Skip to main content

Hudkræftprojekt får reklamepris

To DMJX-studerende har vundet en Black Pencil Award for deres projekt om hudkræft blandt sorte unge

Aktuelt Showcase Kreativ Kommunikation
Pernille Lund og Jonathan Fjord

Googler du hudkræft, vil langt størstedelen af resultaterne vise billeder af modermærker på hvid hud. Så hvordan ved du, hvordan hudkræft ser ud, hvis din hud ikke er hvid?
Hvordan laver du de selvundersøgelser, der er så vigtige?

Det har to DMJX-studerende fra Kreativ Kommunikation givet et bud på, og for det vandt de den prestigefyldte Black Pencil Award ved årets D&AD Young Blood konkurrence.

Til projektet idéudviklede Pernille Lund og Jonathan Fjord "The You Tour," en integreret kampagne, der skal skabe opmærksomhed om hudkræft – specifikt modermærkekræft – blandt mennesker med mørk hud. Idéen er blandt andet at guide folk til at lave selvundersøgelser og dermed opfange de forandringer i huden, der kan tyde på hudkræft. En kampagne som "The You Tour" ville kunne medvirke til, at flere søger lægehjælp og bliver diagnosticeret, inden kræften bliver for fremskreden.

Blandt hvide hudkræftpatienter er overlevelsesprocenten på 91%, mens den blandt sorte falder til 65%.

Problematikken gemmer sig helt nede i lærebøgerne på medicinstudiet, hvor mørk hud er stærkt underrepræsenteret i billeder af modermærkekræft og hudsygdomme. Kræften er derfor ikke kun svær at få øje på i selvundersøgelser, men også på lægeklinikken.

Kampagnen henvender sig til en bred demografi verden over, men specifikt unge sorte mennesker, der bruger meget tid udendørs og måske ikke er opmærksomme på, at også de kan blive ramt af hudkræft.

En af tankerne med kampagnen er en rejseguide, hvor destinationen er brugerens krop. De forskellige seværdigheder er de steder på kroppen, hvor det er vigtigt at lave et selvtjek for kræft.

Jonathan Fjord og Pernille Lund er begge nye dimittender fra DMJX, juni 2021.

 

To DMJX-studerende har vundet en Black Pencil Award for deres projekt om hudkræft blandt sorte unge.