

Infografik - kom godt i gang
Du lærer at løsne op for komplicerede emner og tung statistik med effektfuld infografik. Din underviser Jesper Lennart Pedersen sørger for, at du efter kurset har visuel viden og værdifulde værktøjer til selv at skabe kreative infografikker til digitale platforme, artikler og præsentationer.
Forenklingens kunst
Kender du det teoretiske koncept ”Ockhams ragekniv”?
Det er kort fortalt et filosofisk grundprincip inden for videnskaben, der siger, at den forklaring, der kræver færrest forudsætninger, er den bedste.
Det er lidt det samme princip, der gør infografik til et effektivt kommunikationsværktøj.
Det er nemlig guf for din hjerne at få serveret nedbarberede budskaber, hvor al overflødig information er raget væk.
For din hjerne er faktisk lidt doven.
Den elsker som udgangspunkt at slappe af og bryder sig ikke synderligt om at afkode komplekse budskaber.
Til gengæld elsker den visuelle virkemidler, der er lette at afkode.
Netop derfor er infografik genialt.
Infografik er let forståeligt og visuelt stimulerende, og det vækker hjernens interesse og øger chancen for, at din modtager får lyst til engagere sig i fx din tekst eller dine tabeller …
… eller i din årsrapport, din nyhedsartikel, dit SoMe-opslag, din PowerPoint-præsentation, dit blogindlæg osv.
Det lærer du på kurset i infografik
På kurset lærer du at skabe kreative billeder og diagrammer med et minimum af tekst. En kombination, der giver et nemt overblik over kompliceret stof og tung statistik.
Du lærer også at svinge den kommunikative ragekniv og barbere unødvendig information af dine budskaber – så kun det væsentlige er tilbage.
Derudover lærer du at:
- målrette infografik til forskellige digitale medier
- bruge grafiske effekter som forvandler tung data til letforståeligt billedsprog
- bruge Canva og andre programmer til dine infografiske design
- bruge visuelle teorier (herunder typografi og farveteori) som udgangspunkt for dit kreative arbejde.
Kurset er for dig
Kurset er for dig, der arbejder med kommunikation og design til digitale medier, og som gerne vil tilføje infografik til din visuelle værktøjskasse.
Du behøver ikke en grafisk uddannelse for at få fuldt udbytte af kurset.
Du er sandsynligvis journalist, kommunikatør, grafisk designer, art director, datalog eller informationsmedarbejder.
Du arbejder fx på et reklamebureau, en medieredaktion, i en marketingafdeling eller en fagforening.
Sådan foregår undervisningen
Med udgangspunkt i underviserens store katalog af eksempler på dos and don’ts bliver du i løbet af kurset guidet gennem infografikkens forunderlige verden og får svar på grundlæggende spørgsmål som:
- Hvad er en god infografik?
- Hvor mange typer af infografik findes der?
- Hvilken type infografik skal du bruge – og hvornår?
Kurset tager udgangspunkt i din virkelighed, og du løser praktiske opgaver, der er relevante og værdifulde for din nuværende arbejdssituation.
Du får også hjælp til at finde netop det program, der passer bedst til dig og dine behov, når du skal udvikle og designe infografikker.
Som udgangspunkt bliver du guidet gennem programmet Canva og får en kort introduktion til Adobe-pakken.
Medbring laptop.
Sted
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Helsingforsgade 6A-D, 8200 Aarhus N.
Det indgår i prisen
Frokost er inkluderet i prisen, og du får serveret kaffe, kage og frugt i pauserne både formiddag og eftermiddag.
Kurser
Undervisere på dette kursus

Jesper Lennart Pedersen
Jesper er senior Art director og freelance grafisk designer med over 20 års erfaring i reklamebranchen. Her har han arbejdet med corporate og visuel identitet, konceptudvikling og emballagedesign. Infografik er Jespers speciale, og han har løst mange store infografikopgaver for internationale virksomheder.
Har du et spørgsmål?
Ring eller skriv til en af vores kursuskoordinatorer eller studievejledere, hvis du har spørgsmål eller brug for hjælp.

Pia Andersen
Kursuskoordinator
Du kan selvfølgelig komme i en situation, hvor du må melde afbud.
Læs mere om regler for afmeldingVirksomhedskurser
Ny viden leveret til døren