Kommunikationsplanlægning
Kommunikationsplanlægning
Du lærer at arbejde strategisk med kommunikationsplanlægning og opstille klare mål for, hvad du vil opnå med din indsats. Dine undervisere Helle Petersen og Dorte Schiøler sørger for, at du efter kurset har en drejebog, der gør din kommunikationsplan til en succes.
Derfor skal du tage kurset
På mange arbejdspladser går man bare i gang med at kommunikere, når der opstår et behov.
Man vender sig mod de interne og eksterne kanaler, man har – intranettet, afdelingsmøder, sociale medier, nyhedsbreve – og så går man ellers i gang med at formidle.
Selv forretningskritiske kommunikationsopgaver, der handler om organisationsændringer, store kampagner, implementering af nye IT-systemer, kundeprogrammer og borgerrettede servicetiltag bliver igangsat uden en egentlig kommunikationsplan.
Det er ikke hensigtsmæssigt.
Når du kommunikerer uden en plan, risikerer du nemlig at gøre dig selv til en kommunikativ klodsmajor, der får sagt for meget eller for lidt – eller får sagt noget for spontant, der skulle være timet og formuleret anderledes.
Det kan have store konsekvenser for resultatet af din kommunikationsindsats.
Derudover er du i overhængende fare for at gå glip af de gyldne muligheder og positive sideeffekter, en skarpt tilrettelagt kommunikationsproces har – blandt andet kan du højne arbejdsglæden i din organisation, hvis du får medarbejderne til at kommunikere om et projekt, de brænder for.
Det lærer du
Du får overblik over hvilke overvejelser, du skal igennem for at lave en effektiv drejebog for din kommunikantionsindsats med alt hvad det indebærer af målgruppeanalyser og -interviews, tidsplaner, budskabsoversigter m.m.
De 4 vigtigste færdigheder, du lærer på kurset, er:
- at lave en kommunikationsplan, der sikrer, at din indsats har en reel effekt
- at udarbejde en skabelon, der gør, at du kan træffe velovervejede til- og fravalg
- at oparbejde det fornødne engagement fra dine relevante interessenter
- at kunne forklare og argumentere over for ledelse og medarbejdere, hvorfor din kommunikationsplan ser ud, som den gør.
Kurset er for dig
Kurset er for kommunikationsmedarbejdere eller projektledere, der har kommunikation som en del af deres ansvarsområde. Kort sagt alle der har til opgave at planlægge og udføre en kommunikationsindsats – i både små, store, offentlige og private virksomheder og organisationer.
Sådan foregår undervisningen
Kommunikationsplanen er omdrejningspunktet for hele kurset. Du får lavet kommunikationsarbejde undervejs i løbet af kurset, som du konkret kan bruge i dit arbejde. Derudover er undervisningen en blanding af oplæg, gruppearbejde, egne projekter og eksterne cases.
Gæsteundervisere
Pernille Hebsgaard Rohdemeier er gæsteunderviser på kurset.
Eksamen
Kurset afsluttes med aflevering af en skriftlig eksamensopgave, som bliver bedømt efter 7-trinsskalaen med ekstern censur.
Sted
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Amagerfælledvej 190, 2300 København S.
Det indgår i prisen
Frokost er inkluderet i prisen, og du får serveret kaffe, kage og frugt i pauserne både formiddag og eftermiddag.
Du skal regne med en udgift på op til 1.000 kr. for faglitteratur til kurset.
Kurser
Kursusstart: | |
Dato og sted: |
- DMJX, København
- DMJX, København
- DMJX, København
- DMJX, København
- DMJX, København
|
Eksamen: |
- Opgave aflevering
|
Undervisere: | Helle Petersen & Dorte Schiøler |
Kursustype: | Diplom |
ECTS point: | 10 |
Kursusnummer: | 2503236004 |
Pris: |
DKK 22.950,- Momsfritaget
Moms
Prisen er ekskl. moms. Formelt kompetencegivende uddannelse (kurser med ECTS-point) er fritaget for moms. |
Niveau
Kurset er kompetencegivende på diplomniveau. Overblik over niveauerne i det danske uddannelsessystem
Omfang
Kurset har et omfang på 10 ECTS. Læs mere om ECTS
Adgangskrav
For at blive optaget på kurset skal du mindst have
- en relevant videregående uddannelse mindst på niveau med en erhvervsakademiuddannelse, en akademiuddannelse eller en bacheloruddannelse
- minimum 2 års relevant erhvervserfaring. Det betyder, at journalistik, kommunikation eller formidling har været en central del af dit arbejde i minimum 2 år efter endt uddannelse.
Opfylder du ikke adgangskravene? Sådan søger du om dispensation
Undervisere på dette kursus
Helle Petersen
Ph.d. og forsker med speciale i intern kommunikation med fokus på forandringsprocesser, ledelse og rollen som rådgiver. Forfatter til adskillige bøger om forandringskommunikation, rådgivning og kommunikationsplanlægning.
Dorte Schiøler
Dorte Schiøler er lektor, forfatter og cand.comm. Hun har 20 års praktisk erfaring og 10 års undervisningserfaring med kommunikationsplanlægning. Dorte har i sit praktiske virke arbejdet i Kræftens Bekæmpelse, Sundhedsstyrelsen, Københavns Kommune, Videncenter for Arbejdsmiljø og på kommunikationsbureauet Operate – og har både bestilt, planlagt, udviklet og vurderet et hav af kommunikationskampagner. Dorte er lektor på DMJX og underviser på professionsbacheloruddannelsen Kommunikation.
Har du et spørgsmål?
Ring eller skriv til en af vores kursuskoordinatorer eller studievejledere, hvis du har spørgsmål eller brug for hjælp.
Merete Ladefoged Breilev
Kursuskoordinator
Du kan selvfølgelig komme i en situation, hvor du må melde afbud.
Læs mere om regler for afmeldingVirksomhedskurser
Ny viden leveret til døren