I samspil med brugerne

Lær at forstå og navigere i den nye identitetsøkonomi, hvor sociale medier indgår på lige fod med traditionelle mediehuse.

Brugerne som medproducenter
Det er ikke længere nok at kunne skrive en fin artikel eller producere et godt video-indslag. Tiden som indholdsproducent i sin rendyrkede form er forbi.

Du ved godt, at nyheder og information skabes, udvikles og spredes i samspil med brugerne. At I som mediehus eller organisation skal udvikle relationen til jeres brugere. Lær at inddrage dem, lyt til dem og lad dem hjælpe dig i dit udviklingsarbejde.

Din nye rolle som journalist og kommunikatør
På kurset vil du lære at begå dig i det nye økosystem, hvor journalistik og kommunikation ikke er et færdigt, enestående produkt - men en service eller tjeneste, der i større eller mindre omfang skabes i samspil med brugerne.  

Afgørende for succes eller fiasko i den verden er, om I formår at skabe "deltagelsens arkitektur", hvor rammerne er, som de skal være, for at brugerne/kunderne/læserne vil medvirke og bidrage.

Du vil på kurset få et overblik og en viden, der giver dig basis for at træffe de rigtige valg og beslutninger, når det gælder dialogbaseret journalistik og kommunikation, samt inddragelse af sociale medier.

Fællesskaber bliver i stigende grad en vigtig dimension af journalistik og kommunikation. Vi vil på kurset især sætte fokus på udvikling og drift af communities: Hvordan journalistik og kommunikation fungerer i "identitets-økonomien", og hvilke roller, opgaver og værktøjer der er centrale i arbejdet med ledelse af communities.

På kurset lærer du at:

  • forstå din niche: Metoder til at analysere og forstå brugerbehov
     
  • anvende sociale medier til brugerinddragelse, crowdsourcing og community management
     
  • udvikle, facilitere og drive netværk af interessenter, brugere og medier
     
  • forstå den nye journalistrolle: ”kuratering” = overvåge, filtrere, verificere og sammenfatte
     
  • udvikle dit indhold, så det let kan spredes, deles og anvendes

Mere om kurset og dets tema

I samspil med brugerne på Facebook: Her kan du finde artikler, cases og erfaringer fra arbejdet med sociale medier i journalistik og kommunikation.

Datoer og kursussteder

  • Første samling 1.-2. december - foregår i Aarhus
  • Anden samling 4.-5. januar - foregår i Kbh.
  • Tredje samling 1.-2. februar - foregår i Kbh.

Eksamen er valgfrit i Kbh. eller Aarhus.

Program - første samling

Tirsdag 1. december

10.00 Velkommen og introduktion til kursets temaer

12.00 Frokost

12.45 Social business: Hvordan verden har forandret sig, både inden i og uden for organisationerne. v/direktør Christian Schwarz Lausten, Seismonaut

16.00 Hvor står vi selv? Kort gruppearbejde om ideer og problemstillinger

17.00 Slut for i dag.

Onsdag 2. december

9.00 Open journalism - open business: Samspillet med brugerne breder sig overalt. Vi gennemgår og arbejder med de grundlæggende begreber.

11.00 Deleøkonomi: Konsekvenser og muligheder

12.00 Frokost

12.45 Projektudvikling med brugerne i centrum: Hvordan gør man?

15.00 Introduktion til crowdsourcing og "nichesourcing"

16.00 Tak for denne gang.

 

Indholdstemaer for de øvrige seminarer:

  • Storytelling in the link economy
  • Den vildtvoksende dele-økonomi: Hvad kan vi lære af de bedste eksempler
  • Udvikling af netværk, stærke/svage bånd m.m,
  • Metoder til overvågning/kuratering af socialt indhold
  • Samarbejdsbaserede relationer - bl.a. crowdsourcing, crowdfunding
  • Udvikling og organisering af samspillet med brugerne
  • Community: Tænkning og metoder - bl.a. udvikling af "sense of community"
  • Deltagelse, motivation og commitment
  • Moderation og ledelse af online-samtaler

På kurset møder du

Christian Schwartz Lausten

Konsulent og foredragsholder, partner i Seismonaut, hvor han rådgiver virksomheder og organisationer om strategisk og praktisk brug af sociale medier i kommunikationen. Twitter: (@unwiredchris)

Profil

Paul Bradshaw

Journalist, underviser på Online Journalism på Birmingham City University, medstifter af crowdsourcing-sitet Help Me Investigate, forfatter til the Online Journalism Handbook, blogger på Online Journalism Blog og efterspurgt oplægsholder på internationale konferencer.

Profil

Peter From Jacobsen

Journalist og fagmedarbejder, Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Underviser i digital journalistik og sociale medier, og gennemfører analyseprojekter om praktisk mediebrug, bl.a. via eyetracking. Er gennemgående underviser og planlægger af kurset ”I samspil med brugerne”. Twitter: (@fromjac)

Profil

Astrid Haug

Kommunikatør og konsulent, tidligere community manager i Berlingske og kommunikationsrådgiver for daværende kulturminister Uffe Elbæk. Medforfatter til bogen Lyt til elefanterne.

Profil

Undervisningsform
Du vil på kurset møde nogle af den digitale verdens kvikkeste hoveder og dygtigste undervisere. De vil via både teori og mange praktiske eksempler give dig inspiration, overblik og praktisk viden til via brug i din kommende medie-hverdag.

Indimellem de 6 (2+2+2) kursusdage vil der være nogle få mindre opgaver - alle i relation til udvikling af din eksamensopgave.

Mellem kursusdagene skal du afsætte tid til hjemmeopgaver og læsning. Du skal regne med at bruge ca. 18-20 timer om ugen.

Forudsætninger
Vi forventer, at du har praktisk kendskab til Facebook, Twitter og de andre almindeligste sociale medier. Vi vil på modulet gå i dybden med, hvordan disse og andre digitale værktøjer og platforme både kan lette din dagligdag og give dig nye og interessante muligheder for at kommunikere med dine brugere.  

Litteratur:

  • Here comes everybody - how change happens when people come together, bog af Clay Shirky udgivet på Penguin Books 2009 (kan bestilles via Forlaget Ajour på Amazon eller lign.)
     
  • Groundswell, winning in a world transformed by social technologies, bog af Charlene Li og Josh Bernoff, udgivet på Harvard Business Review Press 2011 (udvalgte kapitler udleveres)
     
  • Den perfekte storm, bog af Peter Svarre, udgivet af Gyldendal Business 2011 (kan købes online, evt. via Forlaget Ajour)
     
  • Model for the 21st Century Newsroom, e-bog af Paul Bradshaw, 2012 (udleveres i forbindelse med kurset)
     
  • Idéutvikling i Mediehuset, bog af Ole Hedmann, udgivet på IJ-Forlaget 2010 (udvalgte kapitler udleveres)
     
  • Buzzing Communities, bog af Richard Millington, udgivet af FeverBee 2012 (første del kan hentes gratis på nettet)

Desuden anvendes andet materiale, udvalgte artikler mm., uddeles på kurset.

Eksamen
Som en del af kurset laver du en opgave, der så vidt muligt relaterer til dit daglige arbejde. Du får mulighed for grundig coaching og vejledning undervejs, og i forbindelse med eksamen vil du få grundig feedback på opgaven. 

Tidligere opgaver har blandt andet fokuseret på udvikling af strategi for organisationens arbejde med sociale medier eller analyser af større journalistiske eller kommunikationsmæssige satsninger.

Prisen omfatter
Prisen dækker undervisning, vejleding, eksamen samt forplejning på undervisningsdagene.

Niveau
Kurset er kompetencegivende på diplomniveau. Overblik over niveauerne i det danske uddannelsessystem

Omfang
Kurset har et omfang på 10 ECTS. Læs mere om ECTS

Adgangskrav
For at blive optaget på kurset skal du mindst have:

  • en relevant kort videregående uddannelse
  • 2 års relevant erhvervserfaring efter din uddannelse.

Opfylder du ikke adgangskravene? Sådan søger du om dispensation

I tilfælde af afbud
Du kan selvfølgelig komme i en situation, hvor du må melde afbud.

Læs mere om regler for framelding.

Prefooter web-form

Foreslå indhold til underskoven

Underskoven

Opdatér Type the characters you see in this picture. Type the characters you see in the picture; if you can't read them, submit the form and a new image will be generated. Not case sensitive.  Switch to audio verification.

Instagram

  • Mød Carlo og Helena. Det italienske/svenske ægtepar er gået fra Toscana sammen med deres æsler. Og i går ramte de udkanten af Aarhus på deres vej til Sverige. 
De har kun brugt 500 euro, siden de forlod Italiens grænser. De banker nemlig på dørene på tilfældige gårde, når det er tid til sove for natten. Og sover helst samme sted som æslerne. Jeg fulgte dem en eftermiddag og aften i deres jagt efter ly for natten.
De bød endda på aftensmad. 
#dmjx #journalistik #denmark #reportage #journalist #aarhus
  • Portrait of Bue, My classmate and photo-buddy this week 📷
  • Skinhead inspired photo series 5/5 #skinhead #mirror #blackandwhite #tattoo #bald #copenhagen #dmjx
  • Portraits from my class this week
  • InDesign uge på skolen ✌🏻️ #dmjx #gd #grafiskdesign #indesign #danmarksmedieogjournalisthøjskole
  • Portrait of Silas @silasstaal #portrait #photography #blackandwhite #dmjx
  • Spread from magazine layout #layout #indesign #typography #graphic #design #dmjx
  • De nye TVM'ere er ved at lægge sidste hånd på deres "håndværks-film", som er afslutning på deres første forløb. Jeg har assisteret den kære TVM- og FK-lære,  Svenne Friis, som her udleverer kamera til den lykkelige @marieallerslev Foto: @christinahanson #DMJX #DMJXminuge @bygballer