Skip to main content

Sådan undgår du greenwashing: 3 gode råd

Ekspert i CSR-kommunikation Line Schmeltz guider dig til, hvordan du undgår greenwashing.

Grøn baggrund, Dmjx

Du vil gerne lægge dine varer i indkøbskurven med god samvittighed.

Du vil også gerne rejse på ferie, gå til frisøren og købe tøj på en måde, der belaster vores hårdt prøvede planet mindst muligt.

Det har virksomhederne for længst opdaget, og som forbruger bliver du bombarderet med bæredygtige budskaber om CO2-reduktion, klimaneutralitet, genbrugsplast osv.

Det er selvfølgelig godt, at kommercielle virksomheder påtager sig et grønt ansvar. Men problemet opstår, når klimakommunikationen er uklar eller mangler dokumentation.

Så reagerer du som forbruger, og det har resulteret i et stigende antal klager til Forbrugerombudsmanden de seneste par år om vildledende grøn markedsføring – også kaldet greenwashing.

Hvad gør du som kommunikatør?

Men hvad gør du som kommunikatør for at undgå, at din organisation bliver beskyldt for at pudse den grønne glorie med budskaber, der ikke helt har hold i virkeligheden?

Det har vi snakket med Line Schmeltz om. Hun er ekspert i CSR-kommunikation og guider dig her til, hvordan du undgår greenwashing – og undgår at havne i en shitstorm, der raser med vindstyrke 12.

1.

”Vær meget klar i din kommunikation. Der må ikke være noget, der kan misforstås – for så bliver det misforstået. Hvis du kommunikerer for vagt eller uklart, så begynder folk at fortolke dit budskab – og du kan være ret sikker på, at fortolkningen kommer til at hælde til den negative side. For 5-10 år siden kunne du måske slippe afsted med at skrive ”Det miljørigtige valg” på dit produkt. Den går ikke i 2022. I dag skal du kunne dokumentere dine påstande helt tilbage til fabrikken i Indien.”

2.

”Hav 100 procent styr på din dokumentation. Det du siger, skal du kunne dokumentere. Og måden du dokumenterer på skal være alment anderkendt i samfundet. Det kan være en mærkningsform, nogle klare udregninger eller et samarbejde med en ekstern partner som gør, at du verificerer dine påstande på en troværdig og forståelig måde. Hvis din dokumentation halter, eller hvis du oversælger de bæredygtige initiativer, så tager din troværdighed et ordentlig dyk.”

3.

”Match din CSR-indsats med din kerneforretning. Det skaber større troværdighed, og din organisation har bedre muligheder for at skabe positiv forandring inden for et felt, hvor I allerede har kompetencer og erfaring – og så er det også nemmere at kommunikere om noget, man selv er ekspert inden for. Tidligere havde CSR-arbejde i højere grad filantropisk karakter, hvor firmaer donerede pengebeløb, mad og medicin til fattige lande. Ikke et ondt ord om det, men fra et kommunikations- og brandingperspektiv giver det mere mening og værdi for fx en dynefabrikant at sørge for, at fuglene – der leverer dun og fjer – har haft det godt.”

Der må ikke være noget, der kan misforstås – for så bliver det misforstået.

Line Schmeltz

Relevante kurser