Skip to main content

Mediepuls: En ny faglig og social tradition er født på DMJX

Krigen i Gaza, tech-podcasten Prompt, kvinder i kreative fag og masser af koncerter. Programmet spændte vidt til den første udgave af ny studenterarrangeret fagfestival på DMJX i København.

Krigen i Gaza, kvinder i kreative fag og masser af koncerter. Programmet spændte vidt til den første udgave af ny studenterarrangeret fagfestival på DMJX i Ørestad Nord. (Foto: Kasper Søholt)
Foto: Kasper Søholt

Vi vil lave et heldagsarrangement på en dag uden undervisning. Det skal være både festligt og fagligt. Vi vil have fokus på trivsel, og på at vi skal lære hinanden bedre at kende på tværs af studieretningerne. Vi vil som studerende selv være med til at indtage bygningen.

Nogenlunde sådan lød de vigtigste ingredienser, da en lille håndfuld studerende i De Studerendes Råd (DSR) på DMJX i København satte sig for at lave deres helt eget store event for at markere DMJX' indflytning til nye omgivelser i Ørestad Nord. Et par måneders hårdt arbejde senere lykkedes det så forleden at gennemføre det nye arrangement for første gang: Mediepuls.

- Det har været en stor opgave, for der var jo ingenting før. Vi har både skulle lave koncept og løse en masse udfordringer. Men vi har mødt så stor opbakning. Mange har bidraget til forskellige studenteraktiviteter, og der var helt vildt mange, der gerne ville melde sig på barvagter, siger Clara Vân Vo. Hun studerer kommunikation på 3. semester på DMJX i København, er aktiv i DSR og er en af arrangørerne bag Mediepuls.

Bred opbakning blandt de studerende

Clara Vân Vo er egentlig travlt optaget af sin nyopstartede praktik i kunsthallen Copenhagen Contemporary, men hendes nye praktiksted har givet hende stor fleksibilitet, så der har været plads til at arrangere Mediepuls.

- Det har været en virkelig stor oplevelse af planlægge Mediepuls og virkelig lærerigt. Vi har sagt til hinanden mange gange undervejs, at hvis målet var at lære hinanden at kende på tværs af uddannelserne, så var målet allerede opfyldt i planlægningen. Vi er bare blevet vildt gode venner, os der har planlagt, og vi vil helt sikkert blive ved med at ses, siger Clara Vân Vo.

I planlægningsgruppen bag Mediepuls har der både deltaget studerende fra Kommunikation, Interaktivt Design, Grafisk Design og endda en journaliststuderende fra Aarhus, som er i praktik i København. Derudover har der været cirka 15 studerende fra på tværs af studieretningerne på DMJX, som har været med til at afvikle talks, koncerter og bar på selve dagen.

Pinkwashing og krig i Gaza

- Det gik heldigvis godt på dagen. Vi har fået rigtig gode tilbagemeldinger fra folk, der deltog. Alle har bare været så nice at arbejde sammen med og glade og fleksible, så det spillede bare, siger Clara Vân Vo.

Den første udgave af Mediepuls faldt på kvindernes internationale kampdag d. 8. marts. En af de mest velbesøgte sessioner på dagen blev således også et arrangement med fokus på pinkwashing, feminisme og en diskussion om normkritik i de kreative fag, der blev ledt an af forfatter og creative director Sophie Gevind, der selv er uddannet fra Kreativ Kommunikation på DMJX.

Et andet velbesøgt indslag var et oplæg med journalist og underviser Sarah El-Richani fra DMJX' partneruniversitet i Egypten, American University in Cairo. Hun gav de studerende en indflyvning i mediedækningen af krigen i Gaza med fokus på udfordringerne med at dække en kompleks konflikt, hvor disinformation spiller en aktiv rolle.

Det hele kulminerede med et brag af en fest i kantinen, hvor en opstillet scene blev indtaget af både bands og DJ's.

Håber virkelig det bliver en fast tradition

- Mit eget højdepunkt på dagen var, da jeg sad med til Portfolio X's talk. Portfolio X er en udstillingsplatform, som kom og udstillede nogle seje kvindelige kunstnere, og de havde en vildt spændende talk om at være kvindelig i kreative fag. Det var vildt godt kurateret, og de havde nogle gode pointer, og det var et virkelig godt rum, de fik skabt, siger Clara Vân Vo.

Om Clara Vân Vo selv er med til at lave Mediepuls igen en anden gang, ved hun ikke. Flere af de nuværende arrangører vil nemlig være i praktik og på udveksling om et års tid. Men hun er klar til at give faklen videre.

- Det skal helt sikkert ske igen, det håber vi virkelig. Nu har vi født den, og så holder vi snart en debrief og laver en drejebog til en ny generation, der kan tage over. Der er så mange, der har sagt til mig, at hvis I gør det her igen, så er jeg med. Så vi har virkelig meget mod på at give det videre.

Det var en flok stolte Mediepuls-arrangører, der stillede op til fotografering på DMJX' tagterrasse. På billedet er det fra venstre mod højre: Ellen Vadstrup (Grafisk Design), Zilas Meyer Zimmerman (Interaktivt Design), Kim Koch Petersen (Interaktivt Design), Caroline Colberg Shilpakar (Kommunikation), Laura Landin Mortensen (Kommunikation) og Clara Vân Vo (Kommunikation). Foto: Kasper Søholt