Skip to main content
Kursus, DMJX – SEO for journalister

SEO for journalister - de vigtigste redskaber

Du lærer at forstå og benytte søgemaskineoptimering i dit journalistiske arbejde. Din underviser Thomas Bogh sørger for, at du efter kurset kan bruge din viden om Googles algoritmer til at øge din hjemmesidetrafik, besvare dine læseres spørgsmål bedst muligt og drive SEO-arbejdet på din redaktion.

Derfor skal du tage kurset

SEO … det er da noget af det mest komplicerede i verden, tænker du måske.

Og vi forstår dig godt.

For hvis du googler et tilfældigt SEO-bureau og læser på deres hjemmeside, er det ofte mere eller mindre sort snak, hvad de tilbyder.

Her er et citat fra et bureau, der hjælper deres kunder med ”…. indekseringsbarrierer, korrekt brug af canonicaltags, disallowkommandoer og håndtering af pagineringselementer.”

Æhhh … vi forstår det heller ikke.

MEN.

Vi har en god nyhed til dig.

Indekseringsbarrierer, disallowkommandoer og pagineringselementer tilhører den gren af SEO-træet, man kan kalde for teknisk SEO.

Teknisk SEO er noget, webudviklere arbejder med.

Og vi gætter på, at du ikke er webudvikler.

Du er journalist eller kommunikatør – og det betyder, at du sandsynligvis er vant til at arbejde med en eller anden form for formidling.

Det giver dig gode forudsætninger for at arbejde med den gren af SEO-træet, man kan kalde for SEO-indhold.

SEO-indhold er fx elementer som:

  • sidetitler
  • overskrifter
  • metabeskrivelser
  • … og indhold (tekst, video, billeder) generelt på dit website.

Det er ikke hokuspokus.

Det er viden, som du kan lære at forstå og mestre – og efterfølgende bruge til fx at booste trafikken på din hjemmeside og besvare de spørgsmål, dine læsere ønsker svar på.

Det lærer du på SEO-kurset

SEO er et håndværk. Der findes konkrete værktøjer, som du kan lære at bruge korrekt, og dem får du på kurset.

Derudover lærer du at:

  • forstå almengyldige SEO-principper
  • skrive artikler på baggrund af SEO-research
  • optimere allerede eksisterende artikler
  • forstå Google og søgemaskineoptimering i et historisk perspektiv
  • forstå grundlæggende teknisk SEO (det der med disallowkommandoer), så du kan stille de rigtige spørgsmål til udviklere og webbureauer.

Kurset er også en oplagt mulighed for dig – som den driftige journalist, du er – til efter kurset at tage ansvaret på dine skuldre og drive SEO-indsatsen på din redaktion.

Derudover kan du tage mange af SEO-værktøjerne med dig, hvis du en dag søger job uden for branchen. Mange SEO-principper går på tværs af journalistik og fx e-handel.

Kurset er for dig

Du er journalist, redaktør eller kommunikatør og arbejder i et mediehus, på et fagblad, et nichemedie eller i en kommunikationsafdeling.

For at få maksimalt udbytte af kurset skal du være digital journalist på en redaktion, redaktør med web-ansvar eller blot have et ønske om at dygtiggøre dig inden for SEO i journalistik.

Det er en fordel, hvis du er vant til at arbejde i CMS-systemer og selv er flittig bruger af Google. 

Jo mere teknisk forståelse, du har, jo bedre – men stor teknisk indsigt er absolut ikke et krav for at kunne følge med.

Sted

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Amagerfælledvej 190, 2300 København S.

Tid

Som udgangspunkt kører første kursusdag fra kl. 10-16 og de følgende kursusdage kører fra kl. 9-16. Vi tager forbehold for ændringer. Du får de præcise tider i en mail.

Det indgår i prisen

Frokost er inkluderet i prisen, og der bliver serveret kaffe, kage og frugt i pauserne både formiddag og eftermiddag.

Kurser

Kursusstart:
Dato og sted:
- DMJX, København
Undervisere: Thomas Bogh Rasmussen
Kursustype: Kursus
ECTS point: 0
Kursusnummer: 2410242401
Pris: DKK 4.500,- Eks. Moms
Moms

Prisen er ekskl. moms. Formelt kompetencegivende uddannelse (kurser med ECTS-point) er fritaget for moms.

Tilmeld kursus

Undervisere på dette kursus

Gæsteunderviser - Thomas Bogh Rasmussen

Thomas Bogh Rasmussen

Passioneret søgemaskineekspert og partner i SEO-bureauet Bonzer. Sriver løbende artikler om SEO til medier som Search Engine Journal, DanDomain og Kommunikationsforum. Thomas har undervist i Digital Media Strategy på Copenhagen Business School.

Kontakt os

Har du et spørgsmål?

Ring eller skriv til en af vores kursuskoordinatorer eller studievejledere, hvis du har spørgsmål eller brug for hjælp.

Kontakt