
Center for Uddannelsesudvikling og Kvalitet
Center for Uddannelsesudvikling og Kvalitet
Vi sætter pædagogisk udvikling og digitalt understøttet undervisning i fokus.
Center for Uddannelsesudvikling og Kvalitet
Centeret arbejder med pædagogisk udvikling og digitalt understøttet undervisning. Centeret arbejder også med kvalitetssikring af DMJX’ uddannelser.
Formålet med det pædagogiske udviklingsarbejde er at sikre løbende udvikling af uddannelsernes pædagogik og didaktik.
Overordnet har centeret fokus på pædagogisk udvikling indenfor begrebet ”refleksiv praksislæring”. RPL er aktiverende undervisning, hvor den studerende skal lære selvstændigt at begrunde og gennemføre handlinger i praksis.
Center for Uddannelsesudvikling og Kvalitet arbejder målrettet med at styrke pædagogisk udvikling og digitalt understøttet undervisning på hele DMJX. Her kan du læse om en række af vores fokusområder og kerneopgaver.
Pædagogisk udvikling med refleksiv praksislæring
Refleksiv praksislæring er en fælles pædagogisk ramme for alle DMJX’ uddannelser. Gennem varierede læringsaktiviteter lærer den studerende at koble teoretisk refleksion med viden om praksis i uddannelsens branche. Det sker med henblik på, at den studerende lærer at kunne begrunde og kvalificere sine egne handlinger i praksis.
Refleksiv praksislæring er en strategisk indsats for DMJX.
Den pædagogiske udvikling sætter ind via:
- Forsknings- og udviklingsprojekter
- Temamøder på tværs af DMJX’ uddannelser
- Workshops på uddannelserne
- Kompetenceudvikling af nye undervisere
Digitalt understøttet læring
Centeret tilbyder pædagogisk og didaktisk sparring til, hvordan undervisere på DMJX kan understøtte og udvikle undervisningen digitalt. Dette sker med afsæt i refleksiv praksislæring (RPL), skolens pædagogiske udgangspunkt. Centeret giver digitale perspektiver på RPL ved videndelingsmøder, workshops og gennem online ressourcer, ligesom den enkelte underviser kan få hjælp til at udvikle sin undervisning.
Læs mere om DMJX Tools og/eller kontakt pædagogisk udviklingskonsulent Annegrete Skovbjerg (kontaktdata neden for).
Forsknings- og udviklingsprojekter
DMJX’ undervisere arbejder med pædagogiske udviklingsprojekter, der giver general viden, jf. Frascati-kravene. Projekterne er desuden vigtige løftestænger ift udvikling af en fælles forståelse af refleksiv praksislæring og den fagdidaktiske tænkning.
Det er blevet til projekter om fx:
- Metoder til at fremme refleksiv kompetence. Læs mere her.
- Digital undervisning under Covid-19. Læs mere her.
- Refleksiv skrivning. Læs mere her.
- Professionel identitetsdannelse i praktikken. Læs mere her.
- Fritidsjobbet som læringsarena gennem studenterdreven aktivering i undervisningen. Læs mere her.
- Brug af AI i undervisning på Journalistik og Kommunikation
Centret og denne side er under udvikling og vil snart blive suppleret med flere områder. Blandt andet om vores adjunktforløb, grundkurser for eksterne undervisere samt om vores arbejde med kvalitet.
Centerleder, kontaktperson
Tilknyttede medarbejdere

Annegrete Skovbjerg
Lektor og pædagogisk udviklingskonsulent

Charlotte Ramløv
Specialkonsulent

Daniel Boldt Andersen
Dataanalytiker
Aktuelt
Vis mere aktuelt

Kæmpe inspirationsguide til dialogbaseret journalistik
Hvis ikke journalistikken skal tabe kampen om brugerne, må der nye metoder til. DMJX har igennem tre år afprøvet og kondenseret dialogbaserede værktøjer sammen med internationale samarbejdspartnere. De præsenteres nu i en gratis guide til undervisere, medier og kursusudbydere.

Hvad underviserne lærte under Covid-19
DMJX-ansatte deler deres refleksioner over didaktiske greb og andre erfaringer, som er affødt af det gigantiske bespænd med online undervisning under Covid-19.
Artikler fra tidsskriftet MediaJournal
Memes skubbede til refleksionerne blandt kommunikationsstuderende
Nedlukningerne satte turbo på brug af podcasts i undervisningen - her er vores erfaringer
Postkort til praktikanter gav inspiration, trøst og tryghed
Peer feedback bidrager til at fremme refleksivitet hos studerende
Et bud på, hvordan det luftige begreb Refleksiv Praksislæring kan forstås
Stor undersøgelse: Undervisning i sengen og målrettet gruppearbejde
Skriftlige karakterbegrundelser kan spare tid og sikre fokus på læringsmål