Fokus på kreative ressourcer
Center for Design og Visuel formidling
Designtænkning kan fyre op under samskabelse og vækst i mange brancher
Center for Design og Visuel Formidling
Center for Design og Visuel Formidling har til formål at belyse den kreative faglighed og forstå udviklingen især indenfor de kreative discipliner, der er repræsenteret på DMJX.
Centret sætter formel på de kreative processer, metoder og værktøjer, som vi kan benytte for at styrke vores kreative evner. Derudover er fokus på visuelle og grafiske virkemidler samt effektmåling af dem.
’Kreativitet’ beskriver en medfødt menneskelig ressource, som vi kan træne i større eller mindre grad, mens ’design’ beskriver en forskningsforankret, kreativ faglighed, som udgør grundlaget i mange kreative uddannelser.
For mange fremkalder ’design’ tanker om den måde noget ’ser ud på’ eller ’virker’ - altså et æstetisk eller funktionelt perspektiv. I designforskning og -praksis kan man imidlertid se, at design kan fungere på flere niveauer og på forskellige måder. I takt med den stigende kompleksitet og foranderlighed i verden, er der foregået en signifikant udvikling af designfagligheden, som har bevæget sig udover det traditionelle til også at omfatte design af interaktioner og oplevelser samt transformation af forretninger og systemer.
Anne Mette Møller Hartelius
Lektor
Anne Danger Boisen
Lektor
Torben Nielsen
Chefkonsulent
Henrik Birkvig
Lektor
Jesper Jørgen Hansen
Faglig koordinator for Kreativ Kommunikation
Stig Møller Hansen
Docent
Karsten Vestergaard
Faglig Koordinator for Interaktivt Design og Coded Design, Lektor
Eng Agger
Lektor
Nyt værktøj oversætter følelser og budskaber til visuel kommunikation
Inspirationsfølelseshjulet er et nyt støtteværktøj, som hjælper designere med at italesætte den værdi, som visuelle koncepter kan tilføre et kommunikationsprodukt.
Kreativ kodning er det nye sort. 53 kopidesigns forklarer dig, hvad det er
Designforsker fra DMJX har programmeret en computer til at generere nye versioner af eksisterende visuelle designs som fx plakater og bogforsider. Eksperimenterne bruges til at formidle kreativ kodning på Instagram.
Cannes har en pris: Studerende laver støttesang for at komme på studietur
Studerende fra Kreativ Kommunikation drømmer om at rejse på studietur til Cannes. Nu sælger de deres arbejdskraft på eget bureau, som de lancerer med humoristisk musikvideo.
Designstjerner besøgte morgendagens talenter
Der var blandt andet fokus på repræsentation i design, da DMJX i København var vært for designkonference for studerende.