Skip to main content

Her skal din brandingproces begynde

Professor og rådgiver i strategisk kommunikation Mie Femø Nielsen fortæller dig her, hvorfor dine medarbejdere er grundstenen i en succesfuld brandingproces

Her skal din brandingproces begynde

Din store forkromede brandingkampagne er klar til at gå i luften.

 

Den har kostet blod, sved, tårer og mange (mange) penge.

Nu er den klar til at køre på alle de relevante platforme, og snart vil den overbevise din målgruppe om, at din organisation er slagkraftig og troværdig.

MEN…

… før du rammer dine kunder med alle de rigtige budskaber, skal du have styr på noget grundlæggende i din organisation:

Dine medarbejdere.

Dine medarbejdere eller kollegaer er de vigtigste ambassadører for den brandingproces, du har arbejdet hårdt og betalt dyrt for at søsætte.

”Hvis du ikke har din virksomhedskultur på plads, når du går i gang med en brandingproces, så risikerer du at lave kampagner, der i bund og grund er sugarcoating. Det er et pænt glansbillede, du tegner, men det krakelerer ligeså snart folk møder din organisation in real life.”

Det fortæller professor og rådgiver i strategisk kommunikation Mie Femø Nielsen, der underviser på diplomkurset Brandingstrategi og kampagner.

Hun understreger, at fælles fodslag blandt medarbejderne i forhold til din organisations brandstrategi er hjørnestenen i en vellykket brandingproces.

”Du skal sikre fælles fodslag hos dine medarbejderne, inden du lancerer din brandingkampagne. Medarbejderne skal handle i overensstemmelse med de værdier, din organisation brander sig på. Ellers er der ikke troværdighed mellem hvad du siger, og hvad du gør.”

Og det kan være overordentlig farligt – og dyrt – for din organisation.

"Hvis der ikke er overensstemmelse mellem hvad din organisation siger og gør, så risikerer du at tabe hele din brandværdi på gulvet, fordi du bliver utroværdig. Og så er det svært at komme igen. Når tilliden først er tabt, er det dyrt at starte forfra og overbevise dine målgrupper om, at de kan regne med dig. Det er meget bedre at gøre det rigtigt i første omgang.”

Når tilliden først er tabt, er det dyrt at starte forfra og overbevise dine målgrupper om, at de kan regne med dig

Mie Femø Nielsen

Relevant kursus
Mie Femø Nielsen

Mie Femø Nielsen

Ph.d. og cand.mag. Professor på Københavns Universitet. Rådgiver i strategisk kommunikation.