Sociale medier i strategi og kommunikation

Opgradér din viden om digital kommunikation, og lær at udvikle sociale mediestrategier. På kurset bliver du fortrolig med de forskellige sociale platformes formater og grundlæggende algoritmer, og du får redskaber til at arbejde strategisk og praktisk med sociale medier.

Derfor skal du tage kurset
Kommunikation bliver stadig mere digital og udviklingen går stærkt, så du skal følge godt med på området, når du arbejder med sociale medier.

På kurset lærer du at sætte sociale medier ind i en strategisk kontekst og udvikle en social mediestrategi samt lave del-strategier for en bestemt kanal eller målgruppe.

Du får viden om, hvordan du fører udbytterige samtaler med målgruppen igennem dialogorienteret indhold og i kommentarfelterne og ikke mindst, hvordan du skriftligt afværger en eventuel shitstorm.

Kurset giver dig konkrete redskaber, du kan bruge til at arbejde med sociale medier.

Du lærer at:

  • udvikle en social media-strategi for din egen arbejdsplads, eller for en virksomhed eller organisation, som du er rådgiver for.

  • forstå teorierne om det sociale internet, og hvordan det påvirker både offentlige og private organisationer.

  • bruge forskellige redskaber og modeller til at arbejde med sociale medier både strategisk og praktisk.

  • forstå de mest brugte platformes formater, forretningsmodeller og grundlæggende algoritmer.

  • forstå brugerbehov på sociale medier.

  • forstå de nyeste sociale medie-trends - både på platformsniveau og på indholdsniveau.

  • forstå mere om sociale medie-strategier gennem indblik i cases fra både den offentlige og det private.

Kurset er for dig
Kurset er særligt udviklet til dig, der til daglig kommunikerer med borgere, brugere og kunder.

Du arbejder for eksempel som journalist, designer, på en redaktion, i en kommunikationsafdeling eller i egen virksomhed.

Det er en fordel, at du har et grundlæggende kendskab til strategisk kommunikation for at få maksimalt udbytte af kurset.

Du behøver ingen erfaring med professionel brug af sociale medier, men det forventes, at du bruger internettet jævnligt og selv har minimum én profil på et socialt medie.

Sådan foregår undervisningen
Undervisningen veksler mellem oplæg og øvelser, cases fra gæsteundervisere, debat i plenum og individuel sparring.

Undervisning er med udgangspunkt i pensum, der skal læses på forhånd.

Pensum består af tre grundbøger, du selv skal købe, et digitalt kompendie og ekstramateriale afhængig af interesser. Du får også adgang til ekstra rapporter, artikler og guides til alle de mest brugte platforme.

Kurset består af tre moduler og afsluttes med eksamensopgave.

Medbring helst computer/iPad og smartphone.

Gæsteundervisere
I løbet af kurset kommer løbende forskellige gæsteundervisere, som vil præsentere en case eller dele deres ekspertviden om sociale medier.

Sted
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Emdrupvej 72
2400 Kbh. NV

Det indgår i prisen
Frokost er inkluderet i prisen, ligesom der vil blive serveret kaffe, kage og frugt i pauserne både formiddag og eftermiddag.

Tidligere kursister om kurset:

“Jeg går på kurset for at få et mere strategisk afsæt til at arbejde med sociale medier. Jeg vil gerne blive skarpere på, hvad det er for nogle knapper, jeg skal trykke på og hvornår. ”

- Kirsten Rosenberg, kommunikationskonsulent, Region Sjælland

“Vi skal ramme mange målgrupper, og det kræver forståelse for de forskellige sociale medier at kunne nå bl.a. beslutningstagere, journalister og unge mennesker.”

- Mikkel Dalum, international kommunikationsmedarbejder, Sex & Samfund

“Det har været fantastisk inspirerende og i den grad åbnet mine øjne for, hvad de forskellige typer af medier kan i praksis og, hvordan de tænkes ind i virksomhedernes strategi og forretning. ”

- Merete Irner Bugge, selvstændig kommunikationsrådgiver, Irner Kommunikation

På kurset møder du

Katrine Emme Thielke

Uddannet på Informationsvidenskab, er ekstern lektor på Københavns Universitet i Strategisk Kommunikation, og underviser på DMJX (diplom). Rådgiver om kommunikation og markedsføring i den digitale verden. LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/katrinethielke/

Niveau
Kurset er kompetencegivende på diplomniveau. Overblik over niveauerne i det danske uddannelsessystem

Omfang
Kurset har et omfang på 10 ECTS. Læs mere om ECTS

Adgangskrav
For at blive optaget på kurset skal du mindst have:

  • en relevant kort videregående uddannelse
  • 2 års relevant erhvervserfaring efter din uddannelse.

Opfylder du ikke adgangskravene? Sådan søger du om dispensation

I tilfælde af afbud
Du kan selvfølgelig komme i en situation, hvor du må melde afbud.

Læs mere om regler for framelding.

Prefooter web-form

Foreslå indhold til underskoven

Underskoven

Instagram