Coded Design

Kode, kreativitet og grafisk design

Coded Design er uddannelsen, der blander visuel kommunikation med kreativ brug af kode. Du bliver en stærk visuel formgiver, der udnytter programmering til at skabe nye opsigtsvækkende designs og digitale oplevelser.

Mød Coded Design til Åbent hus på DMJX i København d. 20. februar 2024 og på DMJX i Aarhus d. 22. februar 2024.

På Coded Design arbejder vi i overlappet mellem visuel formgivning og programmering. 

Der er behov for visuelt design og kommunikation som aldrig før. Nye produkter og platforme dukker hele tiden op, mens nyheder og historier flyder over med visuelt indhold. På Coded Design lærer du at arbejde med form, farve, typografi, billeder og interfaces. I både 2D, 3D, til VR-briller, på mobilen, på gaming-computeren, på billboards, digitale plakater, sociale medier og alle de andre platforme, vi møder i vores hverdag. 

Vores fokus er at designe til den teknologi, der omgiver os. Teknologi har et sprog, og det sprog er kode. Kan du kode, kan du lave dine egne digitale værktøjer og skabe dine egne unikke produkter. Kode lader dig udforske nye og anderledes måder at designe på og gør dine designs interaktive, levende og intelligente. 

Gældende studieordninger Visuel kommunikation:

Studieordning gældende for VK-studerende med studiestart 2022 eller tidligere (pdf)

Studieordning gældende for VK-studerende med studiestart 2023 (pdf)

 

 

Man arbejder kreativt med kodning, og det kræver bestemt ikke, at man har arbejdet med kode før

Astrid Jakobsen, studerende på faget Kreativ Kode

Vi har en “zero to hero”-tilgang, som betyder, at du ikke behøver at have nogen erfaring med kode, inden du starter. Forløbene er tilrettelagt, så kode indgår som et centralt element i både undervisningen og løsningen af opgaver. Vi har fokus på at lære dig alt fra visuel kommunikation og konkrete programmer til en forståelse af kode som et formbart kreativt materiale.

Du kommer til at få en stærk sans for formgivning men med kode som primært designværktøj. Du kommer selvfølgelig også til at designe websites og arbejde med branchens typiske programmer som fx Adobe Creative Cloud, Blender og Unity.

 

Information

Varighed: 3 år
Studiested: København
Praktik: 4 måneder
Adgangskrav: Gymnasial uddannelse eller relevant erhvervsuddannelse, samt Engelsk B
Ansøgningsfrist: 15. marts
Optagelsesprøve: Ja
Studiestart: 29. august 2024
Antal optagne pr. år: ca. 20
Cathrina Ferreira

Spørgsmål?

Cathrina Ferreira
61 20 91 82 / caf@dmjx.dk

Vi gør det kreative håndgribeligt for dig

Undervisningen på DMJX kan være meget hands-on. Det vil du fx opleve på faget Physical Computing, hvor du bliver kastet ud i at hacke noget teknologi og skabe nye sammenhænge på tværs af hardware og software.

For nylig lavede vi interaktive kunstværker på forløbet, hvor iagttageren skulle interagere med maleriet uden brug af traditionelle input-værktøjer som mus og tastatur.

Læs og se mere om forløbet i denne artikel: Frida Kahlos monobryn bygger bro mellem kreativitet, elektronik og kodning.

 

Se en demonstration af Julie Eide og hendes medstuderendes produkt fra faget Physical Computing. Her har de med både hardware og software har designet et interaktivt Frida Kahlo-portræt.

Brug kode til at lave uendelige variationer

På faget Dynamic Identity lærer du, hvordan du med kodning kan skabe uendeligt mange variationer af et visuelt udtryk ved at justere enkelte parametre.

Tidligere studerende på faget har eksempelvis designet en kakkel-generator som et element i en ny visuel identitet for byen Lissabon. Idéen er, at folket kan designe deres egne kakler, og at designgrebet kan bruges på tværs af alle medier.

Læs mere om arbejdet med dynamisk identitet i denne artikel: Studerende programmerer værktøj til at designe et uendeligt antal Lissabon-kakler.

Illustration: Eigil Jakobsen

På undervisningsforløbet Dynamic Identity blev de studerende for nylig bedt om at designe en visuel identitet til en storby, der indfanger byens særpræg, visuelle kultur og selvopfattelse. Nå ja, og så med det lille benspænd, at opgaven skulle afleveres som et designsystem, der kan lave et utal af variationer i et utal af størrelser til brug i et utal af medier.

Algoritmen laver arbejdet færdigt

Designforsker og underviser på DMJX, Stig Møller Hansen, har programmeret en computer til at generere nye versioner af eksisterende visuelle designs som fx plakater og bogforsider. Eksperimenterne bruges til at formidle kreativ kodning på hans Instagram.

Metoden med at designe en algoritme til efterlignende eksisterende værker bruger Stig Møller Hansen også i undervisningen i faget Kreativ Kode. Fordi der så er en slags facit, som man kan programmere sig frem til. Så man som studerende simpelthen kan kigge på skærmen og følge sin egen progression i evnerne ud i at arbejdet kreativt med kode.

Se og læs meget mere om kreativ kode i denne artikel, hvor du kan dykke ned i Stig Møller Hansens Instagram-eksperimenter: Kreativ kodning er det nye sort. 53 kopidesigns forklarer dig, hvad det er.

 

Stig Møller Hansen kalder sine Instagram-eksperimenter med kreativ kode for "Copycat code reconstruction projects". Se et udsnit af projekterne i denne video.