Skip to main content
Kursus – Kommunikation og markedsføring for journalister

Kommunikation og markedsføring for journalister

Du lærer at oversætte dine journalistiske kompetencer og dit faglige begrebsapparat til kommunikation og markedsføring. Efter kurset kan du bruge din værktøjskasse fra journalistikken til at arbejde med fx content marketing, SEO, sociale medier og nyhedsbreve.

Welcome to the dark side

Kommunikationsbranchen.

Måske har du siden første dag på journalisthøjskolen forsvoret, at du nogensinde vil arbejde inden for det jobområde ... meeen nu lokker jobbet som kommunikationskonsulent i Roskilde Kommune alligevel, fordi det ligger så dejlig tæt på dit nyindkøbte hus i Lejre.

Eller måske har du længe været lun på et kommunikationsjob med flekstid og overkommelige deadlines, men har svært ved at se vejen hen til rent faktisk at få det.

Under alle omstændigheder har vi en god nyhed til dig:

Du kan næsten 1:1 bruge dine journalistiske kompetencer til succesfuldt at begå dig inden for kommunikationsfaget. 

Du skal bare omskoles lidt.

Det bliver du på det her kursus, hvor din underviser Jeannette Refstrup sørger for, at du får større faglig selvsikkerhed ift. hvad du rent faktisk kan som journalist – og hvorfor der i den grad er brug for lige netop dine kompetencer i rigtig mange kommunikations- og markedsføringsjobs.

Det lærer du

Er du god til at opbygge et kildenetværk? Så er du nok også god til at skabe relationer til dine kollegaer i en virksomhed, som du kan udfritte for gode organisationsfortællinger eller samle omkring dig ifm. en employer branding-indsats.

Det er koblinger som denne, du lærer at se og forstå på kurset. Derudover lærer du at:

  • forstå alle elementerne i en god kommunikationsstrategi, og hvordan din journalistiske evne til research og kritiske sans gør den endnu bedre.
  • navigere i kommunikationsgenrer som intern kommunikation, employer branding, employee advocacy, content marketing, e-mail-marketing m.m.
  • bruge dit journalistiske fokus på modtagernes behov til at formidle med henblik på at opnå strategiske mål, der fx giver din målgruppe viden, påvirker adfærd eller sælger produkter.

Kurset er for dig

Du arbejder som journalist, redaktionssekretær, nyhedsredaktør eller lignende – og du ønsker et brancheskift. Måske har du allerede skiftet branche og er så ny i dit kommunikationsjob, at du har brug for at blive klædt bedre på til din nye virkelighed.

Sådan foregår undervisningen

Kurset er en blanding af tavleundervisning og individuel, casebaseret arbejde, der har til formål at give dig overblik over grundlæggende discipliner og begreber som kommunikationsstrategi, kommunikationsgenrer, formater, kanaler, virkemidler, målgrupper osv.

Sted

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Amagerfælledvej 190, 2300 København S.

Det indgår i prisen

Frokost er inkluderet i prisen, og du får serveret kaffe, kage og frugt i pauserne både formiddag og eftermiddag.

Kurser

Kursusstart:
Dato og sted:
- DMJX, København
- DMJX, København
- DMJX, København
Undervisere: Jeanette Refstrup
Kursustype: Kursus
ECTS point: 0
Kursusnummer: 2409242430
Pris: DKK 13.400,- Eks. Moms
Moms

Prisen er ekskl. moms. Formelt kompetencegivende uddannelse (kurser med ECTS-point) er fritaget for moms.

Tilmeld kursus

Undervisere på dette kursus

DMJX Gæsteunderviser - Jeannette Refstrup

Jeannette Refstrup

Uddannet journalist og har desuden en Executive Master i Corporate Communication. Dagbladsjournalist fra 1998-2009. Selvstændig inden for kommunikation og markedsføring siden 2009.

Kontakt os

Har du et spørgsmål?

Ring eller skriv til en af vores kursuskoordinatorer eller studievejledere, hvis du har spørgsmål eller brug for hjælp.

Kontakt