9 tips til at skrive bedre overskrifter
9 tips til at skrive bedre overskrifter
Uden en god overskrift – der får din modtager til at læse videre – er resten af din tekst spildt arbejde. Journalist Andreas Leer Scharnberg giver dig ny viden om, hvordan overskrifter ser ud i dag, og hvad de gør for din tekst. Du vender hjem med 9 konkrete tips, som du kan bruge efter kurset.
Derfor skal du tage kurset
Din overskrift er det første, din læser ser. Det er den, der skal give et klik i stedet for et scroll.
Den skal fænge din læser og give grund til at læse videre. Uden en god overskrift er resten af din tekst spildt arbejde.
Men hvordan gør du i praksis? Skal din overskrift være kort og cathcy eller flere linjer lang og forklare din vinkel? Hvor går grænsen mellem et effektivt curiosity gap og irriterende clickbait? Skal dine overskrifter være forskellige på fx print og mobil?
Det får du svar på på dette kursus.
Du får 9 konkrete tips til, hvordan du arbejder med dine overskrifter, så de både begejstrer dine læsere og bliver sjovere for dig at skrive.
Du får også fingrene i ChatGPT og lærer, hvordan den kan hjælpe dig til at ramme rubrikken lige på kornet.
Samtlige tips er lige til at anvende, når du sætter dig foran computeren dagen efter kurset og skal skrive en ny overskrift.
På kurset lærer du at
- skrive overskrifter, der giver dine læserne lyst til at læse mere
- skrive overskrifter, der passer til medie og målgruppe
- arbejde struktureret med dine overskrifter fra idé til sidste punktum
- forstå hvordan forskellige medier arbejder forskelligt med overskrifter
- bruge ChatGPT som hjælp og inspiration til dine overskrifter.
Kurset er for dig
Du er journalist, kommunikationsmedarbejder, forsker, webredaktør, formidler eller konsulent, og du skriver fx hjemmesidetekster, nyheder, artikler, debatindlæg mm. Du er fx ansat i et mediehus, i en kommunikations- eller presseafdelinger eller i en offentlig organisation.
Kurset er for formidlere, som måske aldrig er blevet undervist i rubrikker og overskrifter, og journalister, som bare trænger til en ny inspiration.
Sådan foregår undervisningen
Udgangspunktet er den journalistiske rubrik, men du får tips og tricks, som du kan bruge i mange andre sammenhænge, fx tekster til en hjemmesider, foldere, nyhedsbreve osv.
Du får en helt ny værktøjskasse, som både vil gøre dine rubrikker bedre at læse og sjovere at skrive. Du får et nyt perspektiv på overskriftens rolle i dag og får rystet gamle rubrikvaner af dig.
Dagen er bygget op omkring en række konkrete tips til at lave bedre rubrikker. Vi starter fra bunden med de lette tips og bygger ovenpå med tricks, der giver dine overskrifter mere bid.
Sted
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Amagerfælledvej 190, 2300 København S.
Tid
Som udgangspunkt kører første kursusdag fra kl. 10-16 og de følgende kursusdage kører fra kl. 9-16. Vi tager forbehold for ændringer. Du får de præcise tider i en mail.
Det indgår i prisen
Frokost er inkluderet i prisen, ligesom der vil blive serveret kaffe, kage og frugt i pauserne både formiddag og eftermiddag.
Kurser
Kursusstart: | |
Dato og sted: |
- DMJX, København
|
Undervisere: | Andreas Leer Scharnberg |
Kursustype: | Kursus |
ECTS point: | 0 |
Kursusnummer: | 2504242380 |
Pris: |
DKK 4.500,- Eks. Moms
Moms
Prisen er ekskl. moms. Formelt kompetencegivende uddannelse (kurser med ECTS-point) er fritaget for moms. |
Undervisere på dette kursus
Andreas Leer Scharnberg
Journalist og lektor på journalistuddannelsen her på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, hvor han underviser i journalistiske grundmetoder.
Har du et spørgsmål?
Ring eller skriv til en af vores kursuskoordinatorer eller studievejledere, hvis du har spørgsmål eller brug for hjælp.
Pia Andersen
Kursuskoordinator (Kurser)
Du kan selvfølgelig komme i en situation, hvor du må melde afbud.
Læs mere om regler for afmeldingVirksomhedskurser
Ny viden leveret til døren