Skip to main content

Hvad alle kommunikatører skal vide om strategisk rådgivning

Få større gennemslagskraft hos ledelsen på din arbejdsplads med de her 3 gode råd fra kommunikationsrådiver Anne Katrine Lund, og få styrket din strategiske rådgivning i praksis.

Artikel Strategisk Rådgivning

Der er heldigvis sket noget fantastisk med kommunikationsfaget de seneste par år. Det bliver taget seriøst – helt oppe på ledelsesniveau. Derfor skal du som rådgivende kommunikatør tænke og arbejde strategisk. Kun på den måde sikrer du, at chefen hører efter, og at dit arbejde gør en positiv forskel. Her er 3 gode råd til dig, der vil styrke din strategiske rådgivning i praksis:

1. Kend din organisations ambitioner. Hvad vil I og hvorfor?

”Når du arbejder strategisk som rådgivende kommunikatør, skal du hele tiden have din organisations grundlæggende formål og strategi på rygraden. Din rådgivning skal altid være på linje med det, din organisation skal og vil. Og ledelsen skal vide, at det er den, der skaber motivation og gennemslagskraft.”

2. Læs mellem linjerne: Hvor har I styrker og svagheder ift. til ambitionerne?

”Dit analytiske blik skal være knivskarpt: Din organisation er noget, vil være noget andet, og bliver sandsynligvis oplevet af brugerne som noget tredje. Som kommunikatør er du nødt til at have styr på alle tre ting, ellers kan det gå helt galt. Hvis din organisation gerne vil være innovativ, så gør noget ved den støvede Twitter-konto.”

3. Brug strategisk spørgeteknik, så du på én gang undersøger og forpligter

”Ofte har du ikke selv de strategiske svar, men du har de strategiske spørgsmål. Som dygtig strategisk rådgiver kan du med dine spørgsmål sikre, at de rette løsninger bliver besluttet. Din kommunikationsfaglighed er helt afgørende, for kan beslutninger ikke forklares og give mening, så lykkes det aldrig at gøre ambitioner til virkelighed.

Relevant kursus