Skip to main content

Bøvler du også med at skrive gode tekster til sociale medier? Her er skabelonen, som SoMe-specialister sværger til

Forestil dig, at du kan producere tekster til sociale medier, hvor du i stedet for at stirre ned i tastaturet skriver ud fra en gennemtestet metode, der virker hver gang. Det kan du med PAS-modellen.

PAS-modellen

Tillykke. Hvis du læser den her sætning, har du sandsynligvis nedstirret den blinkende cursor på dit tomme Word-dokument for sidste gang.

I dag er nemlig første dag i resten af dit skriveliv: Dagen, hvor du bliver venner med PAS-modellen (PAS står for Problem, Agitation, Solution).

PAS-modellen er en skabelon, der nemt og effektivt hjælper dig i gang med at skrive tekster til sociale medier.

Eller … nemt og nemt.

Det er aldrig nemt at skrive korte, værdiskabende, modtagerorienterede, tommelfingerstoppende SoMe-tekster.

Men med den her model er det lidt nemmere.

Den sørger nemlig for, at du har et skelet at hænge din tekst op på.

Og pludselig vil du opdage, at du får meget lettere ved at komme i gang med din skriveproces og holde fokus på dit budskab.

Sådan bruger du PAS-modellen i dit arbejde med at skrive tekster til sociale medier

PAS-modellen har sit navn fra forbogstaverne i de engelske ord

  • Problem
  • Agitation
  • Solution

Modellen bliver ofte brugt til at skrive korte opdateringer på sociale medier, der har et kommercielt eller professionelt islæt. Den bliver også brugt til indledninger på længere tekster, artikler og blogindlæg.

Modellen går i al sin enkelthed ud på, at du opbygger din SoMe-tekst efter på følgende måde:

1. Problem

Begynd med at beskrive din modtagers nuværende situation med et problem, som vedkommende kan nikke genkendende til.

Eksempel:

Har du svært ved at komme i gang med at arbejde med grøn omstilling og bæredygtighed?

2. Uddybning

Uddyb nu problemet og fold det ud, så det bliver endnu mere relevant for din modtager.

Eksempel:

Mange bliver overvældede og apatiske, når de tænker på, at de skal redde planeten. Og det er synd, for hvis du gerne vil i gang med at tage samfundsansvar er det vigtigt, at du tænker småt – ikke stort! Ellers kommer du sandsynligvis til at opgive på forhånd.

3. Løsning

Præsentér til slut løsningen på problemet og beskriv din modtagers nye situation – altså den forandring, din løsning skaber i vedkommendes liv.

Eksempel:

Vi har skrevet en artikel med 5 gode, forskningsbaserede råd til, hvordan du og din organisation kommer godt fra start i jeres arbejde med strategisk samfundsansvar. Når du har læst artiklen, har du alt, du skal bruge for at komme i gang.

PAS-modellen er god at have som grundskabelon, når du skriver tekster til sociale medier (eller alle mulige andre platforme), der skal skabe værdi for dine læsere.

Og som med alle modeller kan du variere den og gøre den kortere eller længere.

God fornøjelse med din næste SoMe-tekst.

Afsnittet her om brugen af PAS-modellen i forbindelse med tekster til sociale medier er skrevet på baggrund af et nyt kapitel i journalist, kommunikationsrådgiver og DMJX-underviser Maria Larsens bog Skriv lettere end du tror, der udkommer i en opdateret 2. udgave den 28. april 2023 – bl.a. med et kapitel om at skrive til sociale medier.

Find Maria Larsens bog "Skriv lettere end du tror" her
Relevante kurser