

Mediebrugeren under lup
Center for Medier og Innovation
Kan et større kendskab til brugernes handlinger bidrage til at skabe forandringer?
Center for Medier og Innovation
Kan et større kendskab til brugernes handlinger bidrage til at skabe forandringer?
Formålet med Center for medier og innovation er at bedrive forskning i mediernes teknologiske udvikling, ændrede rammevilkår og forbrugernes ændrede medieadfærd. Denne viden er nødvendig for at forstå hvilke faktorer, der påvirker mediernes vilkår, samtidig med at det udgør en forudsætning for et velfungerende moderne demokrati.
Faglig koordinator, Adjunk
Lektor
Adjunkt, Faglig koordinator på Medieproduktion og Ledelse og Praktikkoordinator
Adjunkt
Lektor - Associate Professor
Lektor
Institutchef for Medieproduktion og Medieledelse
Chefkonsulent
Lektor og pædagogisk udviklingskonsulent
DMJX skal undersøge, om vi er villige til at betale i kroner og ører og med personlige data for små bidder af redaktionelt indhold, som i dag kræver fuldt abonnement. Allerfonden støtter projektet med 350.000 kroner.
Nyt forskningsprojekt dissekerer knap 4000 jobopslag for at analysere udviklingen i stillinger og ansættelser fra 2008 til i dag. Dansk Journalistforbund har bevilget støtte til to delundersøgelser om freelancere og kompetencekrav.
Lynge Asbjørn Møller forsker i nyhedsmedies brug af forsiderobotter og de spændinger, der opstår i mødet mellem publicistiske idealer og automatiserede, personaliserede nyheder.
Her går det godt. I hvert fald, hvis man spørger danske udgivere af podcasts selv. Det har DMJX gjort. Og 66 procent tror på øgede indtægter i år, mens kun fire procent tror, de falder.
Både danske og udenlandske medier er dygtige til at indsamle data om deres brugere. Men samtidig åbner de i stor stil muligheden for, at Google og andre tredjeparter også kan indsamle dataene. Det er forretningskritisk, siger forsker bag ny undersøgelse.