New York - nye medier og metoder

Tag med til New York og få indblik i den nyeste medieudvikling og tankegange, der forandrer journalistikken og mediernes måder at betjene brugerne på.

Hvad er et mediehus i 2016?
New York er en accelerator for produktudvikling af såvel nye som klassiske medier.

I metropolen på USA´s østkyst viser rent digitale mediehuse som for eksempel Vox Media, ProPublica, Upworthy, Huffington Post og Buzzfeed vejen for den øvrige medieverden. Samtidig er klassiske mediehuse som Wall Street Journal og New York Times i gang med at finde helt nye måder at være et nyhedsmedie på.

Hvilke nye metoder er på spil i journalistik og kommunikation? Hvad er et mediehus egentlig i 2016? På dette inspirationskursus til New York er vi på jagt efter svar på disse spørgsmål.

Kurset fokuserer især på 4 temaer:

  • ”Audience” – Indholdsstrategi og arbejdet med at finde et publikum
    Før i tiden gav ”publikum” lidt sig selv. Men nu skal mediehusene selv ud og finde brugerne – ofte på platforme som Facebook og Snapchat.
     
  • Digital produktudvikling
    For de nye digitale mediehuse er ”produktet” ikke bare artikler og historier, men selve brugeroplevelsen. 
     
  • Social journalism - fra ”abonnent” til ”medlem”
    Flere og flere medier ønsker at knytte tættere bånd til kernebrugerne. Vi udforsker begrebet ”social journalism”.
     
  • New formats for storytelling
    Den digitale journalistik har åbnet for helt nye slags formater for den journalistiske fortælling. Vi undersøger, hvordan de journalistiske dyder kommer til udtryk i helt nye formater.

På kurset vil vi besøge:

  • rent digitale medier og mediehuse som for eksempel Huffington Post, Upworthy, Buzzfeed, Atavist, ProPublica og Mic og undersøge de metoder, der står bag deres bemærkelsesværdige succes.
     
  • traditionelle mediehuse som Wall Street Journal og New York Times med særlig vægt på digitale transformation og arbejdet på at opsøge nye brugere på forskellige digitale platforme.
     
  • digitale designere og opsøge visuelle udviklingstendenser i mindre redaktionelle miljøer.
     
  • højt kvalificerede eksperter, der kan sætte tingene i perspektiv for os.

Hvem bør deltage på kurset
Journalister og redaktører, som har brug for ny inspiration og viden i arbejdet med udvikling og forandring af journalistikken.

Hvordan foregår undervisningen?
Rejsekurset er et 5-dages inspirationskursus i New York, hvor vi opsøger up-front innovatører, medieprofessionelle og såvel nye som etablerede virksomheder.

Kurset vil have base i velegnede mødelokaler på Manhattan i New York. Her vil vi invitere spændende oplægsholdere, vi vil have dialogsessioner for holdet, og herfra vil vi tage ud på inspirationsbesøg.

Prisen omfatter
Transport tur/retur fra Danmark og overnatning på hotel med morgenmad. 

Rejsen til/fra New York
Vi skal rejse med Lufthansa via Frankfurt. Du kan selv vælge, om du vil rejse fra Billund eller København.

Optagelse på kurset
Da vi ønsker så bred en deltagersammensætning som muligt, er dette kursus ikke "først til mølle". Du får svar på om du er optaget på kurset senest d. 1. december.

På kurset møder du

Peter From Jacobsen

Journalist og fagmedarbejder. Underviser og konsulent om blandt andet digitale medier, brugerbehov og journalistik med sociale medier. Kursusleder i USA og Poynter mange gange. Skriver om medieudvikling på NyJournalistik.dk og på Twitter (@fromjac)

Profil

I tilfælde af afbud
Du kan selvfølgelig komme i en situation, hvor du må melde afbud.

Læs mere om regler for framelding.

Prefooter web-form

Foreslå indhold til underskoven

Underskoven

Opdatér Type the characters you see in this picture. Type the characters you see in the picture; if you can't read them, submit the form and a new image will be generated. Not case sensitive.  Switch to audio verification.

Instagram