Tv- og Medietilrettelæggelse

Skab indhold som engagerer - på tværs af medieplatforme

 

Tv- og Medietilrettelæggelse (TVM) er en professionsbacheloruddannelse med fokus på tilrettelæggelse, storytelling, udvikling af mediekoncepter og praktisk medieproduktion. 

Du lærer at tilrettelægge audiovisuelle fortællinger, så du kan skabe medrivende indhold på tværs af platforme. På studiet kommer du til at arbejde med virkelige historier og rigtige mennesker. Med udgangspunkt i indsigt i målgruppe og medieplatforme lærer du at udvikle og gennemføre tilrettelæggelse af forskellige former for audiovisuel kommunikation – du kommer til at beskæftige dig med både journalistiske fortællinger, SoMe, dokumentar, corporate communication, fakta, reality, underholdning og mange andre slags indhold. Du kommer både til at arbejde med dine egne fortællinger, og med projekter hvor formålet er at formidle et budskab som en virksomhed eller organisation kommer med, og som du skal formidle gennem din historiefortælling.

 

Video: Antonia Steiner

Du kommer til at lære om mediernes udvikling, journalistiske metoder, konceptudvikling og kreative metoder, medieret og meget andet. Men uddannelsen har også mange praktiske elementer for du lærer at håndtere kamera, lys, lyd og redigering.

Som færdiguddannet TVM’er kan du arbejde med tilrettelæggelse, udvikling og produktion af audiovisuelt indhold hos f.eks. mediehuse, broadcastere og streamingtjenester, produktionsselskaber, reklamebureauer, som selvstændig eller i kommunikationsafdelinger i kommercielle virksomheder og i organisationer og NGO’er.

Gældende studieordninger TV- og medietilrettelæggelse:

Studieordning gældende for TVM-studerende med studiestart 2022 eller tidligere (pdf)

Studieordning gældende for TVM-studerende med studiestart 2023 (pdf)

 

Information

Varighed: 4 år
Studiested: København
Praktik: 18 måneder
Adgangskrav: Adgangskrav: Gymnasial uddannelse eller en af disse relevante erhvervsuddannelser: Film- og tv-produktionsuddannelsen (trin 2) eller Fotograf, samt Engelsk B.
Ansøgningsfrist: 15. marts kl. 12.00 via optagelse.dk
Optagelsesprøve: Ja
Studiestart: September
Antal optagne pr. år: 37
Henriette Linneberg

Spørgsmål?

Henriette Linneberg
26 80 40 10 / hel@dmjx.dk

På TVM er man hele tiden i kontakt og opsøgende i forhold til virkeligheden. Kontakten til andre mennesker og deres væsentlige og relevante historier er det drivende på uddannelsen.

Mette Sejsbo, lektor og praktikvejleder på TVM

Vi aflæser behov og formidler budskaber

En stor del af det, vi producerer på TVM, er forankret i et behov hos afsender og modtager.

På 3. semesterforløbet Corporate Communication, skal de studerende løse en kommunikationsopgave, der stilles af en virksomhed eller en organisation.

Find din historie i virkeligheden

På forløbet Documentary Production på 3. semester lød kravet til de studerende, at de skulle skildre en hovedkarakter, mindst én sidekarakter og mindst to locations, og der skulle fortælles i scener.

Tæt på medvirkende
Mattis Huus Heurlin

24-årige TVM’er Benjamin Fischermann har gennem hele sin studietid haft en personlig dokumentar som rettesnor for sin uddannelse. Med et kamera i hånden har han jagtet sandheden bag en gammel familiestrid og har kompromisløst insisteret på sin egen vej – selv når den bød på manglende praktikplads, orlov og tvivl. Læs om projektet her

 

I løbet at sin praktik på Politiken på 8. semester producerede Benny Kjølhede en video til webdokken ”Jeg ryster”.  Filmen følger en kvinde, der skal opereres i hjernen for den rystesyge, som hun lider af. Benny Kjølhede fulgte og filmede hele forløbet, og det vandt han en pris for ved Årets Pressefoto 2019 i kategorien TV/Web Åben Klasse.

 

Tobias Juhl Nielsen har aldrig helt kunnet komme ind på livet af sin far. Derfor valgte han at bruge sit bachelorprojekt på Tv- og Medietilrettelæggelse som anledning til at lære sin far bedre at kende. Han skulle ikke særlig langt ned under overfladen, før han fandt en følsom mand. Læs om projektet her

Hvor kan du få job?

Som uddannet tv- og medietilrettelægger kommer du typisk til at arbejde for tv-produktionsselskaber, kommunikationsbureauer, tv-stationer og kommunikationsafdelinger i virksomheder eller organisationer, enten som fastansat eller freelance. Måske er du en netværkstype og vælger at starte din egen virksomhed alene eller sammen med andre kreative fagfolk.