Skip to main content

Lokaldemokrati keder unge til døde – nu får de førstehjælp

44 konkrete løsninger til, hvordan unge får appetit på at bruge deres stemme og engagement i det lokale demokrati og samfund. Det er frugten af et tværfagligt demokratiforløb med 250 DMJX-studerende.

Valgplakat fra det fiktive parti Spidspartiet

Det er kedeligt. Det kan ikke betale sig, at bruge tid på det. Det er alligevel bare de gamle, der bestemmer.

Sådan lyder det i overvejende grad fra unge københavnere, som DMJX-studerende har interviewet i projektet ’Ungstemme’, som skal motivere unge mellem 16 og 25 år at bruge deres stemme.

Interviewsne falder helt i tråd med forskning, der viser, at det er svært at få fat i førstegangsvælgerne og endnu sværere at få andengangsvælgerne ud af busken. Især når det kommer til kommunale valg.

Håb og muligheder

Men der er masser af håb og masser af muligheder for at involvere de unge i lokalsamfund, fællesskab, demokrati og politisk samtale.

Det viser en lang række løsninger, som 250 studerende på DMJX har lavet som en del af det tværfaglige uddannelsesforløb Innovation X.

Tilsammen har de udviklet 44 koncepter og løsninger, som alle giver et bud på, hvordan man kan involvere unge inden for aldersgruppen 16-25 år i lokaldemokrati og -samfund.

Her er tre af projektgruppernes løsninger.

Senior-parti vil gøre det onde

Hvis du ikke selv bruger din stemme, er der nogle andre, der gør det.
I denne fiktive kampagne indtager ’Spidspartiet’ Nørrebro og fortæller om alt det, de vil gøre, når de får magten. De vil fjerne skaterbanen, opføre et storcenter i Folkets Park og i det hele taget gøre livet sødt for de ældre og surt for de unge.
Kampagnen skal give de unge noget at snakke om. Formålet er ikke at polarisere, men at skubbe til snak, debat og engagement blandt unge i lokalområdet.

Se videopræsentation af kampagnen (klik på play-knappen)

 

Videoen er lavet af DMJX-studerende i København i det tværfaglige uddannelsesforløb Innovation X, som i efteråret 2021 har fokus på 16-25-årige i lokaldemokratiet under overskriften Ungstemme
Gruppe 37 står bag denne løsning.

Slet partiet – støt holdningen

Debatten blandt unge på Nørrebro er stort set ikke eksisterende, fordi mange unge deler meninger og holdninger.
For at få gang i samtalen har projektgruppen skabt en kampagne, hvor de fjerner personerne og partierne og i stedet sætter holdningerne i centrum. Kampagnen indeholder blandt andet en partiløs paneldebat.

Se videopræsentation af kampagnen (klik på play-knappen)

 

Videoen er lavet af DMJX-studerende i København i det tværfaglige uddannelsesforløb Innovation X, som i efteråret 2021 har fokus på 16-25-årige i lokaldemokratiet under overskriften Ungstemme
Gruppe 41 står bag denne løsning.

Kulturfestival på Amager

Lokaldemokrati er så meget mere end at sætte sit kryds ud for et parti hvert fjerde år.
Derfor har projektgruppen udviklet en årlig lokalfestival på Amagerbro. Festivalen skal være et samlingspunkt, der støtter op om foreningsliv og fællesskab og øger unges interesse i deres lokalmiljø og dermed fremmer demokratisk tilslutning.

Se videopræsentation af kampagnen (klik på play-knappen)

 

Videoen er lavet af DMJX-studerende i København i det tværfaglige uddannelsesforløb Innovation X, som i efteråret 2021 har fokus på 16-25-årige i lokaldemokratiet under overskriften Ungstemme
Gruppe 40 står bag denne løsning.

Støttet af Tuborgfondet

De 44 løsninger og Innovation X-forløbet indgår i et igangværende forsknings/udviklingsprojekt, som er støttet af Tuborgfondet.

De studerende kommer fra følgende 7 uddannelsesretninger:
Grafisk Design, Kreativ Kommunikation, Interaktivt Design, Fotografisk Kommunikation, Medieproduktion og Ledelse, Tv- og Medietilrettelæggelse samt Kommunikation.

Lektor Peter Østergaard Sørensen fra Tv- og Medietilrettelæggelse og Michael Nyrop, som er underviser på Kreativ Kommunikation, har været projektledere på Innovation X-forløbet.