

Innovation og forretningsforståelse for journalister
Innovation og forretningsforståelse for journalister
Du lærer at udvikle nyskabende og træfsikre journalistiske produkter på baggrund af indsigter i dine brugeres behov og problemer. Samtidig får du overblik over de mest lovende teknologier og forretningsmodeller, der påvirker og forandrer journalistbranchen lige nu.
Derfor skal du tage kurset
På det her kursus får du en pause fra at gøre, som du plejer. Du får i stedet tid og lov til at træde et par skridt tilbage og stille dig selv nogle grundlæggende spørgsmål:
Hvad er min eksistensberettigelse som journalist?
Hvilken rolle skal mit arbejde spille i folks liv?
Hvilket problem løser mit produkt for brugeren?
Spørgsmålene er variationer over spørgsmål, som enhver iværksætter eller produktudvikler stiller sig selv i begyndelsen af en udviklingsproces. Som journalist er det nyttigt at stille dig selv samme type spørgsmål, inden du kaster dig over noget nyt.
For vi har som journalister tendens til at starte et andet sted – nemlig med den historie, vi selv gerne vil fortælle på den måde, vi selv synes er den fedeste.
Den tilgang har fungeret nogenlunde de sidste +100 år hvor en håndfuld store aviser, tv-stationer og radiokanaler har totaldomineret mediebilledet.
Men den kan ikke længere stå alene.
Hvis du som journalist vil skabe meningsfulde historier for nuværende og kommende medieforbrugere og være en del af en økonomisk bæredygtig arbejdsplads nu og de næste 20 år, er vores påstand, at du skal
- anlægge et bredere perspektiv på, hvad du tilbyder dine læsere, lyttere og seere.
- have en undersøgende og ydmyg tilgang til, hvordan dit arbejde kan skabe værdi i folks liv.
- have teknologi- og forretningsforståelse som en integreret del af dit arbejde.
Indrømmet ... kurset varer kun én dag, så ovenstående er et stort brød at slå op, når der også skal være tid til at holde frokostpause og hente børn inden institutionen lukker.
Vi lover dog, at du når dagen er omme vil have et nyt, friskt og mere nuanceret blik på dit arbejde og på din rolle som journalist.
Samtidig vil du have et godt og vigtigt overblik over, hvilke teknologier og forretningsmodeller, der præger branchen lige nu og de kommende år.
4 ting du tager med fra kurset
- Du lærer om arbejdsgange og får skemaer til at skabe vedkommende journalistiske produkter med udgangspunkt i brugernes problemer.
- Du får indsigt i metoder til hvordan du i samarbejde med dine brugere kan validere kvaliteten af det, du vil lave – inden du går i gang.
- Du får en bredere forståelse for hvordan journalistik kan finansieres i dag og i fremtiden.
- Du bliver præsenteret for konkrete bud på, hvad der er det mest lovende der foregår lige nu inden for journalistisk innovation i et globalt perspektiv.
Kurset er for dig
Kurset er lavet specielt til dig, der er journalist eller redaktør. Du kan dog også have stor glæde af kursets indsigter og arbejdsmetoder, hvis du er kommunikatør og arbejder med contentproduktion. Du arbejder sandsynligvis med at skabe journalistiske produkter og formater. Du kan også have en mere overordnet rolle og arbejde med udvikling i et bredere perspektiv på en mediearbejdsplads.
Sådan foregår undervisningen
Undervisningen vil være en blanding af, at din dygtige underviser Jakob Moll fra Zetland viser dig eksempler på innovative arbejdsmetoder, teknologier og forretningsmodeller fra hele verden.
I løbet af kurset vil der være små, bundne øvelser, som bliver diskuteret i plenum.
Du skal møde op uden at forberede dig. Det her kursus er en pause fra dit normale arbejde, og du skal være forberedt på at gå fra kurset med et bredere syn på, hvordan journalistik og din journalistiske faglighed kan skabe nytte ude i verden.
Sted
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Amagerfælledvej 190, 2300 København S.
Tid
Klokken 10-16.
Det indgår i prisen
Frokost er inkluderet i prisen, og du får serveret kaffe, kage og frugt i pauserne både formiddag og eftermiddag.
Bemærk
Kurset her er et selvstændigt kursus, der samtidig er en del af et længere firedageskursus med titlen ”Bliv en bedre journalist: 4 vigtige færdigheder”. Hvis du ønsker at tilmelde dig kurset på fire dage, finder du det her:
https://www.dmjx.dk/kurser-og-videreuddannelse/bliv-en-bedre-journalist-4-vigtige-faerdigheder
Kurser
Kursusstart: | |
Dato og sted: |
- DMJX, København
|
Undervisere: | Jacob Moll |
Kursustype: | Kursus |
ECTS point: | 0 |
Kursusnummer: | 2511242442 |
Pris: |
DKK 4.500,- Eks. Moms
Moms
Prisen er ekskl. moms. Formelt kompetencegivende uddannelse (kurser med ECTS-point) er fritaget for moms. |
Undervisere på dette kursus

Jakob Moll
Journalist, iværksætter og medstifter af Zetland, hvor han fra 2012 til 2020 var direktør, og hvor han i dag er international chef med ansvar for at etablere avisen uden for Danmarks grænser. Tidligere forlagsredaktør hos Lindhardt og Ringhof og fellow ved Harvard University. Jakob har et innovativt og toneangivende blik på moderne journalistik og forholdet mellem medier og brugere.
Har du et spørgsmål?
Ring eller skriv til en af vores kursuskoordinatorer eller studievejledere, hvis du har spørgsmål eller brug for hjælp.

Stine Amstrup Borch
Kursuskoordinator (Kurser)
Du kan selvfølgelig komme i en situation, hvor du må melde afbud.
Læs mere om regler for afmeldingVirksomhedskurser
Ny viden leveret til døren