Skip to main content

Studerendes fritidsaktiviteter skal bruges aktivt i undervisningen på Kommunikationsuddannelsen

Et projekt på DMJX undersøger læringen i de studerendes studiejobs og fritidsaktiviteter, og de studerende deltager aktivt som medforskere.

Et projekt på DMJX undersøger læringen i de studerendes studiejobs og fritidsaktiviteter, og de studerende deltager aktivt som medforskere i forsknings- og udviklingsprojektet.
Foto: Emilie Toldam

Studerendes fritidsaktiviteter kan fylde meget i dagligdagen. Særligt på Kommunikationsuddannelsen på DMJX hvor studieforløbet to gange afbrydes af halvårlige praktikforløb, og hvor mange af de studerende sideløbende også har studiejobs, samtidig med at der også er andre fritidsaktiviteter, der skal passes.

- Og vi har det med at se det som lidt irriterende, siger Dorte Schiøler, der er lektor og underviser på DMJX, med henvisning til, at de fuldtidsstuderende har rigeligt at se til.

- Men det er jo ærgerligt, for vi ved også, at meget af det, de laver i fritiden, faktisk er temmelig kommunikationsfagligt relevant. Så nu har vi bestemt os for at undersøge, om vi kan trække noget af det, de laver i fritiden, ind i uddannelsen.

Studerende laver feltstudier på hinandens fritidsaktiviteter

Sammen med tre DMJX-kollegaer driver Dorte Schiøler det toårige projekt "Fritidsjobbet som læringsarena gennem studenterdreven aktivering i undervisningen". Her arbejder de med at koble læringen fra fritiden med den læring, som foregår i undervisningslokalet.

 

Studerendes studiejob og fritidsaktiviteter giver masser af læring. Et projekt på DMJX undersøger, hvordan fritiden kan bruges aktivt i undervisningen, og de studerende medvirker som medforskere i projektet. Hør mere om projektet i denne video, hvor Milad Amiri og Yasmin Bach Rasmussen fra 4. semester på Kommunikationsuddannelsen fortæller om deres fritidsaktiviteter i relation til uddannelsen. (Foto/video: Emilie Toldam)

Et særligt element ved projektet er, at de studerende inddrages aktivt som medforskere på projektet og skal levere et idékatalog til, hvordan vi på DMJX kan integrere de studerendes fritidsinteresser i undervisningen. I et nyligt undervisningsforløb har de studerende således fulgt hinanden parvis til deres respektive fritidsinteresser og lavet feltstudier og undersøgt, hvad de egentlig laver i fritiden.

- Det er interessant at være med i det her forskningsprojekt, fordi primærkilden er kommunikationsstuderende på DMJX. ed at bruge de metoder, vi har lært, så bliver vi klogere på os selv, siger Milad Amiri fra 4. semester på Kommunikationsuddannelsen

Sammen med en studiekammerat har Milad Amiri blandt andet undersøgt, hvad der ligger af kommunikationsfaglig læring i hans fritidsinteresse i arbejdet med at lave kortfilm. Hør mere om projektet og om, hvordan både kortfilm og håndbold i fritiden kan have relevans for undervisningen på Kommunikationsuddannelsen i videoen.

Projektet forventes at løbe frem til sommeren 2024.