Illustration

Lær hvordan du bruger visuelle virkemidler i form af fotos, infografikker, illustrationer og andre grafiske designelementer til at understrege dine budskaber.

Visuelle virkemidler er nødvendige, hvis du vil have dit indhold set, læst, husket og delt. Men...

  • Hvordan vælger du den rigtige illustration?
     
  • Har du styr på, hvordan du selv kan planlægge og producere illustrationer til nyhedsbrevet, produktarket, et magasin, virksomhedens opdatering på Facebook eller en hjemmeside?
     
  • Vil du gerne lære, hvornår du skal outsource en grafisk opgave – og hvornår du kan/skal selv?

Akademimodulet Illustration retter sig mod dig, der gerne vil blive i stand til – på et fagligt og teoretisk velfunderet grundlag – at vurdere hvilken type grafik eller illustration du skal vælge til hvilken platform.  Du lærer også selv at planlægge, udarbejde og justere visuelt indhold, samt at give det gode brief til fotografer og illustratorer, når du skal bestille visuelle ydelser ude i byen.

Vi veksler mellem teori og praksis, så du både bliver i stand til at træffe kvalificerede og velbegrundede valg med udgangspunkt i relevant designteori og litteratur, og til – gennem såvel analoge som digitale øvelser, at udføre dine idéer i praksis.

Da feltet illustrationer spænder vidt – fra stregtegninger til piktogrammer over fotos til datavisualisering – vil der være en del gæsteoplægsholdere undervejs i forløbet.

Lær at vælge den rigtige type illustration
Du får, på dette kursus, et godt indblik i de mange forskellige illustrationstyper der er at vælge imellem, og de grundlæggende principper for, hvordan du vælger og udvikler det rette visuelle element til dine budskaber.

Du lærer at træffe kvalificerede beslutninger om, hvilken type illustration, der understøtter budskabet bedst i forskellige kommunikationsopgaver, så tekst, medie, layout, og kontekst fungerer optimalt.
Gør det selv – eller i samarbejde med specialister

Du bliver i stand til at stå for udarbejdelsen af visuelle elementer til større og mindre kommunikationsprodukter. Enten som projektleder på de større kampagner, i samarbejdet med grafikere, fotografer, designere eller illustratorer – eller ved selv at udarbejde en infografik til hjemmesiden eller en illustration til et produktark eller nyhedsbrevet.

Kurset er for dig, der allerede arbejder med kommunikation og/eller journalistik. Måske som kommunikationsmedarbejder, projektleder eller webmaster i en kommunikations- eller marketingafdeling. Måske er du journalist og vil gerne kunne lave en infografik til din egen historie. Eller måske er du uddannet grafisk designer fra dengang, hvor man udelukkende tegnede på papir.

På kurset lærer du at:

  • træffe bevidste valg mellem forskellige illustrationstyper, som fx fotografier, tegninger og datavisualisering.
     
  • briefe fotografer, tegnere, designere, illustrator, informationsgrafikere.
     
  • udvikle simple infografikker i Illustrator.

Derudover lærer du, hvordan du kan lave illustrationer ved hjælp af Photoshop og InDesign – eller hvad der virker for dig.

Du lærer også hvordan du kan digitalisere eller lave digitalt efterarbejde på illustrationer lavet i hånden – fx. med udgangspunkt i akvareller, tuschtegninger eller tændstikmænd

Indhold på kurset:
 

  • Kommunikation og design
    Kurset beskæftiger sig med de særlige design- kommunikationsforhold, der gælder, når man bruger fotos, tegninger, infografik og datavisualisering.
     
  • Grundlæggende principper
    Vi gennemgår de grundlæggende principper for valg og udvikling af illustrationer i samspil med tekstelementer. Du lærer grundlæggende metoder til at vælge den bedste type illustration.
     
  • Metodik
    Vi afprøver metoder, hvor vi anvender forskellige illustrationstyper til at undersøge og fokusere på kommunikationsproblemer.

Vi tager så vidt muligt udgangspunkt i situationer og arbejdsopgaver fra din egen hverdag, så du er rustet til at bruge din nye viden bedst muligt – undervejs og efter modulets afslutning.

Kurset kræver ingen forkundskaber

Undervisningsform

Forløbet er en kombination af forelæsninger, holdundervisning, gruppearbejde, selvstudium. Opgaver løses individuelt og i grupper. I forløbet lægges der vægt på analyse og refleksion og feedback på egne og andres produkter og proces.

Se et eksempel på en eksamensopgave fra en tidligere kursist.

Eksamen

Du skal aflevere en skriftlig opgave på baggrund af en case, du selv vælger. Omfanget er max. 8 sider for én studerende eller max. 12 sider for to studerende.

Du bliver bedømt individuelt med intern censur efter 7-trinsskalaen.

Forudsætninger

Kurset forudsætter grundlæggende erfaring med brug af pc eller mac. Vær opmærksom på et der ikke er afsat tid til undervisning i layout- eller billedbehandlingsprogrammer.

Hvis du ikke har kendskab til softwaren eller gerne vil have opdateret din viden herom, er det en fordel at deltage på et af vores indledende softwarekurser.

På kurset møder du

Julie Asmussen

Grafisk designer og illustrator. Har layoutet et hav af plakater, foldere, blade, bøger og websites. hun har blandt andet sendt over 80 magasiner på gaden som layouter og Art Director ved fagbladet Journalisten.

Niveau
Kurset er kompetencegivende på professionsbachelorniveau. Overblik over niveauerne i det danske uddannelsessystem

Omfang
Kurset har et omfang på 10 ECTS. Læs mere om ECTS

Adgangskrav
For at blive optaget på kurset skal du mindst have:

  • en kort videregående uddannelse
  • 2 års erhvervserfaring efter din uddannelse.

Opfylder du ikke adgangskravene? Sådan søger du om dispensation

I tilfælde af afbud
Du kan selvfølgelig komme i en situation, hvor du må melde afbud.

Læs mere om regler for afmelding.

Prefooter web-form

Foreslå indhold til underskoven

Underskoven

Instagram