Mediebrugeren under lup
Center for Medier og Innovation
Kan et større kendskab til brugernes handlinger bidrage til at skabe forandringer?
Center for Medier og Innovation
Formålet med Center for medier og innovation er at bedrive forskning i mediernes teknologiske udvikling, ændrede rammevilkår og forbrugernes ændrede medieadfærd. Denne viden er nødvendig for at forstå hvilke faktorer, der påvirker mediernes vilkår, samtidig med at det udgør en forudsætning for et velfungerende moderne demokrati.
Centret bedriver forskning i mediernes teknologiske udvikling, ændrede rammevilkår og forbrugernes ændrede medieadfærd. Denne viden er nødvendig for at forstå hvilke faktorer, der påvirker mediernes vilkår, samtidig med at det udgør en forudsætning for et velfungerende moderne demokrati.
Centret bedriver forskning og understøtter udviklingsprojekter i relation til nye medieteknologier, deres rammebetingelser og brugernes adfærd. Der fokuseres på såvel platforme som indhold og formater med særligt fokus på nye dynamikker, synergier og konvergens mellem nye og gamle genrer, teknologier og formater. Studiet og udviklingen af nye medieformer, særligt i en journalistisk og publicistisk kontekst, er fundamentalt for styrkelsen af demokrati og offentlighed og videreudviklingen af et sundt og dynamisk samfund i det 21. århundrede.
Dele af medieforskningen er derfor gået ganske tæt på den enkelte mediebruger gennem eksperimenter og kvalitative studier, mens andre – herunder særligt den del, der har vægt på mediernes dækning af økonomien og konsekvenserne heraf for økonomien – har haft mediebrugeren som en form for black box (jf. Parker, 1997 og Madsen, 2017).
Søren Schultz Jørgensen
Docent ved institut for Medier
Susanne Dahm Frederiksen
Faglig koordinator, Lektor
Peter Østergaard Sørensen
Lektor - Associate Professor
Torben Nielsen
Chefkonsulent
Annegrete Skovbjerg
Lektor og pædagogisk udviklingskonsulent
Undersøgelse af podcastlyttere gennem ny data-dreven metode
DMJX undersøger i samarbejde med Københavns Universitet muligheden for bedre at forstå podcastlyttere. Gennem såkaldt ”data-donation” hjælper podcastlyttere og forskere hinanden med at blive klogere på hvem, der reelt lytter, og hvordan.
DMJX skubber til grøn film- og tv-produktion i stort udviklingsprojekt
Producentforeningen og Vision Denmark har udviklet bæredygtige retningslinjer for dansk film- og tv-produktion. Nu undersøger DMJX, hvordan det går med implementeringen i virksomhederne – og hvad der skal til for at få succes med den grønne omstilling.
Drevent uddannelses- og forskningsmenneske er ny docent i medieproduktion
Julie Mejse Münter Lassen skal fra 1. november slå sine folder som underviser og forsker i medieproduktion på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole.
Bæredygtig medieledelse bliver pensum for MPL-studerende
På Medieproduktion og Ledelse ruster man sig til fremtidens grønne krav med det nye fag ’Sustainable Leadership’ på uddannelsens internationale semester.
Workshop i refleksiv skrivning gav et løft i refleksion over praktikperioden
20 tendenser og begivenheder der har præget medierne siden år 2000
Trends in Innovation at Media Publishers — part 1
Trends in Innovation at Media Publishers — part 2
Hverken Apples eller Disneys nye streamingtjenester er ”Netflix killere”