Mediebrugeren under lup
Center for Medier og Innovation
Kan et større kendskab til brugernes handlinger bidrage til at skabe forandringer?
Center for Medier og Innovation
Formålet med Center for medier og innovation er at bedrive forskning i mediernes teknologiske udvikling, ændrede rammevilkår og forbrugernes ændrede medieadfærd. Denne viden er nødvendig for at forstå hvilke faktorer, der påvirker mediernes vilkår, samtidig med at det udgør en forudsætning for et velfungerende moderne demokrati.
Centret bedriver forskning i mediernes teknologiske udvikling, ændrede rammevilkår og forbrugernes ændrede medieadfærd. Denne viden er nødvendig for at forstå hvilke faktorer, der påvirker mediernes vilkår, samtidig med at det udgør en forudsætning for et velfungerende moderne demokrati.
Centret bedriver forskning og understøtter udviklingsprojekter i relation til nye medieteknologier, deres rammebetingelser og brugernes adfærd. Der fokuseres på såvel platforme som indhold og formater med særligt fokus på nye dynamikker, synergier og konvergens mellem nye og gamle genrer, teknologier og formater. Studiet og udviklingen af nye medieformer, særligt i en journalistisk og publicistisk kontekst, er fundamentalt for styrkelsen af demokrati og offentlighed og videreudviklingen af et sundt og dynamisk samfund i det 21. århundrede.
Dele af medieforskningen er derfor gået ganske tæt på den enkelte mediebruger gennem eksperimenter og kvalitative studier, mens andre – herunder særligt den del, der har vægt på mediernes dækning af økonomien og konsekvenserne heraf for økonomien – har haft mediebrugeren som en form for black box (jf. Parker, 1997 og Madsen, 2017).
Susanne Dahm Frederiksen
Faglig koordinator, Lektor
Peter Østergaard Sørensen
Lektor - Associate Professor
Torben Nielsen
Chefkonsulent
Annegrete Skovbjerg
Lektor og pædagogisk udviklingskonsulent
Nu skal nyhedsmediernes anvendelse af betalingsmure undersøges
Sammenhængen mellem betalingsmure og redaktionelle strategier er underbelyst. Stort forskningsprojekt skal kortlægge nyhedsmediernes brug af betalt indhold.
Medieforbrugerne foretrækker abonnementet som betaling for indhold
Kun hver fjerde dansker er åben overfor at betale for nyheder, podcasts og artikler i en styk-pris-model. Resten foretrækker stadig det gode gamle abonnement, hvor man betaler et fast beløb for fri adgang.
DMJX skubber til grøn film- og tv-produktion i stort udviklingsprojekt
Producentforeningen og Vision Denmark har udviklet bæredygtige retningslinjer for dansk film- og tv-produktion. Nu undersøger DMJX, hvordan det går med implementeringen i virksomhederne – og hvad der skal til for at få succes med den grønne omstilling.
Bæredygtig medieledelse bliver pensum for MPL-studerende
På Medieproduktion og Ledelse ruster man sig til fremtidens grønne krav med det nye fag ’Sustainable Leadership’ på uddannelsens internationale semester.