Kommunikation styrer
Center for Kommunikation og Ledelse
Hvordan stiller man skarpt på en faglighed, der buldrer afsted?
Center for Kommunikation og Ledelse
Center for kommunikation og ledelse har til formål at belyse og forstå udviklingen indenfor strategisk kommunikation, virksomhedskommunikation, offentlig kommunikation og markedskommunikation. Herunder interaktionen mellem medietekster, kommunikative former og produkter og de samfundsmæssige og brugerrelaterede kontekster og strategier, som interaktionen foregår i.
Centret vil belyse og forstå udviklingen indenfor strategisk kommunikation, virksomhedskommunikation, offentlig kommunikation og markedskommunikation. Herunder interaktionen mellem medietekster, kommunikative former og produkter og de samfundsmæssige og brugerrelaterede kontekster og strategier, som interaktionen foregår i.
Strategisk kommunikation har stor betydning i vores moderne samfund. Medier, virksomheder, organisationer og politiske aktører er alle del af et stadig mere kommunikerende samfund, hvor evnen til at kommunikere professionelt og troværdigt er afgørende for succes. Strategisk kommunikation er vigtigt både i det daglige men også i kritiske situationer, hvor organisationens overlevelse er på spil.
Forsknings- og udviklingsprojekterne i Center for Kommunikation og Ledelse fokuserer således på de strategiske og ledelsesmæssige perspektiver indenfor kommunikation og kombinerer tværfaglige og mange facetterede teorier og metoder. Formålet er at udvikle og formidle ny viden af betydning for højskolens uddannelser – fra professionsbachelor til diplom- og kandidatuddannelser, og desuden være til betydelig gavn for hele medie- og kommunikationsbranchen. Som udgangspunkt består al forskning i centeret af anvendt forskning – forstået som eksperimenterende eller teoretisk arbejde, som primært er rettet mod bestemte anvendelsesområder.
Line Schmeltz
Docent / Senior Associate Professor
Roger Buch
Forskningslektor og Centerleder
Vibeke Thøis Madsen
Docent / Senior Associate Professor
Torben Nielsen
Chefkonsulent
Yasmin Kishik Billund
Praktikkoordinator
Gratis analyseværktøj til at skabe bedre kønsbalance i det journalistiske indhold
Forskere fra DMJX har udviklet ny metode til kortlægning af repræsentation og præsentation af kilder. Se en videopræsentation, og læs om værktøjet her - og afprøv det i praksis. Vi hjælper jer gerne med at komme i gang.
Hvad laver du? Offentlige kommunikatørers roller og arbejdsopgaver under lup
Forsknings- og udviklingsprojekt skal give viden om, hvordan kommunikatører i det offentlige arbejder og ikke mindst, hvordan de navigerer imellem de mange forskellige krav og roller, som præger offentlig kommunikation.
Derfor er det fedt at studere Kommunikation på DMJX
Bålaftener, små årgange og vekslende undervisning. Nadia Rindal fra 2. semester gør dig klogere på Kommunikationsuddannelsen forud for ansøgningsfristen til kvote 1.
Journalister: Ikke stor forskel på at arbejde på nyhedsmedie og i intern kommunikationsafdeling
Journalister oplever stor frihed, selvbestemmelse og mulighed for kritiske vinkler i jobbet som interne kommunikatører. Det viser ny DMJX-undersøgelse af professionel selvforståelse.