Skip to main content

Studerende programmerer værktøj til at designe et uendeligt antal Lissabon-kakler

På forløbet Dynamic Identity har DMJX-studerende designet dynamiske visuelle identiteter ved hjælp af kodning. Nu kan du designe dine helt egne kakler som en del af en kampagneidé for byen Lissabon.

Idéen med Eigil Jakobsens visuelle identitet til byen Lissabon er, at folk selv skal designe deres egne kakler og dele dem på sociale medier, ligesom de mange kakler kan leve på et utal af medier, som eksemplerne her viser.

Moderne visuelle identiteter bevæger sig, reagerer på input fra omverdenen og tilpasser sig forskellige situationer. Det stiller nye krav til designere, som skal kunne arbejde med kodning som et værktøj til formgivning.

- Vi kender det jo fra filmmediet, at vi er vant til, at ting skal bevæge sig. Vi er så småt ved at vænne os til, at ting også gerne må være i en bevægelse på en computer. Det stiller krav til den måde, vi arbejder med visuelle identiteter på, fordi vi er blevet vant til en højere grad af interaktivitet og dynamik, siger lektor Karsten Vestergaard, der er fagkoordinator for studieretningerne Interaktivt Design og Coded Design.

På undervisningsforløbet Dynamic Identity blev de studerende for nylig bedt om at designe en visuel identitet til en storby, der indfanger byens særpræg, visuelle kultur og selvopfattelse. Nå ja, og så med det lille benspænd, at opgaven skulle afleveres som et designsystem, der kan lave et utal af variationer i et utal af størrelser til brug i et utal af medier.

Folk skal kunne lave deres egen unikke Lissabon-kakkel

Eigil Nikolajsen havde forløbet Dynamic Identity på 4. semester på studieretningen Interaktivt Design. Han valgte straks at kaste sig over at designe en visuel identitet til storbyen Lissabon, som han tidligere har besøgt og husker som en spændende by.

- De har en masse gammel kultur, og det ville jeg gerne arbejde med. De har blandt andet de her flotte kakler på deres facader i Lissabon - Azulejo-kakler - som det var oplagt at lave noget med. Jeg fandt ud af, at kaklerne ofte har en ret fed symmetri til sig, og så tænkte jeg: Hvad nu, hvis man kunne lave et system, så man kunne designe en masse kakler, der passede sammen, og dermed udgjorde et stærkt visuelt element, siger Eigil Nikolajsen.

Sådan opstod idéen til Eigil Nikolajsens Lissabon-kakkel-generator. Eigil ville overlade styringen med designet til folket, så de selv kan gå ind og designe deres egne kakler. For på den måde at give byens borgere ejerskab over den visuelle identitet.

- Kakkelgeneratoren er lavet som en web-app og kodet i en browser med brug af HTML, CSS og JavaScript. Jeg har så prædefineret nogle figurer, og ved hjælp af koden kan jeg flytte dem rundt, lave spejlinger eller skalere dem. Jeg har fastsat nogle parametre, så der er en balance mellem, at man har frihed til selv at designe, men at det heller ikke bliver for kompliceret. Folk skal føle, at det er nemt at gå til, men også at de kan lave deres egen unikke kakkel, siger Eigil Nikolajsen.

Vi kigger mere efter lysten til at arbejde med kode end evnerne

På studieretningerne på Visuel Kommunikation arbejdes der ud fra en "zero to hero"-tilgang, hvor de studerende ikke skal kunne alle værktøjerne fra start, men lærer dem i løbet af uddannelsen. Så der er også en stor spredning i, hvor meget erfaring de studerende på fx Interaktivt Design har med at arbejde med kode.

De har blandt andet de her flotte kakler på deres facader i Lissabon - Azulejo-kakler. Hvad nu, hvis man kunne lave et system, så man kunne designe en masse kakler, der passede sammen, og dermed udgjorde et stærkt visuelt element.

Eigil Nikolajsen, studerende på faget Dynamic Identity

- Som så meget andet er det motivationen, der driver os. Talentet er selve evnen til at udnytte sit potentiale. Så hvis man bare siger, at det her vildt jeg vildt gerne, og det her er spændende, så skal man nok blive god til noget. Hvis man omvendt kommer ind og kan kode i forvejen men ikke er motiveret for at lære mere om det, så bliver man nok ikke dygtigere til det, siger Karsten Vestergaard.

- Så når vi fx optager nye studerende til de her studieretninger, så er vi meget mere optaget af lysten til at arbejde med koden, snarere end de nuværende evner.

Det er en fed måde at udtrykke sig på

Eigil Nikolajsen fortæller, at han er rigtig tilfreds med slutproduktet på Dynamic Identity-opgaven, som han synes blev "megafedt".

- Det var en superfed opgave, fordi jeg i forvejen synes, det er virkelig sjovt at arbejde med kodning. Det er svært at sige, hvor dygtig man er til at arbejde med kodning. Når man koder, støder man altid ind i masser problemer undervejs, som man forsøger at løse. Så ved man jo bare, at man i hvert fald bliver bedre, siger Eigil Nikolajsen.

- Jeg har også allerede arbejdet videre med dynamiske identiteter i anden sammenhæng. Det er en fed måde at udtrykke sig på, fordi man skaber sine egne værktøjer. Så kan man lave noget, der er mere unikt, end hvis man havde brugt Adobe Illustrator eller andet. Det kan være udfordrende, fordi du med kode bliver stillet meget frit. Men så er det jo fedt, at vi på studiet får både benspænd og vejledning, så det ikke bliver et helt blankt canvas, man skal starte med.

Du kan selv prøve kræfter med Lissabon-kakkel-generatoren her.

Interesserer du dig for kodning, kreativitet og grafisk design?

Undervisningsforløbet Dynamic Identity findes på både Interaktivt Design og Coded Design, der er studieretninger på den 3-årige bacheloruddannelse Visuel Kommunikation. Læs mere om vores nye studieretning Coded Design, hvor du gennem hele studietiden kommer til at arbejde med kodning, kreativitet og grafisk design.