Skip to main content

7 typer influenter, du skal kende

Her er en guide til dig med 7 typer influenter, du skal kende, hvis du vil arbejde seriøst med det effektive kommunikationsværktøj (der har et stort, uudnyttet potentiale).

Aktuelt – Influenter

Klokken er 21.30 og den tidligere bagedystvinder Tobias Hamann er lige hoppet i Københavns Havn.

Det ser jeg på min telefon en varm sensommeraften, hvor jeg ligger på sofaen og kværner Instagram Stories.

Jeg har fulgt Tobias i et par år – oprindeligt fordi han postede videoer med mad- og bageopskrifter.

Det gør han så ikke rigtig længere.

Nu er det mere weekendture med kæresten, reklamer for tv-programmer han medvirker i og betalte partnerskaber med fx Zetland.

På trods af den indholdsmæssige kovending er jeg blevet hængende – og hvorfor er jeg egentlig det?

Svaret er simpelt: fordi Tobias Hamann har knækket koden til at skabe indhold, som jeg og 70.000 andre gerne vil følge med i.

Det samme har andre tidligere bagedystfavoritter som Emil Obel, Annemette Voss og Rosa Kildahl.

De er alle sammen det, som kommunikationsekspert og underviser på kurset Professionel profil på sociale medier Henriette Rald vil kalde for kommercielle influenter.

Sammen med kollegaen Katrine Thielke er hun på vej med en ny bog med titlen Influenter – Når mennesker er medier, der definerer forskellene på de forskellige typer influenter – og beskriver det store, uudnyttede potentiale, der er for organisationer i forhold til at arbejde seriøst og målrettet med influenter.

Inden bogen udkommer løfter Henriette Rald her sløret for kendetegnene ved de 7 typer influenter – og hvem der allerede gør det godt inden for de forskellige kategorier. 

Kommercielle influenter

”Når du siger influencer, taler du ofte om kommercielle, kendte influenter, der har mange følgere på sociale medier. De får penge for at reklamere for forskellige produkter, events og tv-programmer, de ofte selv er en del af. Flere fra Den Store Bagedyst er blevet kommercielle influenter. Andre eksempler, fx inden for modeverdenen, er stylisten Pernille Teisbæk eller modekonsulenten Mads Emil Grove Møller.”

Medarbejderinfluenter

”Når du arbejder målrettet med employee advocacy i din organisation og skaber medarbejderambassadører, der fx deler deres begejstring for virksomheden og fremhæver den gode kantine, så bliver det meget nemmere for den pågældende virksomhed fx at rekruttere og tiltrække dygtige medarbejdere. Rambøll har haft stor succes med at skabe medarbejderinfluenter, der promoverer virksomheden.”

Direktøren på sociale medier

”Chefer kan være meget gennemslagskraftige influenter. Hvis du har en topchef, der gør det godt på sociale medier, så bliver arbejdspladsen mere attraktiv og får en klarere stemme i den offentlige debat. Et eksempel er Jan og Dorte Milling, der driver Milling Hotels. De har fået helt ekstraordinært stort følgeskab på sociale medier – ikke mindst på LinkedIn. De er jordnære og ekstremt gode til at fortælle om deres medarbejdere, der gør noget særligt for gæsterne. Og det interessante er, at denne ikke-sælgende tilgang med garanti er rigtig god for forretningen.”

Frivillige som influenter

”Organisationer baseret på frivilligt arbejde kan virkelig have stor gavn af at bruge deres frivillige som influenter til at hverve nye medlemmer via sociale medier. Det Danske Spejderkorps har haft stor succes med at give nogle af deres ildsjæle frie tøjler til at promovere spejderarbejdet. Det giver så god mening for dem at gå målrettet efter medlemmernes netværk af venner og kollegaer, når de skal skaffe nye frivillige.”

Agendasættere

”Lobbyister, stakeholders og interessenter kan også have held med at sætte deres sag på dagsordenen ved at bruge sig selv på sociale platforme. Mads Lundby Hansen, der er cheføkonom og vicedirektør i CEPOS, er et godt eksempel på en agendasætter, der er aktiv og har skabt sig et navn ved at være meget tilgængelig på sociale medier.”

Interessent-influenter

"Trustpilot er et rigtig godt eksempel på, hvordan du kan arbejde med interessent-influenter efter gør det let-strategien. Ved at koble Trustpilot på dine ydelser, kan du opfordre alle, der bliver påvirkede af det, organisationen sælger eller tilbyder, til at give det en hurtig evaluering." 

Selvfluenter

”Selvfluenter er selvstændige, der arbejder for og promoverer sig selv på sociale medier. Et godt eksempel på en selvfluent er Laura Vilsbæk, der på sociale medier er meget aktivt og synlig i kampen for at få flere kvinder på bestyrelsesposter. Samtidig driver hun sin egen kursus- og rådgivningsvirksomhed, og er virkelig god til at forene rollen som influent med driften af en selvstændig virksomhed.” 

Chefer kan være meget gennemslagskraftige influenter. Hvis du har en topchef, der gør det godt på sociale medier, så bliver arbejdspladsen mere attraktiv og får en klarere stemme i den offentlige debat.

Henriette Rald

Relevant kursus

Om Henriette Rald

Underviser Henriette Rald

Henriette Rald

Uddannet cand.scient.pol med 20 års erfaring som kommunikationschef og direktør i blandt andet DR og Djøf. Henriette har nu etableret sin egen konsulentvirksomhed Rald & Co, hvor hun rådgiver topchefer, direktioner og bestyrelser om strategisk kommunikation, ledelse og vigtigheden af personlig kommunikation.