Skip to main content

Sprogdagen 2021 satte fokus på krisekommunikation

29.09.2021

Gode tekster og sproglig begavelse blev hyldet med fem sprogpriser.

Aktuelt Nyheder Sprogdagen Sprogprisen 2021
Christian Falck Wolff

Igen i år blev det gode sprog hyldet, da DMJX i Aarhus lagde hus til Sprogdagen 2021. Der blev uddelt i alt fem sprogpriser til arrangementet, der for første gang blev afholdt uden for København.

Temaet var i år krisekommunikation – et tema, der også udgjorde en særkategori i prisuddelingen sammen med de sædvanlige tre kategorier: årets bedste tekst, årets bedste SoMe-tekst og årets bedste visuelle budskab. I år måtte dommerpanelet desuden udvide med en femte kategori: uden for kategori.

Christian Falck Wolff

Sprogprisen 2021 blev uddelt i fem kategorier

”Det er så vigtigt, hvordan vi bruger vores sprog til at bygge bro mellem vores intentioner og den oplevelse og – især i år – den adfærd, vi gerne vil have ændret hos os alle sammen,” sagde kommunikationsrådgiver og dommer Anne Katrine Lund, inden årets sprogpriser blev uddelt.

I kategorien årets bedste tekst på sociale medier fik Naturstyrelsen prisen for et Facebook-opslag om overnatning i det fri tilsat både humor og selvironi. Prisen for bedste visuelle budskab gik til Genopbyggerne for et spil, der netop skal "genopbygge" vores liv efter coronatiden. Og i kategorien årets bedste tekst var der en pris til Nordea for "mod til at bryde konventionerne" i et brev om datasikkerhed.

Too Good To Go modtog den særlige uden for kategori-pris for en kampagne mod madspild med det enkle budskab "Ofte god efter" som et alternativ til det mekaniske "Sidste salgsdag."

Temakategorien årets bedste krisekommunikation var også en tilføjelse, og prisen gik til Sundhedsstyrelsen for deres kommunikation i forbindelse med Covid-19.

"I har knoklet for klarhed, I har haft modet til også at have et selvironisk glimt i øjet, og I har kæmpet for at få os til at holde stand, holde ud og holde ved," lød det fra Anne Katrine Lund, der overrakte prisen til Sundhedsstyrelsens direktør, Søren Brostrøm.

Inden prisuddelingen talte seks oplægsholdere om krisekommunikation fra vidt forskellige perspektiver – og der var i sagens natur et stort fokus på kommunikation i forbindelse med Covid-19 og #MeToo.

Sundhedsstyrelsens direktør, Søren Brostrøm, lagde ud med at fortælle om sine kommunikationsovervejelser i forbindelse med Covid-19. Han lagde stor vægt på, hvordan Sundhedsstyrelsen under pandemien har kommunikeret ud fra viden, analyse, data og ikke mindst faglig rådgivning fra dem, der ved, hvad det handler om. 

Christian Falck Wolff

Brostrøm blev efterfulgt af professor Michael Bang Petersen, projektleder for Aarhus Universitets HOPE-projekt, der har analyseret borgernes adfærd under coronakrisen.

Fra Søndervangskolen i Aarhus kom skoleleder Rani Hørlyck og fortalte om, hvordan skolen har klaret at kommunikere coronaforholdsregler på en skole, hvor ni ud af 10 elever har en anden etnisk baggrund end dansk, og hvor mange familier er vokset op i regimer, hvor tilliden til myndighederne er lav – eller slet ikke eksisterende.

Efter pausen hev retoriker og ph.d. i journalistik Heidi Jønch-Clausen salen med op og ned ad abstraktionsstigen, da hun fortalte om de forsvarsstrategier, som mange politikere benytter sig af, når de bliver udsat for kritiske spørgsmål.

Aftenen blev afrundet med to oplæg, der ikke fokuserede på Covid-19. Jan Lorentzen, chefkonsulent i Dansk Industri, fortalte om, hvordan de som arbejdsgiverforening håndterer at kommunikere om hverdagssexisme på arbejdspladsen, mens kommunikationsrådgiver Sune Bang slog fast, at offensiv kommunikation er afgørende for at komme levende igennem en krisesituation.

Hele arrangementet blev livestreamet, og de, der ikke kunne være med hverken i auditoriet eller online, kan se alle oplæggene og prisuddelingen her (starter ved 12:45)