Uddannelsens opbygning
Kreativ Kommunikation er en 3-årig professionsbachelor. Studieretningen er bygget op af en række moduler, projektarbejde og praktik. Noget af undervisningen foregår på engelsk.
Kreativ Kommunikation er en studieretning på uddannelsen Visuel Kommunikation. De andre retninger er Coded Design, Grafisk Design og Interaktivt Design.

Undervisningen er delt op i fællesforløb, hvor du og dine klassekammerater bliver undervist og arbejder sammen med de andre studerende fra Visuel Kommunikation, og studieretningsforløb, hvor det kun er dig og dine klassekammerater fra Kreativ Kommunikation. Du ender med en portfolio, som du kan fremvise ved jobsamtaler.
Fagbeskrivelser
Du kan se fagbeskrivelserne for alle fagene på Kreativ Kommunikation. I dem kan du læse mere om deres indhold og læringsmål.
Du kan se fagbeskrivelserne for fællesfagene på Visuel Kommunikation her.
Praktik
I slutningen af din uddannelse skal du i praktik. Her får du mulighed for at bruge din viden i praksis og i samspil med branchen. Du kan læse mere om praktik på Kreativ Kommunikation her.
Uddannelsens opbygning
Uddannelsen varer 3 år fordelt på 2 semestre pr. år:
- Første studieår lærer du alt det grundlæggende og begynder til sidst at sætte det sammen.
- Andet studieår sætter du mere komplekse idéer og kampagner sammen.
- Tredje studieår falder det hele (forhåbentlig) i hak, og du skal finde et praktiksted og skrive din bacheloropgave.
Nedenfor ser du en oversigt over, hvordan uddannelsen er sammensat.
1. semester
Det visuelle sprog (30 ECTS)
Forløbet indeholder de fællesfaglige elementer:
- Visualisering og kreativitet (15 ECTS)
- Redskabslære (2 ECTS)
På 1. semester underviser vi i dig i alt det grundlæggende: Kreativitet, form, farve, typografi og skitsering. Du arbejder med grundlæggende moderne historiefortælling. Du arbejder med at få en masse idéer og øver dig i at smide 99% af dem væk igen.
Du arbejder med indsigter, relevante budskaber og distinkt eksekvering. Vi taler om, hvordan du lærer fagligheden bedst, og hvordan du argumenterer fagligt for dine valg.
Du får grundlæggende metoder til art direction og tekstforfatning og en forståelse af konceptuel tænkning og eksekvering ud fra et reklameperspektiv. Du arbejder med visuelt drevne idéer og tekstdrevne idéer - og vi taler om hvordan du sikrer, at modtageren afkoder din kommunikation, som det er tiltænkt.
Du øver dig løbende i at modtage og give feedback og opbygger præsentationer og præsenterer dit arbejde mundtligt alene eller i grupper foran resten af klassen og eksterne undervisere.
2. semester
Idéer og koncepter (30 ECTS)
Forløbet indeholder de fællesfaglige elementer:
- Videnskabsteori for designere (5 ECTS)
- Foto og billedforståelse (5 ECTS)
- Motion Design og levende billeder (5 ECTS)
Her arbejder du videre med elementerne fra 1. semester og bygger ovenpå med arbejde med digital fotografi og AI-genererede billeder. Du arbejder med videnskabsteori og visuel retorik og semiotik. Du arbejder med motion design og levende billeder.
Til din førsteårseksamen sætter du alle dine fagligheder sammen til en reklamekampagne, som du eksekverer og argumenterer for i en mundtlig præsentation for en ekstern censor.
3. semester
Brand- og historiefortælling (30 ECTS)
Forløbet indeholder de fællesfaglige elementer:
- Storytelling (5 ECTS)
- Branding og identitet (2 ECTS)
- Redskabslære (3 ECTS)
Her arbejder du med de grundlæggende dramaturgiske værktøjer og principper, herunder etablering af konfliktbaserede historiefortællinger med levende billeder. Du arbejder med at idégenerere, storyboarde, skrive dialog, sætte lys, klippe og vælge musik.
Du arbejder også med at skrive og lave gode case videos med udgangspunkt i elementer og resultater fra en rigtig kampagne fra et kreativt bureau. Du arbejder med SoMe-strategi og tager et første kritisk kig på det arbejde, der måske har potentiale til at komme i din portfolio. Du bliver bedre til at give og modtage feedback.
Og så skal du udvikle et unikt brand fra bunden med al dertilhørende udvikling af brandarkitektur, emballage, visuel og verbal tonalitet og kommunikation i relevante kontaktpunkter.
4. semester
Omtaleskabende kommunikation (30 ECTS)
Forløbet indeholder de fællesfaglige elementer:
- Branding og identitet (8 ECTS)
Her taler vi om værdierne af og fornuften i at gøre noget som brand frem for bare at sige noget. Vi arbejder med forretningsudviklende idéer og de drivende mekanismer bag spredning af omtale på sociale medier. Vi arbejder med konkrete briefs og producerer færdige idéer i form af case videos, vi sender ind til konkurrencer (hvor vi plejer at vinde en del 😊). Se fx KK’s vindere i New Blood her.
Vi arbejder også med at få din portfolio klar til at blive vurderet, så du kan få en praktikplads til 5. semester.
Til andetårseksamen arbejder du med at udtænke og eksekvere en integreret kampagne, som du skal vise og argumentere for i en mundtlig præsentation for en ekstern censor.
Efter eksamen plejer vi at tage på studietur til Cannes Lions Festival of Creativity.
Hvis vi har besøg af udvekslingsstuderende, foregår al undervisning på engelsk i dette semester.
5. semester
- Innovation X (5 ECTS)
- Storydoing Products (5 ECTS)
- Praktik (20 ECTS)
Her starter du med forløbet Innovation X, hvor I skal arbejde sammen alle studerende fra skolens andre uddannelser om et samfundsrelevant projekt. Derefter arbejder du med at udvikle, eksekvere og udstille dit eget produkt med en ”indbygget” fortælling og SÅ skal du i praktik. Det skal du i 20 uger, som løber ind i 6. semester – og du skal selv finde dit praktiksted, enten som solist eller som team, hvor du kan afprøve det, du har lært på skolen, i virkeligheden.
Praktikanter fra Kreativ Kommunikation er eftertragtede, så det er mindre farligt, end det måske lyder. De fleste vælger 2 steder a 10 uger, i Danmark eller i udlandet.
6. semester
- Praktik (10 ECTS)
- Forretningsforståelse (5 ECTS)
- Bachelorprojekt (15 ECTS)
Dette semester starter med den sidste del af din praktik. Så skal du tilbage på skolen og individuelt mundtligt reflektere over dine erfaringer med praksis i en præsentation. Herefter klæder vi dig grundlæggende på til at blive selvstændig og taler om generel forretningsforståelse.
Du afslutter din uddannelse med et projekt, der består af en selvstændig løsning af en kompleks problemstilling inden for visuel kommunikation. Projektet har til formål at prøve dig i uddannelsens pensum. I projektet demonstrerer du din evne til at vurdere, anvende og kombinere din opnåede viden. Emnet for dit bachelorprojekt skal godkendes af din vejleder på forhånd. I vurderingen indgår, om emnet egner sig til, at du kan demonstrere det, du har lært på uddannelsen. Dit bachelorprojekt skal præsenteres mundtligt for en ekstern censor.
De 3 år går hurtigt. Før du ved af det, er du Professionsbachelor i Visuel Kommunikation og klar til at gå ud i verden med dit KK-stempel og gøre en forskel.