”Det er så vigtigt, hvordan vi bruger vores sprog til at bygge bro mellem vores intentioner og den oplevelse og – især i år – den adfærd, vi gerne vil have ændret hos os alle sammen,” sagde kommunikationsrådgiver og dommer Anne Katrine Lund, inden årets sprogpriser blev uddelt.
I kategorien årets bedste tekst på sociale medier fik Naturstyrelsen prisen for et Facebook-opslag om overnatning i det fri tilsat både humor og selvironi. Prisen for bedste visuelle budskab gik til Genopbyggerne for et spil, der netop skal "genopbygge" vores liv efter coronatiden. Og i kategorien årets bedste tekst var der en pris til Nordea for "mod til at bryde konventionerne" i et brev om datasikkerhed.
Too Good To Go modtog den særlige uden for kategori-pris for en kampagne mod madspild med det enkle budskab "Ofte god efter" som et alternativ til det mekaniske "Sidste salgsdag."
Temakategorien årets bedste krisekommunikation var også en tilføjelse, og prisen gik til Sundhedsstyrelsen for deres kommunikation i forbindelse med Covid-19.
"I har knoklet for klarhed, I har haft modet til også at have et selvironisk glimt i øjet, og I har kæmpet for at få os til at holde stand, holde ud og holde ved," lød det fra Anne Katrine Lund, der overrakte prisen til Sundhedsstyrelsens direktør, Søren Brostrøm.