Ligestilling: Ledelser mangler karrierefremmende fokus
Hvorfor går det ikke bedre med ligestillingen i Danmark? McKinsey & Company gav svar fra ny undersøgelse, da netværket Ligestilling i Medierne holdt møde for ledere i mediebranchen om bedre kønsbalance på arbejdspladsen.
En god arbejdsplads for alle i mediebranchen – hvordan ser den ud?
Det spørgsmål stod øverst på dagsordenen, da netværket Ligestilling i Medierne forleden holdt møde for omkring 80 deltagere fra medie- og kommunikationsbranchen.
Netværket er for medieledere, chefredaktører, HR-ansvarlige og andre, som har indflydelse på ansættelser og dermed kønsbalancen på mediearbejdspladserne.
Arrangementet foregik denne gang hos Berlingske Media. Her diskuterede et panel blandt andet, hvorvidt, der er karrierefremmende fokus fra ledelsen på både kvinder og mænd i mediebranchen.
Panelet bestod af Rikke Bekker, chefredaktør, Fyns Amts Avis, Mette Østergaard, chefredaktør, Berlingske, Kristoffer Dahy Ernst, chefredaktør Euroman, Pernille Obelitz, social media manager, Oxfam Ibis og Maria Albrechtsen Mortensen, fotograf, Det Kongelige Teater. De blev interviewet af Charlotte Harder, kommunikationschef, DJ.
Ligestillings-undersøgelse præsenteret
McKinsey & Company fortalte om resultaterne fra en ny undersøgelse af, hvorfor det ikke går bedre med ligestillingen i Danmark.
Undersøgelsen, som er lavet for danske The Diversity Council peger blandt andet på, at der er manglende karrierefremmende fokus fra ledelsen og manglende fokus på diversitet og inklusion på arbejdspladsen. Klaus Dallerup, Managing Partner fra McKinsey & Co. og Tine Arentsen Willumsen, CEO, Above & Beyond Group, stod for præsentationen.
Marion Hannerup og Gitte Rabøl, som i samarbejde med DMJX udfører et treårigt forsknings- og udviklingsprojekt, som skal fremme større lighed og ligeværd i mediebranchen i Norden, er medgrundlæggere af ligestillingsnetværket. De betegner dette tredje netværksmøde i rækken som en stor succes.
- Jeg er glad for at se, hvordan møderne udvikler sig og får god opbakning fra chefredaktørerne i Danmark. Både det fine fremmøde, gode faktuelle oplæg - kombineret med menneskelige historier fra medievirkeligheden - fortalt i en konstruktiv ånd er vigtige i forhold til at udvikle vores medier frem mod en bedre kønsbalance. Både når det gælder organisation og journalistisk indhold, siger Marion Hannerup.
Sneak peak på kildesøgningsværktøj
Netværksmødet bød også på en sneak peak på en ny database, som er på vej. Projektet Rollemodeller for alle udvikler med hjælp fra Netcompany, Dansk Journalistforbund m.fl. et søgeværktøj, der samler tilgængelige databaser over mangfoldige kilder til gavn for alle. Lisbeth Odgaard Damm fra Kvindekompagniet stod for præsentationen.