
Podcast-rapport: Forretningsmodeller og fremtidsudsigter for det danske podcast-marked
Den store DMJX-undersøgelse af det danske podcast-marked finder du her.
Hvordan skaber man en god forretning på podcast? Og hvad skal der til for at brugerne vil betale for indholdet?
Disse spørgsmål dannede grundlaget for et forskningsprojekt, som startede på Danmarks Medie- og journalisthøjskole i efteråret 2020.
Nu halvandet år senere er forskerne bag, docent Aske Kammer og adjunkt Thomas spejlborg Sejersen klar med resultaterne.
Rapporten ’Forretningsmodeller og fremtidsudsigter for det danske podcast-marked’ kan læses og downloades nedenfor.
Forskningen er støttet med 340.000 kroner af Allerfonden.
Under rapporten finder du en række nyheder, der tager udgangspunkt i undersøgelsens findings.
Du kan også se fotos fra den store podcast-konference, som fandt sted på DMJX på dagen for rapportens udgivelse, den 28. februar 2022

Kun 1 ud af 6 danskere siger nej til mediestøtte til podcast
Jo yngre du er, des mere sandsynligt er det, at du vil kaste mediestøtte efter podcast. Mange danskere er stadig i tvivl, viser ny undersøgelse fra DMJX.

Kend din podcast-udbyder: Her er de 4 typer og deres formål
Nogle vil tjene penge, nogle vil oplyse samfundet. Andre vil skabe fællesskab eller sprede bestemte budskaber. DMJX har kortlagt det danske podcast-marked.
Den 28. februar var DMJX vært for en podcast-konference med 150 deltagere, som var kommet for at få indsigter fra forskningen samt at debatere podcast-markedets fremtidsudsigter. Se og læs mere via fotos i billedrullen, som alle er taget af Antonia Steiner.