Diplomuddannelsen i kommunikation

Diplomuddannelse i Kommunikation

Kommunikation

Introduktion

Giv dit CV et løft med en diplomuddannelse i kommunikation

Kommunikatører er mere eftertragtede end nogensinde før – for stærk, strategisk kommunikation er nøglen til at skabe retning, relevans og relationer i enhver organisation.

Så hvis det er tid til at få opgraderet dine værktøjer, dit teoretiske fundament og din rolle som kommunikatør i det hele taget, så tag et kig på diplomuddannelsen i kommunikation på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole.

På DMJX bliver du en del af et ambitiøst og uhøjtideligt studiemiljø med dygtige undervisere fra branchen – og du får et værdifuldt netværk af medstuderende fra hele kommunikationslandskabet.

Det får du ud af uddannelsen

  • Ny, opdateret viden om alt fra public affairs til forandringskommunikation, som styrker din evne til at agere i en kompleks og foranderlig virkelighed.
  • Praksisnære værktøjer fra bl.a. journalistikken, som gør dig i stand til at producere troværdig, engagerende og strategisk kommunikation.
  • Inspiration fra førende forskere og praktikere, der ved, hvad der virker – og som gør det let at omsætte viden til handling.
  • Grundfag, der styrker din faglige platform – og valgfrie fag, hvor du selv former din profil: fra AI og medietræning til kommunikationsstrategi og podcast.
  • Et netværk af professionelle medstuderende, der ligesom dig vil noget med deres fag og deres kommunikation.

Information

Varighed: Ca. 2 år på deltid. Færdiggøres inden for 6 år.
ECTS point: 60
Studiested: Aarhus eller København
Studiekoordinator Ayoe Madsen

Spørgsmål?

Anne Katrine Lund introducerer uddannelsen
 
Anne Katrine Lund introducerer diplomuddannelsen i kommunikation

Der er brug for kommunikatører med en skarp, opdateret værktøjskasse

Anne Katrine Lund er strategisk kommunikationsrådgiver med mange års erfaring

Er du klar til at løfte din rolle fra budskabsformidler til strategisk producer?

Strategisk kommunikation er afgørende for at lykkes som organisation. Derfor spiller du som kommunikatører en nøglerolle, som du skal tage på dig med mod, strategisk forståelse, kreativitet og godt kommunikativt håndværk.

Som kommunikatør skal du helst være mere end en budskabsformidler – du skal være en strategisk producer. Det betyder, at du både skal kunne tænke langsigtet og handle hurtigt. Du skal oversætte din organisations strategi til tydelig, effektiv kommunikation og samtidig kunne producere skarpe formater til de rette kanaler i realtid.

Som strategisk producer kombinerer du faglighed, mod og dømmekraft, og du mestrer balancen mellem analyse og kreativ eksekvering. Rollen kræver blik for timing, forståelse for samfundsforhold og evnen til at møde både interne og eksterne interessenter i øjenhøjde.

Fremtidens kommunikation er i endnu højere grad en integreret del af organisationens strategi og drift.

20 kompetencer du får skærpet i løbet af uddannelsen

Du lærer at:

  1. agere som både strateg og producent
  2. tage medansvar for din organisations troværdighed
  3. sørge for substans og handling bag din kommunikation
  4. stå fast på din faglighed
  5. understøtte din organisations overordnede strategi
  6. beherske hele kommunikationsprocessen fra idé til leverance
  7. være modig, opsøgende og skabe sammenhæng mellem ord og handling
  8. skrive, producere og kommunikere i høj kvalitet
  9. arbejde med tempo og kvalitet og levere hurtigt uden at gå på kompromis
  10. forankre din kommunikation strategisk, organisatorisk og situationelt
  11. skabe sammenhæng i din organisations udtryk på tværs af kanaler
  12. tænke kreativt og bryde med konventioner
  13. rådgive om, hvordan kommunikation skal tilpasses nye krav og realiteter
  14. skabe tillid i en verden præget af konstant skiftende dagsordener
  15. kende og bruge din virksomhedens værdier som styringsredskaber
  16. vurdere kommunikation ud fra effekt og relevans
  17. prioritere og dokumentere hvad der skaber værdi
  18. bruge viden fra forskning og teori og gøre den operationel og praksisnær
  19. tage medansvar for at producere det rette kanalmiks
  20. træde et skridt frem og være med til at dirigere kommunikationen – også ved at træne andre.
Det siger tidligere kursister

Min værktøjskasse inden for kommunikation og formidling er blevet meget større – og jeg har fået konkrete redskaber til at løfte mit arbejde med kommunikation op på et strategisk niveau.

Anette Jentzsch, Kommunikationsansvarlig, GymDanmark – Danmarks Gymnastik Forbund