Studieopgave fra Kommunikationsuddannelsen er blevet til en viral succes
Blot en uge inde i en ny kampagne for Fødevarestyrelsen er sangen "Hvad fuck er en bælgfrugt" afspillet over en halv million gange. Bag sangen står fire studerende fra DMJX.
Lav en kampagne, der udbreder kendskabet til de nye kostråd.
Nogenlunde sådan lød opgaven, da fjerde semester på Kommunikationsuddannelsen havde faget Kampagneplanlægning og evaluering tilbage i foråret 2021. På holdet sad blandt andre Frederik Wandahl Warming, Jens Risom, Anders Hoppe og Magnus Vad, der gik i gruppe sammen. Og man må sige, at de fire fik besvaret opgaven usædvanligt godt.
De endte nemlig med at sælge kampagneidéen i deres eksamensprojekt til Fødevarestyrelsen. Den centrale idé i kampagnen var en ironisk 80'er-kitsch sang om de nye kostråd, som Fødevarestyrelsen bad de fire studerende om at få produceret en musikvideo til, hvor de skulle optræde som band.
I kampagnens første uge har videoen allerede haft over en halv million visninger på tværs af platforme. Med sanglinjer som "Fuldkorn er godt for min tarm, det gør det nemmere at lægge en arm," må man dermed konstatere, at opgaven med at udbrede kendskabet til kostrådene er lykkedes til fulde. Ikke bare i en studieopgave på DMJX, men ude i den virkelige verden.
Lyt med i dette interview, som vi lavede med tre af de fire studerende, lige inden kampagnen blev lanceret. Her fortæller de hele historien om, hvordan en kreativ idé om at aflevere en sang som en del af en studieopgave blev til en ægte kampagne for Fødevarestyrelsen og en viral succes på de sociale medier.
I interviewet fortæller de fire studerende blandt andet, at der lægger et stort researcharbejde bag den humoristiske kampagne.
- Et af kostrådene hedder "Spis mindre kød - vælg bælgfrugter og frisk." Ordet bælgfrugter vidste vi ikke helt selv, hvad var. Andre unge mennesker, vi talte med i interviews, havde heller ikke hørt det ord før. Og så kom det bare ud af det blå: Hvad fuck er en bælgfrugt egentlig? Og så var det bare det, vi kørte med, siger Frederik Wandahl Warming.
Den oprindelige studieopgave beskrev en større kampagne med mange delementer, hvor sangen var det centrale element, men hvor der også indgik blandt andet explainervideoer og samarbejde med influencere. Ligesom det egentlig også var meningen, at melodi grand prix-bandet Fyr & Flamme skulle hyres til at indspille sangen.
Fødevarestyrelsen var dog først og fremmest interesseret i sangen, selvom budgettet ikke var til at hyre et kendt band. Det endte derfor med, at de fire studerende - der egentlig bare havde indspillet en version af sangen som et mock-up - selv blev bedt om at indspille den rigtigt og optræde i en musikvideo.
På den måde blev det til en usædvanlig studieopgave, hvor der også skulle forhandles økonomi og kreative idéer med en offentlig styrelse. Og så er det hele endda foregået, samtidig med at de fire studerende har passet studierne på Kommunikationsuddannelsen.
Ifølge de studerende har det været en lang og udfordrende proces. Men det har været det hele værd, lyder det.
- Det har været vanvittig sjovt. Hold fast, hvor har vi haft mange timer i hinandens selskab, hvor vi har hygget os og grinet. Selvom vi har arbejdet, så har det aldrig føltes sådan. Det er det fedeste projekt, vi nogensinde har været en del af. Og klart det fedeste vi nogensinde har oplevet her på skolen. Det bliver jo forløst det hele, når det ikke bare er fiktivt eller en karakter. Det er faktisk noget virkeligt og en sindssygt fed oplevelse, siger Jens Risom.
Hør meget mere om de fire studerendes oplevelse med at sælge en studieopgave til Fødevarestyrelsen i interviewet længere oppe på siden. Her fortæller de meget konkret, hvordan de lykkedes med at sælge idéen til Fødevarestyrelsen, ligesom de blandt andet afslører, hvilken sanglinje Fødevarestyrelsen bad dem fjerne fra dem oprindelige sang.