Lær at begå dig i det nye økosystem, hvor journalistik og kommunikation ikke er et færdigt, enestående produkt - men en service eller tjeneste, der skabes i samspil med brugerne.
Brugerne som medproducenter
Flere og flere mediehuse og andre organisationer arbejder nu strategisk med at skabe, udvikle og sprede journalistik og information i samspil med brugerne. Måske er din organisation blandt dem, der besluttet at udvikle og styrke relationen til jeres brugere? I skal blive bedre til at inddrage dem, lyt til dem og lade dem hjælpe jer i jeres udviklingsarbejde.
Dette kursus lærer dig at bruge de sociale medier til det, de egentlig var tiltænkt: At udvikle en tydeligere social dimension i den kommunikation, vi har med hinanden. Fra enetale til dialog.
Afgørende for succes eller fiasko i den nye medieverden er, om I formår at skabe "deltagelsens arkitektur", hvor rammerne er, som de skal være, for at brugerne/kunderne/læserne vil medvirke og bidrage.
Du skal ikke regne med at få en dyb indføring i, hvordan du publicerer på sociale medier. Det findes der mange andre kurser, der gør rigtig godt. Her handler det om at lære at opstille målsætninger, skabe rammer og udvikle metoder til at sikre værdiskabende brugerinddragelse - og at udvikle projekter, der tilfører din organisation reel værdi.
Din nye rolle som journalist og kommunikatør
På kurset vil du lære at begå dig i det nye økosystem, hvor journalistik og kommunikation ikke er et færdigt, enestående produkt - men en service eller tjeneste, der i større eller mindre omfang skabes i samspil med brugerne.
Du vil på kurset få et overblik og en viden, der giver dig basis for at træffe de rigtige valg og beslutninger, når det gælder dialogbaseret journalistik og kommunikation, samt inddragelse af sociale medier.
Fællesskaber bliver i stigende grad en vigtig dimension af journalistik og kommunikation. Vi vil på kurset især sætte fokus på udvikling og drift af communities: Hvordan journalistik og kommunikation fungerer i "identitets-økonomien", og hvilke roller, opgaver og værktøjer der er centrale i arbejdet med ledelse af communities.
På kurset lærer du at:
- forstå din niche: Metoder til at analysere og forstå brugerbehov
- forstå og anvende metoder til at involvere brugerne i crowdsourcing-projekter
- anvende sociale medier til brugerinddragelse og udvikling af community
- udvikle, facilitere og drive netværk af interessenter, brugere og medier
- udvide rollen som journalist og kommunikatør, så den inkluderer evnen til at facilitere dialog-processer, lede communities og stå i spidsen for udvikling af dialogbaseret journalistik og kommunikation
Mere om kurset og dets tema
I samspil med brugerne på Facebook: Her kan du finde artikler, cases og erfaringer fra arbejdet med sociale medier i journalistik og kommunikation.
Indholdstemaer for de øvrige seminarer:
- Storytelling in the link economy
- Den vildtvoksende dele-økonomi: Hvad kan vi lære af de bedste eksempler
- Udvikling af netværk, stærke/svage bånd m.m,
- Metoder til overvågning/kuratering af socialt indhold
- Samarbejdsbaserede relationer - bl.a. crowdsourcing, crowdfunding
- Udvikling og organisering af samspillet med brugerne
- Community: Tænkning og metoder - bl.a. udvikling af "sense of community"
- Deltagelse, motivation og commitment
- Moderation og ledelse af online-samtaler