Skip to main content
Kursus, DMJX, Styrk dit brand med bæredygtighedskommunikation

Bæredygtighedskommunikation uden greenwashing

Du får kommunikationsværktøjer, så du kan styrke din organisations bæredygtige profil. På den måde giver du din organisation en tydelig og troværdig stemme, der øger brandværdien og skaber en klar position over for kunder og samarbejdspartnere.

Bæredygtighed og samfundsansvar har en central plads i alle virksomheders forretnings- og kommunikationsstrategi. Det er nødvendigt og vigtigt. Flere og flere forbrugere har fået fokus på bæredygtighed, også når de vælger brand – og derfor er det naturligt, at de går efter virksomheder og produkter, som har et klart formål og en troværdig bæredygtighedskommunikation.

Bæredygtighed og ansvarlighed er derfor hot topic og burde være det nemmeste at kommunikere og markedsføre. Men det er et mineret område fyldt med faldgruber – og selv garvede kommunikatører og marketingfolk kan komme til kort.

Fluffy termer og halvhjertet handling giver hurtigt bagslag. Det har flere virksomheder allerede mærket. Både hos kunder og Forbrugerombudsmanden er der øget fokus på om brand og produkt har en troværdig grøn markedsføring – og ikke mindst på det modsatte: greenwashing.

Så hvordan skaber du den rette bæredygtige fortælling om din organisation? Og hvordan får du den formidlet troværdigt til kunder, medarbejdere og omverden uden at falde i greenwashing-fælden?

Bæredygtighed, samfundsansvar og grøn omstilling er en del af det at drive virksomhed i dag. Dels er der kommet lovgivning på området, som virksomheder skal forholde sig til, dels er det udslagsgivende for, hvor kunderne vælger at handle – og endelig er det et fælles samfundsansvar at sætte fokus på vores planets velvære.

Bæredygtighedskommunikation er en ny disciplin. Det kræver et indgående kendskab til alle virksomhedens aktiviteter at kunne skabe en engagerende og transparent bæredygtighedsfortælling.

Men hvordan gør du?

På dette kursus får du indsigt i forbrugere og bæredygtighed, hvorfor det er så vigtigt at være transparent og troværdig som virksomhed og dos and don’ts, når du kommunikerer om bæredygtighed.

Du får en grundlæggende forståelse for, hvad det vil sige at være en bæredygtig og ansvarlig virksomhed. For har du den forståelse, kan du også se din virksomhed i et nyt lys – trykke topledelsen på maven, og sikre at der er belæg for at skrive om de grønne tiltag. På den måde kan du bidrage til, at I undgår at havne i en kedelig situation med anklager om greenwashing, tab af troværdighed og kunder der vender jer ryggen.

Emner vi arbejder med på kurset

Troværdig Kommunikation

Hvordan du kommunikerer om jeres bæredygtige forretning på en troværdig måde, som styrker dit brand og hjælper med at øge loyaliteten ift. kunder og samarbejdspartnere – uden greenwashing.

Bæredygtighedsfortællingen

Hvad er jeres ”reason to be”, og hvordan får I omsat det til en relevant og engagerende bæredygtighedsfortælling, der skaber en tydelig stemme for jeres virksomhed og organisation?

Forretningsudvikling

Hvordan kan du som kommunikatør understøtte den bæredygtige forretnings- og procesudvikling i organisationen.

Partnerskaber

Inspiration til, hvordan du kan bidrage til at udvikle jeres interne og eksterne organisation, kunder og partnere, så I sammen kan bidrage til den bæredygtige transformation.

Det lærer du

På kurset får du løsninger på de udfordringer, der er, når du kommunikerer om bæredygtighed. For langt de fleste er det stadig et nyt felt at navigere i, som kræver nye metoder.

Det betyder også, at nogle af de klassiske kommunikations- og brandinggreb må fornyes. Til gengæld giver det helt nye muligheder for at engagere dine modtagere i virksomhedens bæredygtighedsfortælling.

Dine undervisere Mette Gert Boldt og Line Schmeltz giver dig redskaberne og indsigterne til at blive stærk i bæredygtighedskommunikation.

I løbet af kurset møder du gæsteundervisere, der har erfaring med forbrugertendenser. Du møder også pionervirksomheder med praktisk erfaring i at skabe en autentisk og transparent bæredygtighedsfortælling.

I løbet af kursets 4 dage møder du blandt andre:

  • Flemming Møldrup, partner og strategisk rådgiver inden for bæredygtighedskommunikation og branding i forandringsbureauet Märk samt kendt fra ‘Kender du typen’ på DR.
  • Nicoline Olesen, parter og strategisk rådgiver inden for ansvarlighed, bæredygtighed og branding i forandringsbureauet Märk.
  • Simon Elsborg Nygaard, Ph.d. i bæredygtighedspsykologi og selvstændig bæredygtighedspsykolog.
  • Pionerer fra virksomheder, der bruger deres forretning og kommunikation til at skabe forandring.

Vi arbejder praktisk og hands-on med bæredygtighedskommunikation, og du får mulighed for at arbejde med din egen organisation som case.

Dit udbytte af kurset:

  • Viden om og indføring i forbrugertendenser. Hvad indebærer det at kommunikere om bæredygtighed og ansvarlighed?
  • En forståelse af, hvad en bæredygtig og ansvarlig virksomhed er.
  • Märks 7 principper for autentisk og stærk bæredygtighedskommunikation, der skaber relevans, engagement og handling omkring bæredygtighedsstrategien.
  • Indblik i, hvordan du skaber en samlet fortælling om bæredygtighed, som alle i organisationen forstår, og som bidrager til at styrke brandet.
  • Vægtige argumenter til at overbevise både din ledelse og dine kollegaer om vigtigheden af at gøre, hvad man siger – og at sige, hvad man gør.   
  • Mulighed for at møde pionerer på området, der deler, hvad det har betydet at have en autentisk bæredygtighedsfortælling og hvordan de bruger den til at engagere kunder, medarbejdere og andre interessenter.

På kurset udvikler du desuden en relevant bæredygtighedsfortælling for din virksomhed. Gennem forløbet arbejder du med konkrete udfordringer og mål for bæredygtighedskommunikationen i din egen organisation.

Kurset er for dig

Du arbejder med CSR, kommunikation, markedsføring, branding eller kundeinvolvering.

Sådan foregår undervisningen

Kurset bliver afviklet i moduler á 2 x 2 dage, hvor hvert modul består af en vidensdag og en praktisk dag.

Kursusforløbet er meget praksisnært og inddrager både problemstillinger fra din egen virkelighed og inspiration fra nationale og internationale virksomheder.

Sted

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Emdrupvej 72, 2400 København NV.

Det indgår i prisen

Frokost er inkluderet i prisen, og du får serveret kaffe, kage og frugt i pauserne både formiddag og eftermiddag.

Kurser

Kursusstart:
Dato og sted:
- DMJX, København
- DMJX, København
- DMJX, København
- DMJX, København
Undervisere: Mette Gert, Line Schmeltz Dam
Kursustype: Kursus
Kursusnummer: 2302242376
Pris: DKK 18.300,- Eks. Moms
Moms

Prisen er ekskl. moms. Formelt kompetencegivende uddannelse (kurser med ECTS-point) er fritaget for moms.

Tilmeld kursus

Undervisere på dette kursus

Gæsteunderviser - Mette Gert

Mette Gert Boldt

Uddannet journalist med +15 års erfaring fra en lang række redaktør- og chefstillinger på dagblade og magasiner. Arbejder nu i forandringsbureauet Märk med bæredygtighedskommunikation og PR. Mette er særligt optaget af, hvordan kommunikation og journalistik kan skabe handling og forandring i samfundet – og ikke mindst give den grønne omstilling et gevaldigt skub fremad. 

Line Schmeltz

Line Schmeltz

Forsker og underviser på DMJX. Arbejder i sin forskning med virksomheders strategiske kommunikation af deres samfundsansvar med særligt fokus på forbrugerorienteret kommunikation som en del af virksomhedens identitet og branding.

Line Schmeltz
Tidligere kursister om kurset

Jeg har lært, at kommunikation om bæredygtighed er en disciplin i sig selv. Det kræver særlige kommunikative greb at få sit bæredygtige budskabet godt ud over rampen.

Christine Rich, Corporate Sustainability Manager, DTU

Kurset byder på gode, inspirerende cases og ny spændende forskning, som helt sikkert har flyttet mig fagligt ift. at arbejde med bæredygtighed og branding.

Kirsten Korsager Reffs, Kommunikationsansvarlig, Din Sundhedsfaglige A-kasse

Kontakt os

Har du et spørgsmål?

Ring eller skriv til en af vores kursuskoordinatorer eller studievejledere, hvis du har spørgsmål eller brug for hjælp.

Kontakt