2 ud af 3 podcast-udgivere ser lyst på økonomisk fremtid
Her går det godt. I hvert fald, hvis man spørger danske udgivere af podcasts selv. Det har DMJX gjort. Og 66 procent tror på øgede indtægter i år, mens kun fire procent tror, de falder.
Podcasts begyndte at skyde frem for omkring 20 år siden - i de første 10 år primært som små gør-det-selv-medier, der ikke tjente penge. I de seneste 10 år er det kun gået én vej med både antallet af podcasts og lyttere samt med indtjeningsmulighederne.
I forskningsprojektet ’Forretningsmodeller og fremtidsudsigter for det danske podcast-marked’ har docent Aske kammer og adjunkt Thomas Spejlborg Sejersen blandt andet spurgt alle landets identificerede podcast-udgivere (i alt 1544), hvordan forretningen har udviklet sig i det seneste år samt, hvordan de vurderer økonomien et år frem.
60 procent har svaret, at det går bedre eller meget bedre med indtjeningen end for 12 måneders siden.
Når de kigger i krystalkuglen og prøver at spå om indtjeningsmulighederne et år frem, har hele 66 procent tro på en bedre indtjening end nu. Kun fire ud af 100 tror, at indtjeningen daler.
- Det er et tal, der overrasker os. Men det er glædeligt. For det viser stor optimisme blandt producenterne og stor tiltro til egne produkter, siger Thomas Spejlborg Sejersen.
Få rapporten ’Forretningsmodeller og fremtidsudsigter for det danske podcast-marked’
Thomas Spejlborg Sejersen og Aske Kammer fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole har gennem knap halvandet år undersøgt forretningsmodeller og fremtidsudsigter for det danske podcast-marked.
De har netop udgivet en rapport med deres vigtigste resultater og findings – den kan du læse og downloade her.