Spin og professionel politisk kommunikation

Kan du sætte en stærk dagsorden i medierne og navigere i politiske diskurser? Eller udtænke unikke kommunikationsstrategier og rådgive om public affairs? Det lærer du på kurset her, der ruster dig til at arbejde professionelt med politisk kommunikation.

Derfor skal du tage kurset
Politisk kommunikation har til hensigt at få modtagerne til at handle eller tænke på en bestemt måde.

Men hvad er spin, og hvordan arbejder du sagligt med strategier og virkemidler?

På kurset får du viden og værktøjer til at arbejde med politisk kommunikation og navigere på og mellem det strategiske og det tekstlige niveau.

Emner er blandt andet:

  • Politisk branding
  • Strategimodeller
  • Spin, storytellingog diskurs
  • Netværkskampagner og sociale medier
  • Politisk kommunikation i partier
  • Public affairs
  • Issues management

Du lærer at:

  • udvikle en strategi for stakeholderrelationer og pleje af samme.
  • rådgive om prioriteringer i det organisatoriske kommunikationsarbejde.
  • udvikle en strategi for politisk branding og opbygning af identitet.
  • arbejde helhedsorienteret med politisk kommunikation.
  • tilrettelægge en public affairs-indsats.
  • udvikle en strategi for at sætte en offentlig dagsorden i medierne.
  • vurdere en given public affairs-udfordring og dens handlemuligheder.
  • identificere spin og navigere i politiske diskurser.

Kurset er for dig
Kurset er særligt udviklet til dig, der vil dygtiggøre dig i forhold at arbejde strategisk og reflekteret med politisk kommunikation.

Du arbejder eksempelvis som projektleder, journalist, taleskriver, kommunikatør, sagsbehandler, bestyrelsesmedlem, leder eller mellemleder.

Sådan foregår undervisningen
Undervisningen veksler mellem oplæg, diskussioner i små grupper eller i plenum og gruppeøvelser.

Du forventes at arbejde med et kommunikationsstrategisk projekt enten fra din egen arbejdsplads eller efter eget valg – typisk af politisk art. Projektet danner grundlag for din eksamensopgave.

Du får en omfattende litteraturliste, og ved hvert underviseroplæg udleveres handouts som støtte til egne noter. Der er anbefalet læsning til hvert seminar, som du kan læse før eller efter kurset.

Fem uger efter sidste undervisningsdag skal du aflevere en skriftlig eksamensopgave, som bedømmes efter 7-trins-skalaen med intern censur.

Sted
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Emdrupvej 72
2400 Kbh. NV

Det indgår i prisen
Frokost er inkluderet i prisen, ligesom der vil blive serveret kaffe, kage og frugt i pauserne både formiddag og eftermiddag.

På kurset møder du

Mie Femø Nielsen

Ph.d. og cand.mag. Lektor på Københavns Universitet. Rådgiver i strategisk kommunikation.

Rasmus Jønsson

Politisk kommentator og partner i Kommunikationsbureauet Ideal.

Peter Strauss Halsboe

Jesper Claus Larsen

Cand.scient.pol og partner i DMA Research. Arbejder med analyser, strategi, kommunikation og forretningsudvikling. Fra 2007-2016 analysechef hos Socialdemokratiet på Christiansborg.

Niveau
Kurset er kompetencegivende på diplomniveau. Overblik over niveauerne i det danske uddannelsessystem

Omfang
Kurset har et omfang på 5 ECTS. Læs mere om ECTS

Adgangskrav
For at blive optaget på kurset skal du mindst have:

  • en relevant kort videregående uddannelse
  • 2 års relevant erhvervserfaring efter din uddannelse.

Opfylder du ikke adgangskravene? Sådan søger du om dispensation

I tilfælde af afbud
Du kan selvfølgelig komme i en situation, hvor du må melde afbud.

Læs mere om regler for framelding.

Prefooter web-form

Foreslå indhold til underskoven

Underskoven

Instagram