Skip to main content
Infografik crash course

Infografik crash course

Du kommer i gang med at producere effektiv infografik, der forstærker dine budskaber. Efter kurset har du nemt ved at kommunikere kompleks viden, som dine læsere let kan afkode.

Kom godt i gang med infografik – helt uden dyre værktøjer

Ord alene er ikke nok.

Både indviklede og banale budskaber trives bedst med en visuel ledsager.

Det gælder din nyhedsformidling, dine posts på sociale medier, din PowerPoint-præsentation og – gys – rapporten til din chef, som du lige skal ”gøre lidt lækker”.

På dette kursus i infografik lærer du at lave grafiske illustrationer, der kan sparke liv i selv det mest støvede årsregnskab.

Du bliver i stand til at fange og fastholde dine læsere – og kommunikere dine komplekse budskaber på en overskuelig og interessevækkende måde.

Det bedste af det hele? De fleste af infografikværktøjerne er gratis. Ja, du læste rigtigt. Gratis.

Brugervenlige onlineredskaber der ligger frit tilgængelige på nettet – vi viser dig, hvor du finder dem, og vigtigst af alt: hvordan du bruger dem.

Hvad er infografik egentlig?

Infografik kan beskrives meget kort: Et visuelt element koblet med tekst.

Der sker noget i hjernen, når du kombinerer grafik og tekst. Hjernen bliver aktiveret på en måde, så den husker budskabet bedre. Det er baggrunden for, at infografik er så effektivt.

Rigtig god infografik er, når du kan se noget, som du ikke ville kunne læse dig til.

Et godt eksempel på denne type infografik er fordelingen af røde og blå stater i USA i forbindelse med et valg. Det ville kræve store mængder tekst at beskrive det, som infografik nemt kan vise i farver og billeder.

Med infografik kan du lave effektiv datavisualisering

Med infografik kan du effektivt visualisere komplekse data, der ville kræve store mængder tekst at beskrive.

Men din infografik bliver først for alvor stærk, når du tilpasser den til det medie, du kommunikerer gennem.

På sociale medier skal din infografik vække opsigt.

Den bedste grafik giver læseren et punch.

Efter det opsigtvækkende element må der gerne følge et uddybende element. På den måde er der både blikfang og dybde i din infografik – og så er du nået rigtig langt.

Du opnår de her 4 gode resultater på kurset – selvom du (slet) ikke er grafiker

Du kender det sikkert. Du har brug for en grafik nu og her, allersenest i morgen. Men grafikeren på din arbejdsplads – hvis I er så heldige at have sådan en ansat – har en kilometerlang to do-liste og har først tid til at hjælpe dig om 12 dage.

Det har du ikke tid til at vente på.

Så hvad gør du? Du laver da bare din grafik selv (jo, det kan du godt).

(Og jo, du kan sagtens tilpasse dit arbejde til en designskabelon, hvis din arbejdsplads har sådan en).

På det her infografikkursus får du en grundig hands-on-introduktion til grundtrinene i god infografik. Du bliver også introduceret til forskellige programmer, som du nemt kan bruge og implementere i dit arbejde.

  1. Du lærer at finde vej gennem software-junglen og får afklaring på, hvilke programmer der passer til dit behov.
  2. Du laver selv din første infografik, som du kan bruge i dit daglige arbejde med det samme.
  3. Du får viden om dos and don’ts og lærer, hvordan du undgår de typiske fejl.
  4. Du laver din egen infografikskabelon, som du let kan arbejde videre i efter kurset.

Kurset er for dig

Du kommunikerer (ofte komplekse) budskaber og savner selv at kunne håndtere en effektiv visuel formidlingsform, der kan underbygge dit budskab.

Du er SoMe-redaktør, kommunikationskonsulent, journalist, HR-partner, sælger eller marketingkoordinator.

Du er nybegynder inden for infografik.

Sådan foregår DMJX’s kursus i infografik

Kurset forløber over en enkelt intensiv dag, hvor du får en grundig introduktion til grundtrinene i god infografik.

Undervisningen veksler mellem tavleundervisning, diskussioner og en masse øvelser med din erfarne underviser ved roret.

Du bliver præsenteret for en pakke af relevante onlineredskaber, der er nemme at bruge og implementere i dit daglige arbejde.

Forudsætninger for at deltage

Det kræver ingen forudsætninger at deltage i kurset.

Medbring din egen computer – så har du infografikprogrammerne liggende på den, så de er klar til at blive taget i brug efter kurset.

Det praktiske (og noget med kage)

  • Kurset foregår på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Amagerfælledvej 190, 2300 København S.
  • Frokost er inkluderet i prisen, ligesom der vil blive serveret kaffe, kage og frugt i pauserne – både formiddag og eftermiddag.

Kurser

Undervisere på dette kursus

Gert K. Nielsen

Gert K. Nielsen

Uddannet grafisk designer med praktisk journalistisk redaktørerfaring. Ejer af Emotion, der er specialister i infografik og visuel kommunikation. Efterspurgt underviser med fingeren på den infografiske puls.

Kontakt os

Har du et spørgsmål?

Ring eller skriv til en af vores kursuskoordinatorer eller studievejledere, hvis du har spørgsmål eller brug for hjælp.

Kontakt