Skip to main content

Guldpris for projekt om radikalisering

01.05.2020

Normalt er falske følgere på Insta bare dårlig stil. Men vinderprojekt bruger de falske følgere til at kvæle radikalisering og hadske budskaber på Instagram. 

Et drilleri mellem venner og en øl på en café i Paris blev gnisten på det projekt, der skaffede to DMJX-studerende en guldpris i den amerikanske kampagne-konkurrence Andy Award  i New York.

Det var den helt klassiske med en tanke og en snak over en øl, der blev til en fed idé

Christoffer Vejlø

Idéen er nu blevet belønnet med en fin stauette og en guldpris og selv om den aktuelle COVID19-situation aflyser alle planer om awardshows og et par minutters fame  på en rød løber i New York, så er Emma Søgaard og Christoffer Vejlø lykkelige for prisen.

- Man får en stauette og æren ved at have vundet, og forhåbentlig også noget opmærksomhed fra branchen siger Christoffer Vejlø.

 - Og så er det jo fedt at vide, at der er andre et helt andet sted i verden, der synes at vores idé er god, siger Emma Søgaard.

Makkerparret er lige nu i gang med at bruge deres kreativitet og kommunikationsevner på deres BA-opgave, hvor de fortsætter med at kigge på konsekvenserne i vores digitale adfærd. De arbejder med en oplysningskampagne, der skal skabe opmærksomhed om den mængde af personlig data, vi allesammen gavmildt og ukritisk deler ud af, når vi går på nettet med computer og telefon. 

Christoffer Vejlø og makkeren Emma Søgaard via Facetime fra hjemmekontoret

De to udviklede idéen til projektet ved siden af studiet på Kreativ Kommunikation. I Emma Søgaards vennekreds var der gået lidt sport i at drille hinanden på Instagram ved at indkøbe falske følgere. Den slags tolererer Instagram ikke, og på den måde kunne man lukke hinandens konti ned for sjov. Over en øl på café Chez Jeanette i Paris voksede der en idé frem og substansen i det venskabelige drilleri blev til noget, de to måske kreativt kunne bruge til at løse en væsentlig problemstilling.

Emma Søgaard og Christoffer Vejløs vinder-idé går i korte træk ud på, at kvæle radikaliserede budskaber på Instagram ved at indkøbe falske følgere til de konti, der spreder ekstreme og hadske holdninger. Modsat Facebook slår Instagram ikke ned på holdninger og forholder sig egentlig ikke til budskaber og meninger. Det betyder at eksemplevis højreekstreme og racistiske synspunkter har frit spil på Instagram. Her skrider de ikke ind, men til gengæld slår de ned på og lukker brugere med falske følgere.

Den praksis udnytter Emma Søgaard og Christoffer Vejlø i deres idé. De har lavet en hjemmeside, hvor man kan indkøbe falske følgere til de ekstreme konti, som man gerne vil lukke munden på. For mens falske følgere på Instagram ikke toleres, så er det helt lovligt at indkøbe dem - ikke kun til egne, men også andres konti.