Forprøve

Du skal bestå en forprøve for at komme til optagelsesprøve på studieretning Kreativ Kommunikation. Du skal løse 2 kreative kommunikationsopgaver og indsende eksempler på dit eget kreative arbejde. Du har omkring to uger til at løse forprøven.

I uge 12 vil du modtage brugernavn samt link til, hvor du kan aflevere din forprøve.

Sådan foregår forprøven

Opfylder din KOT ansøgning de formelle krav, bliver du bedt om at løse en forprøve.

Forprøven i 2019 bestod af 3 dele:

1. En film om dig selv med udgangspunkt i et tema (max 1 minut)

Temaet fremgår af forprøven.

2. En kreative opgave

Her skal du lave en annonce for et produkt. Du får oplysninger om, hvor annoncen skal indrykkes og hvem målgruppen er. Den kreative opgave offentliggøres på vores hjemmeside den 18. marts kl. 12.

2. Pdf med egne arbejdsprøver

Egne arbejdsprøver er eksempler på kreative arbejder, som du har lavet. Hvis du har søgt eller har tænkt dig at søge, kan du allerede nu begynde at tænke over, hvad du vil ha’ blandt dine arbejdsprøver.

Du må sende 6-10 ting, du har lavet, til os. Du kan vise færdige arbejder eller skitser. Alt er muligt. Det er op til dig, hvordan du bedst viser din kreativitet, visuelle sans og kommunikative spændvidde. Mindst halvdelen af det, du sender ind, skal have kommercielt sigte. Se mere om dette i forprøven for 2018 her.

Vi leder efter personligheder, efter mennesker, der gør noget spændende, tænker skævt og kan lide at kæmpe med at løse problemer.

Side 1 skal indeholde dit navn og et brugernavn/prøvenummer, som du får tilsendt. Pdf-filer skal fremstilles i lav opløsning. Husk at inkludere anvendte fonte. Du kan opgså vedlægge mp4-filer. Det er intet krav, men et tilbud til dig. Hver film må højst vare 3 minutter.

Inspiration til at vise egne arbejdsprøver

Du kan altså når som helst begynde at samle og skabe de værker, du ønsker skal indgå i pdf’en med dine arbejdsprøver. Det er op til dig, hvad du ønsker at vise i pdf’en. Målet er, at du viser, at du kan skabe løsninger, der kommunikerer, er relevante, originale og veludførte i deres formsprog.

Bedømmelse af forprøven

På baggrund af forprøven bliver 50-60 ansøgere inviteret til at deltage i optagelsesprøven på Kreativ Kommunikation.

Sådan kan du forberede dig til Kreativ Kommunikation

Følg Kreativ Kommunikation på Facebook og få en fornemmelse af, hvem vi er. Interessér dig for kreativitet og kommunikation. Se reklamer, surf på nettet, gå til poetry slam, skriv digte, tag på udstillinger, lav en blog, tweet om ting du synes er sjove, følg kreative personligheders blogs, tag billeder, lav en Instragram profil med et tema, tegn mennesker i toget, lav et konceptband, gå til modeshows, design dit eget logo, kig på Pinterest. Opfind ting! Vær observerende! Spørg "Hvorfor...?" og "Hvad nu hvis...?"

Gør dig dygtigere

Bliv fortrolig med InDesign, Photoshop og Illustrator, PremierePro og After Effects. Læs bøger om grundlæggende kreativitet og idégenerering. Øvelse gør mester. Opsøg kritik, ikke ros.

Gem de kreative ting, du laver

Du kan købe en mappe i karton og gemme alle fysiske materialer, både skitser og færdige projekter. Du kan også oprette en profil på Behance eller cargocollective og uploade de ting, du er glad for. Sørg for at gemme alt, så du har noget at vælge imellem, når du skal indsende din forprøve. Til Kreativ Kommunikation er det vigtigt, at du også indsender kommercielle ting, altså ting, der løser et kommercielt problem.

Mangler du idéer til kommercielle problemer?

Find en avis eller se en reklameblok på TV. Vælg en af reklamerne og lav noget, du synes er bedre.

Relevante bøger

  • Hey Whipple, Squeeze this. A guide to Creating Great Ads. Af Luke Sullivan & Edward Boches
  • Idébogen. Af Dorte Nielsen
  • Grundbog for Art Directors. Af Dorte Nielsen, Tine Kej og Katrine Granholm
  • The secret of the highly creative thinker. Af Dorte Nielsen og Sarah Thurber

Websites:

plum
 

Prefooter web-form

Foreslå indhold til underskoven

Underskoven

Instagram