Skip to main content
Kursus, DMJX, Lav PR som en pro

Sådan får du medierne til at tage din historie

Kom ind under huden på mediernes nyhedskriterier og døgnrytme, og få viden om og inspiration til, hvordan du bedre kan komme igennem med dine budskaber. 

Derfor skal du tage kurset

Når du skal ud med dit budskab er det vigtigt at vide, hvordan du bedst sælger din historie ind til medierne. Hvad er den rette vinkling, hvilke medier skal du vælge og ikke mindst hvilke kilder skal stilles til rådighed?

På dette kursus får du en indflyvning i, hvordan medierne fungerer og hvilke historier, der vælges til og fra. 

PR-arbejde minder på mange måder om salg. Hvis du rammer ind i kundens behov, er salget betydeligt lettere. Hvis du pitcher en reel journalistisk historie til den rigtige journalist på et relevant medie på det rigtige tidspunkt, er der langt større chance for, at du får succes.

På tværs af private virksomheder, myndigheder og interesseorganisationer er presseindsatsen et vigtigt ben i kommunikationen. Medieomtale har høj troværdighed, fordi medierne er uafhængige. Med den rigtige presseomtale kan du løfte din organisations kendskab og omdømme – eller du kan bruge medieomtale strategisk til at sætte en agenda.

Nogle dagsordener er aktuelle over en længere periode, andre opstår pludseligt, og så må du springe på.

På kurset arbejder vi med PR i forhold til specifikke agendaer – herunder en af de mest aktuelle agendaer lige nu, nemlig klima og grøn omstilling. 

Det er nu mere end nogensinde vigtigt, at virksomheder træder klart frem på denne dagsorden, og her kan PR være et vigtigt redskab. 

På kurset lærer du at

  • forstå hvad der er en god historie i mediernes øjne
  • lave et godt pitch til journalister
  • begå dig i de journalistiske genrer
  • håndplukke og forberede dine kilder
  • forstå medielandskabet med lokale, regionale og landsdækkende nyhedsmedier, fagpressen og digitale nichemedier
  • få dit pressearbejdet til at spille sammen med SoMe, nyhedsbreve og resten af din kommunikationsindsats.

Kurset er for dig

Du er kommunikationsmedarbejder eller -chef. Du er (endnu) ikke specialist i pressearbejde, men vil gerne blive det.

Måske er du selvstændig med egen virksomhed eller arbejder i en mindre organisation, hvor du skal have mange forskellige kommunikationsfagligheder.

Sådan foregår undervisningen

Kurset er en blanding af oplæg, cases og diskussion.

Sted

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Emdrupvej 72, 2400 København NV

Prisen inkluderer

Frokost er inkluderet i prisen, ligesom der vil blive serveret kaffe, kage og frugt i pauserne både formiddag og eftermiddag.

Kurser

Undervisere på dette kursus

Gæsteunderviser - Mette Gert

Mette Gert Boldt

Uddannet journalist med +15 års erfaring fra en lang række redaktør- og chefstillinger på dagblade og magasiner. Arbejder nu i forandringsbureauet Märk med bæredygtighedskommunikation og PR. Mette har erfaring fra begge sider af bordet, når det handler om at få budskaber ud. Hun er særligt optaget af, hvordan kommunikation og journalistik kan skabe handling og forandring i samfundet. 

Kontakt os

Har du et spørgsmål?

Ring eller skriv til en af vores kursuskoordinatorer eller studievejledere, hvis du har spørgsmål eller brug for hjælp.

Kontakt