslutningstagere.
I moderne tid har journalister via nyhedsmedier haft en afgørende funktion og betydning for at etablere, vedligeholde og håndtere den demokratiske offentlighed. Men hvad betyder et stadig mere sammensat og fragmenteret medielandskab for journalistikkens rolle samt mulighed for at navigere?
Siden årtusindskiftet har offentligheden undergået store ændringer. Helt nye rammer og betingelser er skabt for journalistikkens funktioner i en demokratisk offentlighed af blandt andet digitalisering, internet, sociale medier, udenlandske techgiganter, professionalisering af organisationers kommunikation og færre traditionelle massemedier.
På plussiden har det betydet en mere demokratiseret adgang til massekommunikation. Men samtidig har udviklingen reduceret betydningen af den journalistiske professions håndtering af offentligheden og udfordret den traditionelle journalistiske professions autoritet og legitimitet. Og måske endda rokket ved hele ideen om, hvad en demokratisk offentlighed kan og også bør yde i den samfundsmæssige udvikling.
Tidligere var journalister og nyhedsmedier de helt centrale omdrejningspunkter, disse bliver i stigende grad suppleret med nye medieplatforme og stadig flere forskellige former for professionelle kommunikatører. Nye relationer er skabt mellem journalistik, offentlighed og demokrati. Men hvilke, og med hvilke konsekvenser?
Flemming Tait Svith
Forskningslektor
Ejvind Hansen
Docent / Senior Associate Professor
Steffen Moestrup
Docent / Senior Associate Professor
Lars Kabel
Lektor
Annette Holm
Lektor
Asbjørn Slot Jørgensen
Lektor
Kresten Roland Johansen
Lektor
Troels Østergaard
Lektor
Mette Stentoft
Lektor
Mads Greve
Lektor
Jakob Dybro Johansen
Lektor
Søren Boy Skjold
Lektor
Mette Mørk
Lektor
Ida Skytte Asmussen (ORLOV)
Lektor
Helle Tougaard
Lektor
Jesper Gaardskjær
Lektor
Andreas Leer Scharnberg
Lektor
Thomas Pallesen
Lektor
Søren Pagter
Lektor
Jan Dyberg Larsen
Lektor
Henrik P. Berggren
Institutleder ved Institut for Journalistik
Steen Rasmussen
Senior projektleder
Martin Vestergaard
Praktikkoordinator og Lektor
John Frølich
Projektleder
Journalistuddannelser ønsker større etnisk mangfoldighed
De studerende på landets journalistuddannelser spejler ikke befolkningen. Det viser en stor fælles undersøgelse som SDU, RUC og DMJX har fået lavet.
Kommunernes ulovlige propagandamaskineri skal bremses af nyt tiltag
Borgmestre og forvaltninger blæser på den lovgivning, som skal forhindre, at offentlige kommunikatører laver spin og rosenrøde fortællinger. Det er en granat under demokratiet, mener ekspert, som vil have kodeks.
Bog om analytisk Journalistik udkommer på Routledge
Analytisk journalistik trækker på videnskabelig forskning og bevisførelse for at give modtageren en dybere forståelse af nyhedsbegivenheder. Nu udkommer første bog om metoden fra dens ophavsmand Flemming Svith.
Gratis idékatalog: Sådan bliver journalistuddannelser bedre til at undervise i køns(u)balance
"Vi har et kæmpe ansvar for, at vores studerende ved, hvor skidt det står til og at give dem redskaber til at ændre det".
Fem bud på, hvordan du får hul igennem til brugerne med din journalistik
Vi kan lære af dokumentarens blanding af journalistik og kunst
Nyhedskriterierne skulle sikre bedre journalistik - sådan blev de til
Den tavse danskers vej tilbage til offentligheden
Journaliststuderendes kildevalg er skævvredet — ganske som hos de rigtige mediers journalister