Skip to main content
Sociale medier for kulturformidlere

Sociale medier for kulturformidlere

Hvordan får din kulturinstitution mest ud af sociale medier? Lær hvordan du lægger en SoMe-strategi, som giver aktive følgere og øget billetsalg

Får din kulturinstitution nok ud af at være på sociale medier? I er måske allerede tilstede med en Facebook-side, eller en Instagram-profil?  Men får I nok ud af aktiviteten på sociale medier? Og er de sociale medier tænkt godt nok ind i den samlede kommunikationsstrategi?

Sociale medier forpligter. Det er ikke nok at være tilstede. Der skal være aktivitet – og aktiviteten skal, som alt andet, afspejle strategien.

Ofte hænger kulturinstitutionens brug af sociale medier på enkeltpersoners sporadiske aktivitet og er præget af manglende ressourcer og utilstrækkelige kompetencer. Og det er ærgerligt. For kulturbrugerne er derude.

Men hvordan får du fat i dem? Hvad vil de opleve? Og hvordan opfører de sig på de sociale medier?

Skab værdi med sociale medier På dette kursus lærer du hvordan sociale medier kan tiltrækker nye og eksisterende målgrupper til din kulturinstitution, så du kan sælge flere kulturoplevelser - uden af forfladige budskabet.

Når du er færdig med kurset, har du formuleret en levedygtig social mediestrategi, der tager udgangspunkt i din institutions kommunikationsstrategi, produktioner, og publikum.

På den baggrund kan du udvælge hvilke sociale mediekanaler, det giver mest mening at være på, hvordan du skal skabe og aktivere indholdet så du får engagerede følgere.

Kurset giver dig udgangspunktet for at professionalisere arbejdet, så du kan gøre sociale medier til en integreret del af din institutions kommunikation.

På kurset lærer du at:

  • udvikle institutionens kommunikation på de sociale medier.  
  • se perspektiverne i de sociale medier og værktøjer i forhold til institutionens brand og produktioner.  
  • Implementere sociale medier i institutionens kommunikationsstrategi.  
  • sikre den røde tråd fra strategi og forretning til engagement i de sociale medier.  
  • identificere de forskellige typer af kulturbrugere – hvad interesserer de sig for og hvordan vil de opleve? Og hvordan opfører de sig på de sociale medier  
  • skabe indhold som involverer dine målgrupper  
  • arbejde med nogle af de organisatoriske udfordringer, der melder sig, når kommunikation på sociale medier og kunstformidling skal spille sammen  
  • tage højde for vilkår, faldgruber og muligheder ved en åben kommunikation på sociale medier.  
  • rådgive ledelse og medarbejdere i, hvordan de skal bruge sociale medier professionelt.

Program Programmet foreligger ca. 2 uger inden kursusstart.

 

Dette kursus er en særlig tilrettelagt udgave af diplomkurset Sociale medier i stategi og kommunikation

Kurser

Niveau

Kurset er kompetencegivende på diplomniveau. Overblik over niveauerne i det danske uddannelsessystem

Omfang

Kurset har et omfang på 10 ECTS. Læs mere om ECTS

Adgangskrav:

For at blive optaget på kurset skal du mindst have:

  • En relevant videregående uddannelse mindst på niveau med en erhvervsakademiuddannelse, en akademiuddannelse eller en bacheloruddannelse
  • Minimum 2 års relevant erhvervserfaring. Det betyder, at journalistik, kommunikation eller formidling har været en central del af dit arbejde i minimum 2 år efter endt uddannelse.

Opfylder du ikke adgangskravene? Sådan søger du om dispensation