Skip to main content
Typografi

Typografi

Fang og fasthold dine læsere ved hjælp af skrift. Lær at udnytte bogstavernes grafiske udtryk til at kommunikere sammenhængende, tydeligt og kreativt.

Det er ikke bare det du skriver, det er måden du skriver det på

Forestil dig, at du skal til lægen. Over døren hænger et håndskrevet skilt med ordet ”Lægepraksis”.

Ville du være tryg ved at gå derind? Næppe.

Eksemplet illustrerer, hvor vigtigt det er, at der er sammenhæng mellem tekstens indhold og grafiske udtryk. Det er simpelthen bedre kommunikation, når tekstens form og indhold understøtter hinanden.

Undersøgelser viser også, at forskellige skrifttyper ”taler til os” på forskellige måder – og de taler højere end vi tror.

Lær at gestikulere med bogstaver

På dette kursus lærer du at bruge typografi til at forstærke din kommunikation. Du bliver i stand til at skabe flotte, grafiske løsninger, hvor tekstens udtryk ikke bare spiller en birolle, men er med til at signalere lige præcis det, du ønsker.

Du får en fundamental forståelse for, hvad typografi er, og du lærer selv at udarbejde typografiske løsninger, hvor intet er overladt til tilfældighederne.

Kurset giver dig desuden en fagterminologi om typografi, så du kan snakke samme sprog som trykkerier, designere, illustratorer, programmører, eller andre branchefolk.

Et kursus for dig, som arbejder med grafik og tekst

Kurset ”Typografi” er for dig, som løser grafiske opgaver, hvor tekst indgår. Fx tryksager, plakater, rapporter, bøger, magasiner eller grafisk indhold til nettet.

Det kan være, du er kommunikationsmedarbejder, forlagsmedarbejder eller redaktionel medarbejder med en layout funktion.

Det kan også være, du allerede har en designuddannelse eller en baggrund inden for visuel formidling, men brug for at blive opkvalificeret inden for typografi.

Det kan være, at du har fået nye (grafiske) opgaver, det kan også være, du bare har lyst til at hæve kvaliteten af de grafiske opgaver, du allerede laver i dag.

På dette kursus lærer du, at:

  • udarbejde forskellige typografiske løsninger og vælge den bedste til formålet
  • øge læsbarheden i en tekst ved at vælge den rette skrifttype
  • bruge typografi i samspil med andre visuelle designelementer
  • analysere en tekst og vælge hvordan den skal præsenteres visuelt
  • kommunikere effektivt ved hjælp af typografi
  • håndtere typografiske udfordringer til både print og skærm

Kurser

Niveau

Kurset er kompetencegivende på diplomniveau. Overblik over niveauerne i det danske uddannelsessystem

Omfang

Kurset har et omfang på 10 ECTS. Læs mere om ECTS

Adgangskrav

For at blive optaget på kurset skal du mindst have:

  • En journalistisk grunduddannelse eller en anden relevant videregående uddannelse
  • Minimum 2 års erhvervserfaring indenfor journalistik eller kommunikation

Opfylder du ikke adgangskravene? Sådan søger du om dispensation

Undervisere på kurset

Julie Asmussen

Julie Asmussen

Julie Asmussen er grafiker og illustrator og partner i magasinudviklingsbureauet Sekundant, hvor hun sammen med art director Torsten Høgh Rasmussen og udviklingsredaktør Julie Bondo Gravesen arbejder med redesign og redaktionel udvikling for kunder som Fagbladet 3F, fagbladet Socialpædagogen, Prosa bladet og fagbladet Fysioterapeuten. 

Kontakt os

Har du spørgsmål?

Ring eller skriv til en af vores kursuskoordinatorer eller studievejledere, hvis du har spørgsmål eller brug for hjælp.

Kontakt