Thomas Spejlborg Sejersen
| Afdeling: Institut for Medier, Kommunikation og Design, Medieproduktion og Ledelse |
| Mobil: 40 24 01 72 |
| Email: tss@dmjx.dk |
Jeg er kandidat i film- og medievidenskab og lektor på Medieproduktion og ledelse (MPL) på DMJX i København.
Her underviser og vejleder jeg studerende i det afsluttende BA-forløb, ligesom jeg også underviser i produktionsnære fag som Ledelse af AV-produktioner, TV- og videoproduktion og Podcast Production.
Jeg er også ph.d.-fellow ved Center for Tracking and Society på Institut for Kommunikation ved Københavns Universitet med forskningsprojektet ”Platformiseringen af streaming-indhold”.
Forskning
Mit ph.d.-projekt handler om, hvordan platformisering og dataficering forandrer kernen i vores mediekultur, selve ”indholdet” eller medieproduktet. I denne sammenhæng undersøger jeg streaming-fiktion på for eksempel Netflix og DRTV. Jeg bruger både kvantitative (indholdsanalyse), kvalitative (interviews) og nyere datadrevne metoder (datadonation).
Forskningsmæssigt og personligt er jeg særligt optaget af film, tv-serier og podcasts; de fortællingsbærende medier. Jeg holder dog mest af at beskæftige mig med dem, når de står i relation til andre dele af ”kæden”, for eksempel de institutionelle strukturer i mediebranchen eller brugeradfærd.
Jeg har en præference for fiktion, særligt fortællestrukturer og fortællinger. Mange kalder det narratologi eller dramaturgi.
Seneste publikationer
Aske Kammer (lektor, ph.d., på Roskilde Universitet) og jeg har skrevet en bog om podcastmediet i helikopterperspektiv. Hvordan har podcasting forandret sig gennem tiden? Er det et brugerdrevet demokratisk DIY-medie eller blot endnu en kommerciel metervare i platformssamfundet? Og hey: Hvad er en podcast og podcasting egentlig? Se mere her.
Jeg har sammen med Signe Sophus Lai (lektor, ph.d., på Københavns Universitet) orkestreret et vaskeægte Mission Impossible-kup på den ultraværdifulde og tophemmelige podcastbrugerdata, som Spotify indsamler, analyserer og udnytter. Endda uden at bryde nogle love. Med den i vores varetægt kan vi sige ikke så lidt om dataficeringen af podcasting og de digitale platformes strategier (læs: de er in it for the money). Artiklen er i trykken, link kommer snart.
Du kan læse mere om mine samlede aktiviteter her.