Bæredygtighedskommunikation: Det skal du vide for at beherske disciplinen
Det er vigtigt at kommunikere dine bæredygtige budskaber. Men har du ikke styr på de grundlæggende principper omkring bæredygtig og ansvarlig forretning, er der risiko for, at budskaberne bliver fluffy og i værste tilfælde kan ende i greenwashing.
At arbejde med en bæredygtig transformation kræver, at du er dygtig til at kommunikere, for der er mange interessenter, der skal med på rejsen. Men det kræver også, at du forstår, hvad det vil sige at arbejde med bæredygtighed.
Bæredygtighedskommunikation er blevet en disciplin i sig selv, som til stadighed bliver vigtigere og som kræver en indsigt i alle virksomhedens aktiviteter.
Det bakkes op af den seneste Nordic Communications Report (2022), der peger på tre overordnede temaer, som er vigtige for professionelle kommunikatører at arbejde med i de kommende år; tillidsopbygning og vedligeholdelse; sammenkobling af forretningsstrategi og kommunikation, samt arbejdet med at tackle bæredygtighed og social ansvarlighed.
Derfor er det ikke længere nok at være dygtig til at kommunikere.
For hvis du ikke har en grundlæggende forståelse for, hvad det vil sige at være bæredygtig og ansvarlig, er det svært at forklare andre, hvorfor det er vigtigt.
Selvom CO2-reduktioner står øverst på mange virksomheders to-do-liste, kan det nemlig være vanskeligt at få det kommunikeret meningsfuldt ud til kunder og andre stakeholders.
Samfundsansvar er et grundvilkår for virksomheder
Bæredygtighed, samfundsansvar og grøn omstilling er en del af det at drive virksomhed i dag. Dels er der kommet lovgivning på området, som virksomheder skal forholde sig til, dels er det udslagsgivende for, hvor kunderne vælger at handle – og endelig er det et fælles samfundsansvar at sætte fokus på vores planets velvære.
Og her har kommunikatørerne en vigtig rolle.
Inden for klima og miljø kan det nemlig hurtigt blive meget avanceret og teknisk. For eksempel med plastposer, som er forhadte, men som nogle gange kan være den klart mest bæredygtige løsning. Man skal som kommunikatør kunne sætte sig ind i noget komplekst, som skal formidles simpelt og præcist.
Derfor har det intense fokus på bæredygtighed skabt et nyt behov. Et behov for kommunikatører, der har en dyb forståelse for, hvad det vil sige at være en bæredygtig og ansvarlig virksomhed. Og kommunikatører som også kan formidle virksomhedens arbejde med bæredygtighed på en måde, som målgrupperne kan forstå og støtte op om.
Kommunikationen kan selvfølgelig ikke stå alene uden bæredygtigheden – men bæredygtigheden kan heller ikke stå alene uden kommunikationen.
Derfor er en af de vigtigste discipliner i den grønne omstilling bæredygtighedskommunikationen.
Inden for klima og miljø kan det nemlig hurtigt blive meget avanceret og teknisk. For eksempel med plastposer, som er forhadte, men som nogle gange kan være den klart mest bæredygtige løsning.
Line Schmeltz
Artiklen er skrevet i samarbejde mellem Mette Gert Boldt, der er partner i forandringsbureauet Märk og Line Schmeltz, der er docent her på DMJX.
Om forfatterne af artiklen
Mette Gert Boldt
Uddannet journalist med +15 års erfaring fra en lang række redaktør- og chefstillinger på dagblade og magasiner. Arbejder nu i forandringsbureauet Märk med bæredygtighedskommunikation og PR. Mette er særligt optaget af, hvordan kommunikation og journalistik kan skabe handling og forandring i samfundet – og ikke mindst give den grønne omstilling et gevaldigt skub fremad.
Line Schmeltz
Forsker og underviser på DMJX. Arbejder i sin forskning med virksomheders strategiske kommunikation af deres samfundsansvar med særligt fokus på forbrugerorienteret kommunikation som en del af virksomhedens identitet og branding.