

Fokus på kreative ressourcer
Center for Design og Visuel formidling
Designtænkning kan fyre op under samskabelse og vækst i mange brancher
Center for Design og Visuel formidling
Designtænkning kan fyre op under samskabelse og vækst i mange brancher
Center for Design og Visuel Formidling har til formål at belyse den kreative faglighed og forstå udviklingen især indenfor de kreative discipliner, der er repræsenteret på DMJX.
’Kreativitet’ beskriver en medfødt menneskelig ressource, som vi kan træne i større eller mindre grad, mens ’design’ beskriver en forskningsforankret, kreativ faglighed, som udgør grundlaget i mange kreative uddannelser.
For mange fremkalder ’design’ tanker om den måde noget ’ser ud på’ eller ’virker’ - altså et æstetisk eller funktionelt perspektiv. I designforskning og -praksis kan man imidlertid se, at design kan fungere på flere niveauer og på forskellige måder. I takt med den stigende kompleksitet og foranderlighed i verden, er der foregået en signifikant udvikling af designfagligheden, som har bevæget sig udover det traditionelle til også at omfatte design af interaktioner og oplevelser samt transformation af forretninger og systemer.
Docent / Senior Associate Professor
Lektor
Adjunkt
Chefkonsulent
Faglig koordinator for Grafisk Design
Adjunkt
Adjunkt (ORLOV)
Faglig koordinator for Kreativ Kommunikation
Docent
Faglig Koordinator for Interaktivt Design, Lektor
Lektor
Institutchef ved Institut for Visuel Kommunikation
Fotografisk Kommunikation, Grafisk Design, Interaktivt Design, Kreativ Kommunikation
Konsulent
Et særnummer af magasinet Markedsføring er fyldt med gode råd til folk på vej ind i marketing-, reklame- og kommunikationsbranchen. 12 studerende og dimittender fra DMJX og en af vores undervisere har bidraget til guiden.
Stig Møller Hansen skal forske i og bygge bro mellem kommunikation, kreativitet, algoritmer, data og programmering.
De findes i hver sin ende af skalaen. De medarbejdere, der gerne vil lære hele livet og dem, der bliver ved med at gøre tingene på samme måde. Lektor Karsten Vestergaard vil fremelske den første slags og har udviklet en model til det. Her giver han 6 konkrete råd til evig læring.
Nyt forskningsprojekt på DMJX vil undersøge, om danske nyhedsmediers brug af infografik og datavisualisering til formidling af samfundsrelevante forhold giver effektiv oplysning eller bare overfladisk underholdning.
44 konkrete løsninger til, hvordan unge får appetit på at bruge deres stemme og engagement i det lokale demokrati og samfund. Det er frugten af et tværfagligt demokratiforløb med 250 DMJX-studerende.