Forprøve

Du skal bestå en forprøve for at komme til optagelsesprøve på Kreativ Kommunikation.

  • Efter 15. marts kl. 12 kan du se forprøven for 2018 her
  • Frist for aflevering er: 6. april 2018  kl. 12.00
  • Mailsvar på forprøve: 20. april 2018

I uge 12 vil du modtage en mail med brugernavn samt link til, hvor du kan aflevere din forprøve.

Sådan foregår forprøven
Opfylder din KOT ansøgning de formelle krav, bliver du bedt om at løse en forprøve.

Forprøven i 2018 består af 3 dele:

  1. En film om dig selv
  2. To kreative opgaver
  3. Pdf med egne arbejdsprøver

1. Du skal lave en film om dig selv på max 1 minut

2. Kreative opgaver
De kreative opgaver offentliggøres på vores hjemmeside umiddelbart efter ansøgningsfristen den 15. marts.

2. Pdf med egne arbejdsprøver

Egne arbejdsprøver er eksempler på kreative arbejder, som du har lavet. Hvis du har søgt eller har tænkt dig at søge, kan du allerede nu begynde at tænke over, hvad du vil ha’ blandt dine arbejdsprøver.

Du må sende 6-10 ting, du har lavet, til os. Du kan vise færdige arbejder eller skitser. Alt er muligt. Det er op til dig, hvordan du bedst viser din kreativitet, visuelle sans og kommunikative spændvidde. Mindst halvdelen af det, du sender ind, skal have kommercielt sigte. Se mere om dette i forprøven for 2018.

Vi leder efter personligheder, efter mennesker, der gør noget spændende, tænker skævt og kan lide at kæmpe med at løse problemer.

Pdf'en, du skal sende, skal indeholde dine 6-10 egne værker. Side 1 skal indeholde dit navn og et brugernavn, som du får tilsendt. Pdf-filer skal fremstilles i lav opløsning. Husk at inkludere anvendte fonte. 

Du kan også vedlægge mp4-filer. Det er intet krav, men et tilbud til dig.  Hver film må højst vare 3 minutter.

Hvis du har søgt inden 15. marts kl. 12 og opfylder adgangskravet, vil du efter ca. 1 uge modtage en mail med mere præcis information om, hvordan du afleverer din forprøve.

Bedømmelse af forprøven
På baggrund af forprøven bliver 54 ansøgere inviteret til at deltage i optagelsesprøve på Kreativ Kommunikation.

Inspiration til at vise egne arbejdsprøver
Du kan altså allerede nu begynde at samle og skabe de værker, du ønsker skal indgå i pdf’en med dine arbejdsprøver. Det er op til dig, hvad du ønsker at vise i pdf’en. Målet er, at du viser, at du kan skabe løsninger, der kommunikerer, er relevante, originale og veludførte i deres formsprog.

Sådan kan du forberede dig til Kreativ Kommunikation:

Find ud af, hvad begrebet kreativ kommunikation er
Interessér dig for kreativitet og kommunikation. Se reklamer, surf på nettet, gå til poetry slam, skriv digte, tag på udstillinger, lav en blog, tweet om ting du synes er sjove, følg kreative personligheders blogs, tag billeder, lav en Instragram profil med et tema, tegn mennesker i toget, lav et konceptband, gå til modeshows, design dit eget logo. Følg Kreativ Kommunikation på Facebook og få en fornemmelse af, hvem vi er. Kig på Pinterest. Opfind ting! Vær observerende! Spørg "Hvorfor...?" og "Hvad nu hvis...?"

Gør dig dygtigere
Bliv fortrolig med InDesign, Photoshop og Illustrator, PremerePro og After Effects. Læs bøger om grundlæggende kreativitet og idégenerering. Øvelse gør mester. Opsøg kritik, ikke ros.

Gem de kreative ting, du laver
Du kan købe en mappe i karton og gemme alle fysiske materialer, både skitser og færdige projekter. Du kan også oprette en profil på Behance eller cargocollective og uploade de ting, du er glad for. Sørg for at gemme alt, så du har noget at vælge imellem, når du skal indsende din forprøve. Til Kreativ Kommunikation er det vigtigt, at du også indsender kommercielle ting, altså ting, der løser et kommercielt problem.

Mangler du idéer til kommercielle problemer?
Find en avis eller se en reklameblok på TV. Vælg en af reklamerne og lav noget, du synes er bedre.

Relevante bøger

  • Hey Whipple, Squeeze this. A guide to Creating Great Ads. Af Luke Sullivan & Edward Boches
  • Cutting Edge Commercials. Af Jim Aitchison
  • Idébogen. Af Dorte Nielsen
  • Grundbog for Art Directors. Af Dorte Nielsen, Tine Kej og Katrine Granholm
  • The secret of the highly creative thinker. Af Dorte Nielsen og Sarah Thurber


Websites:

 

plum

Hvilke fag skal jeg have?

Uddannelsens opbygning

Se de studerendes arbejde

Hvor lang tid skal jeg være i praktik?

Praktik

Er Kreativ Kommunikation noget for mig?

Hvordan kommer jeg ind?

Optagelse

Prefooter web-form

Foreslå indhold til underskoven

Underskoven

Instagram