

Skriv godt, skriv digitalt
Du lærer at skrive godt og fastholde dine læsere på de digitale platforme. Efter kurset har du 20 konkrete skriveråd til at skrive tekster, der bliver forstået og læst til ende.
Derfor skal du tage kurset
En digital tekst er anderledes end en tekst på papir. På samme måde er en digital læser også anderledes end en analog læser.
Derfor er det vigtigt, at du som digital skribent ved, hvordan du fanger og fastholder dine digitale læsere.
Det her kursus ruster dig til at skrive godt på digitale platforme. Det er bygget op omkring 20 skarpe skriveråd, som du efterfølgende kan vende tilbage til og bruge i dit arbejde.
De 20 skriveråd
De 20 skriveråd er ikke grebet ud af den blå luft (tværtimod).
De tager udgangspunkt i flere grundige brugerundersøgelser med fokus på, hvordan hjernen afkoder tekst.
Derfor ved vi, at skriverådene virker, og at du med gavn kan bruge dem efter kurset.
Rådene gælder for alle slags tekster, men på det her kursus bliver der taget særligt højde for den digitale læser.
Den digitale læser er nemlig sværere at fastholde end den analoge. Det skyldes blandt andet, at hjernen har sværere ved at orientere sig i en digital tekst end i en analog.
Det lærer du på kurset
På kurset lærer du om generelle principper for gode tekster – og hvordan du tilpasser dem forskellige genrer, med digitale læsere, herunder webnyheder, e-mails og onlinerapporter.
I løbet af kurset arbejder du med dine egne tekster, og du får løbende respons fra din underviser og dine medkursister.
Du lærer at
- forstå forskellige typer af digitale læsere og målrette dine tekster til dem
- forstå den læsende hjerne
- bruge grundlæggende principper for gode tekster og digital læsbarhed
- skrive let, konkret og interessent uden at gå på kompromis med faglig præcision
- guide din læser gennem din tekst med overskrifter, afsnit, struktur og ordvalg
- skrive din egen tekst med skriverådene samt få og give konstruktiv feedback
Kurset er for dig
Kurset er for dig, der er vant til at skrive (og du har sikkert mange skriveopgaver), og som ønsker værktøjer til at skrive gode, læsevenlige, digitale tekster.
Du arbejder måske som
- Webredaktør
- Kommunikationskonsulent/medarbejder
- Fuldmægtig
- HK’er
- Koordinator
- Faglig medarbejder
Sådan foregår undervisning
Før kurset skal du sende en tekst, som bliver brugt til eksempler og øvelser – til sidst på kurset slutter vi af med en skriveworkshop, hvor du afprøver alle kursets skriveråd i din egen tekst.
Kurset løber over to sammenhængende dage, og undervisningen er en skøn blanding af teoretiske oplæg, gode eksempler, skriveøvelser og feedback.
Du vil blive undervist af Kresten Bjerg, der i 20 år har forsket og rådgivet om formidling og læsbarhed til digitale medier.
Dag 1 – introduktion til de forskellige typer digitale læsere
Den digitale læser er ikke en entydig størrelse – vi er alle sammen forskellige digitale læsere hver dag.
Vi er for eksempel den mobile læser, når vi bevæger os gennem byen med et blik på telefonen. Vi er e-readers, når vi læner os tilbage i stolen og læser vores bøger digitalt – og vi er professionelle læsere, når vi arbejder med teksten på vores computer.
Derfor får du på din første kursusdag en grundig introduktion til de forskellige typer digitale læsere.
På denne dag lærer du også, hvordan du målretter din tekst til de forskellige digitale læsere, og du får indblik i relevant kognitiv sprogteori.
Dag 2 – hvordan du bruger de 20 skriveråd i forskellige genrer
På kursets anden dag arbejder vi videre med de 20 skriveråd, og hvordan du bruger dem i forskellige genrer, herunder webnyheder, e-mails og onlinerapporter.
Du får også en praktisk tjekliste til at arbejde med dine egne tekster.
I løbet af dagen afholder vi en workshop, hvor du skriver din egen tekst på baggrund af de pointer, vi har gennemgået på kurset.
Det indgår i prisen
Frokost er inkluderet i prisen, ligesom der vil blive serveret kaffe, kage og frugt i pauserne både formiddag og eftermiddag.
Kurset bygger på bogen ”Den digitale læsers hjerne” af Kresten Bjerg, som du får udleveret på kursets første dag. Bogen er inkluderet i kursusprisen.
Kurser
Undervisere på dette kursus

Kresten Bjerg
Kresten har gennem 20 år forsket i og rådgivet om formidling og læsbarhed i digitale medier. Til dagligt driver han kommunikationsbureauet Bjerg K. Kresten står bag en lang række undersøgelser af kommunikation, digitale medier og tekstforståelse og har blandt andet udgivet bogen Den digitale læsers hjerne – en skriveguide til fagfolk (2022).
Har du et spørgsmål?
Ring eller skriv til en af vores kursuskoordinatorer eller studievejledere, hvis du har spørgsmål eller brug for hjælp.

Stine Amstrup Borch
Kursuskoordinator
Du kan selvfølgelig komme i en situation, hvor du må melde afbud.
Læs mere om regler for afmeldingVirksomhedskurser
Ny viden leveret til døren