Forprøve
Forprøve
Du skal bestå en forprøve for at komme til optagelsesprøve på studieretning Kreativ Kommunikation. Du skal løse en række kreative kommunikationsopgaver og indsende eksempler på dit eget kreative arbejde. Du har omkring to uger til at løse forprøven.
- Den 15. marts efter kl. 12 kan du se forprøven ved at klikke her
- Frist for aflevering: 1. april 2025 kl. 12.00
- Svar på forprøve: sendes ud senest i uge 17
I uge 12 vil du modtage brugernavn samt link til, hvor du kan aflevere din forprøve.
Sådan foregår forprøven
Opfylder din KOT ansøgning de formelle krav, bliver du bedt om at løse en forprøve.
Forprøven bestod i 2024 af 4 dele:
1. Dit CV
Hvad har du lavet i dit liv indtil nu? Hvor har du boet? Hvilke fritidsjobs har du haft? Hvilke ansvar har du haft og hvad har du lært af det?
2. En video om dig selv med udgangspunkt i et tema (max 1 minut)
Temaet fremgår af forprøven offentliggøres på hjemmesiden umiddelbart efter ansøgningsfristens hjemmeside.
3. En kreativ opgave
Her skal du lave en annonce for et produkt. Du får oplysninger om, hvor annoncen skal indrykkes og hvem målgruppen er. Den kreative opgave offentliggøres på vores hjemmeside umiddelbart efter ansøgningsfristens udløb.
4. Pdf med egne arbejdsprøver
Egne arbejdsprøver er eksempler på kreativt arbejde, du har lavet. Hvis du har søgt før eller har tænkt dig at søge, kan du allerede nu begynde at tænke over, hvad du vil ha’ blandt dine arbejdsprøver.
Du må sende 6-10 ting, du har lavet, til os. Du kan vise færdige arbejder eller skitser. Alt er muligt. Husk, at vi på Kreativ Kommunikation leder efter mennesker, der får gode problemløsende idéer. Vi bliver ikke imponeret af musikvideoer, hjemmesider lavet med templates og kunstprojekter, der kun giver mening for dig selv. Det er op til dig, hvordan du bedst viser din kreativitet, visuelle sans og kommunikative spændvidde. Mindst halvdelen af det, du sender ind, skal have kommercielt sigte, dvs. at der skal være en afsender på, som ikke er dig.
Side 1 i denne pdf skal indeholde dit navn og et brugernavn/prøvenummer, som du får tilsendt. Pdf-filer skal fremstilles i lav opløsning. Husk at inkludere anvendte fonte. Du kan også vedlægge mp4-filer. Det er intet krav, men et tilbud til dig. Hver film må højst vare tre minutter.
Her kan du downloade opgaveformuleringen fra forprøven 2024 (PDF)
Inspiration til at vise egne arbejdsprøver
Vi leder efter kommunikation, der kommunikerer på nye måder og mennesker, der gør noget spændende, tænker skævt og kan lide at kæmpe med at løse problemer. Og vi leder efter mennesker, der er villige til at lytte og prøve nye ting i deres kreative proces.
Bedømmelse af forprøven
På baggrund af forprøverne bliver 40-60 ansøgere inviteret til at deltage i optagelsesprøven på Kreativ Kommunikation.
Sådan kan du forberede dig til Kreativ Kommunikation
Følg Kreativ Kommunikation på Facebook og få en fornemmelse af, hvem vi er. Interessér dig for kreativitet og kommunikation. Se reklamer, surf på nettet, gå til poetry slam, skriv digte, tag på udstillinger, lav en blog, tweet om ting du synes er sjove, følg kreative personligheders blogs, tag billeder, lav en Instragram profil med et tema, tegn mennesker i toget, lav et konceptband, gå til modeshows, design dit eget logo, kig på Pinterest. Opfind ting! Vær observerende! Spørg "Hvorfor...?" og "Hvad nu hvis...?"
Gør dig dygtigere
Bliv fortrolig med InDesign, Photoshop og Illustrator, PremierePro og AfterEffects. Læs bøger om grundlæggende kreativitet og idégenerering. Øvelse gør mester. Opsøg kritik, ikke ros.
Gem de kreative ting, du laver
Køb en mappe i karton og gem alle fysiske materialer, både skitser og færdige projekter. Du kan også oprette en profil på Behance eller cargocollective og uploade de ting, du er glad for. Sørg for at gemme alt, så du har noget at vælge imellem, når du skal indsende din forprøve. Til Kreativ Kommunikation er det vigtigt, at du også indsender kommercielle ting, altså ting, der løser et kommercielt problem.
Mangler du idéer til kommercielle problemer?
Find en avis eller se en reklameblok på TV. Vælg en af reklamerne og lav noget, du synes er bedre.
Relevante bøger
- Hey Whipple, Squeeze this. A guide to Creating Great Ads. Af Luke Sullivan & Edward Boches
- Idébogen. Af Dorte Nielsen
- Now Try Something Weirder. Af Michael Johnson
- Portfolio Class with Clare. Af Clare McNally