Gå live på alle platforme

Alle kan i dag gå live med deres smartphone, men live-video er også blevet et vigtigt redskab for den professionelle indholdsproducent. Hvornår og hvor giver det mening at sende live, og hvordan skaber du fængende indhold? Det lærer du på kurset her.

Derfor skal du tage kurset
Populære platforme, som Facebook, Instagram, Snapchat og YouTube faciliterer live-formatet eller næsten-live formatet.

”Live” er i dag en vigtig del af kommunikationen på digitale platforme – også den mere professionelle, fordi du kan udvide mulighederne for effektiv kommunikation og formidling ved hjælp af et live-element.

På kurset lærer du om alle former for ”live” og dækning af events og aktuelle begivenheder.

Du lærer også helt konkret at arbejde med planlægning, markedsføring og afvikling.

Kurset opererer på tværs af alle platforme, og giver dig dermed det nødvendige overblik til at vælge den platform, der egner sig bedst til formålet.

Du lærer at:

  • skabe opmærksomhed omkring din livesending – før du sender.
     
  • håndtere basic videoreportage/optagelse.
     
  • forberede en live-video dækning, herunder forskellige teknikker.
     
  • udføre billedbeskæring og forstå, hvilket udstyr, der giver det bedste resultat.
     
  • vælge den rette længde og berettermodel samt bruge stil og tone aktivt.
     
  • forstå, hvordan de enkelte platforme virker.
     
  • forstå, hvorfor og især hvornår live-sending er en god idé.
     
  • overskue, hvilket format, der giver en fordel overfor hvilke målgrupper.
     
  • kende de forskellige sociale mediers brug af og tilbud om live-videotilrettelæggelse og forberedelse af livedækning ved større events.

Kurset er for dig
Kurset er særligt udviklet til dig, der arbejder som journalist, fotograf, redaktør eller kommunikatør med indholdsproduktion til web, og som ønsker at udvide mulighederne for effektiv kommunikation og formidling gennem de sociale medier ved hjælp af et ”live-element”.

Det forventes, at du har prøvet at filme med din mobil og arbejder med indholdsproduktion og formidling.

Medbring smartphone og computer. Husk opladere.

Sådan foregår undervisningen
Undervisningen veksler mellem oplæg, praktiske øvelser og gennemgang af eksempler på best practice.

I løbet af kurset vil nogle af de store danske medier og organisationer samt mere kommercielt fokuserede oplægsholdere komme og dele ud af deres erfaringer og give gode råd omkring liveformatet.

Kurset er tilrettelagt med det formål at give dig viden og værtøjer til selv at gå live på alle platforme tilbage på din arbejdsplads igen.

Gæsteundervisere:

Peter Blæsild, digital udvikler hos TV 2 Lorry med ansvar for sociale medier og udvikling af fortælleformer med mobilen som centralt værktøj. Er bachelor i journalistik og har tidligere undervist og været oplægsholder på RUC.

Lars Østergaard, SoMe Strategist og content advisor hos Kræftens Bekæmpelse. Har været en central figur i organisationens indsamlingsshow på SoMe-platforme. Uddannet Cand.merc(it), E-business fra CBS.

Sted
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Emdrupvej 72
2400 Kbh. NV

Det indgår i prisen
Frokost er inkluderet i prisen, ligesom der vil blive serveret kaffe, kage og frugt i pauserne både formiddag og eftermiddag.

 

På kurset møder du

Jens Haaning

Underviser og udviklingskonsulent på DMJX. Har undervist i korte videoformater og produktion på Aarhus Universitet og sideløbende arbejdet freelance med videoproduktion og kommunikation.

Peter Blæsild

Digital udvikler hos TV2 Lorry hvor han bl.a. har stået i spidsen for regionalstationens strategi på sociale medier. Han arbejder også praktisk med indholdsproduktion til SoMe, hvor mobilen er det primære arbejdsredskab til optagelse og bearbejdning af billeder, samt strategisk med implementering af idéer ind i workflowet.

I tilfælde af afbud
Du kan selvfølgelig komme i en situation, hvor du må melde afbud.

Læs mere om regler for framelding.

Virksomhedskursus?

Er i flere medarbejdere i virksomheden, der ønsker at deltage på samme kursus? Så kan vi lave et kursus specielt til jer. De fleste af vores kurser kan skræddersys, så de tager udgangspunkt i jeres virksomheds behov. Kontakt os og hør nærmere om mulighederne.

Kontakt os

Prefooter web-form

Foreslå indhold til underskoven

Underskoven

Instagram