Skip to main content

Harpiksadfærd i Roskilde udfordres af DMJX-kursister

Der står et job på højkant, når en flok formidlere fra DMJX’ allerførste hold af ’Strategisk Kommunikation for ledige’ skal pitche en idé, der kan spare Roskilde Kongrescenter for hundredtusindvis af kroner i årlig rengøring af uønsket harpiks.

Harpiksadfærd skal ændres i håndboldhallen
Foto: Marino Bobetic / Unsplash

(Artiklen er opdateret 25. november, hvor teamet rent faktisk vandt pitchen.)

 

Harpiks hører hjemme i håndboldhallen. Men ikke uden for banen.

Det koster hvert år Roskilde Kongrescenter mange hundredetusind kroner at fjerne den klæbrige masse fra overflader og genstande, hvor den ikke har noget at gøre.

Harpiks på vægge, håndvaske og caféborde kan dog snart være en saga blot.

Udviklingsforummet CORO co-lab i Roskilde har inviteret kreative bureauer og uddannelsesinstitutioner til at komme med løsninger på en række udfordringer i kommunen.

Og her har et hold af kursister fra DMJX skabt en løsning, der er så lovende, at det er blevet inviteret til at pitche strategien for Roskilde Kongrescenter.

Det kilder lidt i maven

Historien er en succes på flere måder.

De fire pitch-klar kursister er en del af det allerførste hold fra DMJX’ nye kursus-indsats, som skal give ledige formidlere rygstød til at komme tilbage på jobmarkedet. For kursisterne kan en vellykket pitch give mulighed for en stilling, en projektansættelse eller en pengepræmie.

Melanie Kanstrup, som er uddannet i Kreativ Kommunikation på DMJX i 2017, glæder sig til at udrulle strategien sammen med sine tre medkursister, Pelle Lindegård Bügel, Kristian Gull Petersen og Eva Kildegård Jeppesen.
Hun har et klart bud på, hvorfor de er blevet udvalgt til at præsentere deres løsning.

- Jeg tror, at vi er kommet med noget helt andet end de andre. Roskilde Kongres selv lagde op til gameficering eller nudging, men vi har i vores hardcore research fundet ud af, at der er andre problemer, som skal løses først. Og når de bliver løst, så er det måske unødvendigt at bruge penge på gameficering og nudging, forklarer Melanie Kanstrup.

- Jeg er stolt over, at vores projekt er nået til finalen. Det kilder i maven og jeg er spændt og lidt nervøs for pitchen, for det er en anden setting, end jeg er vant til. Og ingen af os har lavet en kommunikationsstrategi før. Det vil være for vildt at vinde, siger hun.

Alle kursister arbejder med virkelige cases

Kursusleder Karin Sloth er svært tilfreds med, at DMJX’ tre 6 ugers kurser for ledige formidlere på den måde er kommet flyvende fra start.

Hun har selv været med til at udvikle konceptet for kurserne samt strategien for, at
kursisterne skal arbejde med rigtige cases og udfordringer - og allerhelst præsentere løsningerne med henblik på at få dem i spil i virkeligheden.

- Det er ikke helt nemt at gå fra nul til 100 og samarbejde på højt niveau med tre, man ikke kender, om at skabe løsninger, som kan bruges i virkeligheden. Det har alle fire grupper af kursister gjort og det ene hold endda så eftertrykkeligt, at de er konkurrencedygtige med professionelle bureauer. Jeg synes, det er lidt blæret, siger Karin Sloth.

Pitchen foregår torsdag den 25. november. Samme dag er Karin Sloth klar til at præsentere nye kursusdeltagere på ’Strategisk Kommunikation for ledige formidlere’ for deres case, som er en kommunikationsudfordring fra Roskilde Sejlklub i relation til næste års Tour de France, som blandt andet har etapestart i Roskilde.

Holdet VANDT pitchen

Melanie Kanstrups mavefornemmelse holdt stik. Gruppens strategi var anderledes - og de vandt for dagens bedste pitch.

Foto fra pitchen, hvor Karin Sloth selvfølgelig var til stede - og forevigede halvdelen af gruppen.