Kommunikationsplanlægning

Man kan komme langt med kommunikation, der er strategisk funderet. På kurset lærer du at udnytte kommunikationens potentiale i forhold til at nå organisatoriske mål. Det handler om analyse, planlægning og konsekvens.

Derfor skal du tage kurset
Der er brug for mere strategisk funderet kommunikationsplanlægning i forhold til både intern og ekstern kommunikation, hvis man skal udnytte kommunikationens potentiale til at nå overordnede organisatoriske mål.

På kurset arbejder du med planlægningens forskellige faser – lige fra analyse af mulighederne til udvikling af en solid og strategisk funderet kommunikationsplan.

Du lærer desuden at argumentere for dine kommunikationsfaglige anbefalinger og være overbevisende i rollen som rådgiver.

Du lærer at:

  • analysere en kommunikationssituation og skridt for skridt planlægge vejen til målet.
  • bruge den systematik, der skal til for at belyse hver en sten og hvert potentiale på vejen fra målet til kommunikationsaktiviteter.
  • bruge kommunikationskanaler hensigtsmæssigt og i rette kombination.
  • blive en bedre rådgiver gennem viden om, hvilke spørgsmål, der skal stilles/afklares, og om det teoretiske fundament for, hvorfor netop de spørgsmål skal afklares.
  • stå på mål for dine kommunikationsanbefalinger.
  • analysere kommunikationskulturen på din arbejdsplads.
  • udvikle en konkret kommunikationsplan for et aktuelt projekt.

Kurset er for dig
Kurset er særligt udviklet til dig, der arbejder med kommunikation og presserådgivning - både i små og store offentlige og private virksomheder og organisationer.

Sådan foregår undervisningen
Undervisningen veksler mellem teoretiske oplæg, case-arbejde, gruppearbejde og individuel feedback. På kurset får du mulighed for selv at udvikle en konkret kommunikationsplan for et aktuelt projekt, som du får feedback på.

Kurset løber over flere seminarer og ind imellem er der hjemmearbejde:

Mellem 1. og 2. seminar; læsning samt en gruppeopgave om en generel case.
Mellem 2. og 3. seminar; læsning og en individuel opgave fra egen virksomhed eller organisation.

Sted
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Emdrupvej 72
2400 Kbh. NV

Det indgår i prisen
Frokost er inkluderet i prisen, ligesom der vil blive serveret kaffe, kage og frugt i pauserne både formiddag og eftermiddag.

Tidligere kursister om kurset:

Ninette Zacho Bradsted

“Jeg er blevet skarp på min rådgiverrolle og er rustet til at møde ledelsen med faglige argumenter og anbefalinger.”

- Ninette Zacho Bradsted, pressekonsulent, Psykiatrien, Region Nordjylland
Peter Aagaard Brixen

“Jeg kender alt for godt fornemmelsen af at se en nyhed brage igennem i medierne og bagefter tænke: Det gik jo fint – og hvad skal vi så bruge det til?”

- Peter Aagaard Brixen, pressechef, Sundhedsstyrelsen
Susanne Larsen

“Jeg har arbejdet som journalist i 10 år, men kunne godt tænke mig at arbejde med kommunikation i fremtiden. Kurset gav mange brugbare værktøjer.”

- Susanne Larsen, journalist, Berlingske Lokale Medier

På kurset møder du

Helle Petersen

Ph.d. og forsker med speciale i intern kommunikation med særligt fokus på forandringsprocesser, ledelse og rollen som rådgiver. Forfatter til adskillige bøger om forandringskommunikation, rådgivning og kommunikationsplanlægning.
Profil

Niveau
Kurset er kompetencegivende på diplomniveau. Overblik over niveauerne i det danske uddannelsessystem

Omfang
Kurset har et omfang på 10 ECTS. Læs mere om ECTS

Adgangskrav
For at blive optaget på kurset skal du mindst have:

  • en relevant kort videregående uddannelse
  • 2 års relevant erhvervserfaring efter din uddannelse.

Opfylder du ikke adgangskravene? Sådan søger du om dispensation

I tilfælde af afbud
Du kan selvfølgelig komme i en situation, hvor du må melde afbud.

Læs mere om regler for framelding.

Prefooter web-form

Foreslå indhold til underskoven

Underskoven

Instagram